• (Interviu cu Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret")
Reporter: După mai bine de un an de criză sanitară şi un an şcolar întreg efectuat online, care este cea mai mare nemulţumire pe care o aveţi în acest moment?
Marius Nistor: Ar trebui să vorbim de nemulţumirile colegilor mei, care au fost obligaţi să-şi facă meseria, în cele mai multe cazuri, fără o susţinere reală din partea autorităţilor. Încă o dată, când a fost vorba de angajaţii din învăţământ, bugetul nu a mai permis acordarea majorărilor stipulate de actele normative în vigoare.
Reporter: Au reuşit toate cadrele didactice să se deprindă cu predarea online?
Marius Nistor: Cele mai multe cadre didactice s-au prezentat foarte bine în faţa elevilor. Chiar pot să spun că sunt uimit de cum s-au reinventat şi au reuşit să ţină legătura cu elevii. Avem şi câteva cazuri de profesori care au preferat să se pensioneze, deoarece nu au reuşit să se adapteze situaţiei. Însă, majoritatea şi-au desfăşurat activitea foarte bine. Din punctul meu de vedere, toţi angajaţii din învăţământ au reuşit, în această perioadă, să-şi dovedească valoarea.
Reporter: Se poate face şcoală exclusiv online?
Marius Nistor: Nu. Interacţiunea faţă în faţă cu elevii este esenţială. În online, feedback ul este egal cu zero. Nu poţi să vezi dacă elevii au înţeles ce ai predat. Pe viitor, poţi gândi o componentă de online, însă pentru a o aplica ai nevoie să pregăteşti resursa umană şi să modifici programa şcolară.
Reporter: Care sunt învăţămintele pe care credeţi că învăţământul autohton le-a tras după această criză sanitară?
Marius Nistor: Nu angajaţii din învăţământ trebuie să tragă învăţămintele, ci politicienii. Clasa politică, în întregul ei, trebuie să înţeleagă faptul că investiţia în sistemul de învăţământ este prioritară. Nu putem vorbi de un învăţământ performant dacă vom continua cu subfinanţarea cronică.
Reporter: Poate fi considerată pandemia o şansă pentru învăţământul autohton? Cum evaluaţi sistemul educaţional românesc în timpul acestei crize cauzate de Covid-19?
Marius Nistor: Ar putea fi o şansă numai dacă membrii Guvernului, ai Parlamentului şi autorităţile locale vor înţelege importanţa educaţiei. Criza ne-a arătat neajunsurile, ne-a arătat că trebuie să ne pregătim şi pentru situaţii excepţionale. Ţine doar de noi dacă vom schimba ceva astfel încât să nu mai fim luaţi prin surprindere.Totuşi, este nevoie de investiţii, atât în resursa umană, cât şi în baza materială.
Reporter: Ce aşteptări aveţi de la anul şcolar 2021-2022?
Marius Nistor: Nu mai am aşteptări. Îmi doresc doar predictibilitate. Colegii mi-au transmis că îşi doresc stabilitate. Să nu mai fie făcute schimbări de pe-o zi pe alta. Verificaţi numai de câte ori a fost modificată Legea Educaţiei în ultimii cinci ani. Nu poţi să vorbeşti de educaţie de calitate dacă săptămânal apar noi proiecte de acte normative de modificare a legii.
Reporter: Vor reveni toţi elevii în sălile de clasă din această toamnă?
Marius Nistor: Asta nu pot să vă spun eu. Cred că nu este cadru didactic care să-şi dorească să nu revină la şcoală, la catedră. Totul depinde de evoluţia pandemiei, care ne-a obligat pe toţi să ne adaptăm. Deciziile vor fi luate de Comitetul de urgenţă, decizii care sunt obligatorii.
Reporter: Ce schimbări, legate de principalele examene naţionale, vedeţi posibile în viitorul apropiat, fără a da peste cap generaţiile actuale de elevi?
Marius Nistor: Nu sunt eu în măsură să mă pronunţ. Dacă vor fi propuneri de modificare, atunci acestea trebuie să fie făcute de specialiştii de la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi supuse dezbaterii publice. Vreau, însă, să accentuez că modificările trebuie să vină de la specialişti, nu de la parlamentari.
Reporter: Se vorbeşte de extinderea anului şcolar. Cunoaşteti detalii pe subiect?
Marius Nistor: Aşteptăm să vedem şi noi proiectul de ordin realizat de Ministerul Educaţiei. La ora actuală sunt doar discuţii, fără a avea un document de lucru asumat. În plus, o asemenea decizie trebuie să fie susţinută de toţi partenerii educaţionali: elevi, părinţi şi cadre didactice. Nu putem să stabilim structura anului şcolar doar în funcţie de ce-şi doreşte mediul de afaceri.
Reporter: Ce lipseşte în acest moment pentru o îmbunătăţire a procesului de educaţie - personal calificat, dotări, o strategie pe termen lung?
Marius Nistor: Lipseşte strategia pe termen mediu şi lung. Sper să se înceapă implementarea Proiectului "România Educată" - un proiect la care am lucrat împreună cu autorităţile şi cu societatea civilă. Este nevoie de o asumare naţională. Îmi doresc ca în momentul în care o să avem actul normativ, prin care să se implementeze strategia rezultată din proiectul prezidenţial, acesta să fie votat de reprezentanţii tuturor partidelor şi să-şi asume că nu îl vor schimba cel puţin un ciclu de învăţământ. În paralel, avem nevoie de o finanţare corespunzătoare, de o motivare financiară a resursei umane calificate.
Reporter: Vă mulţumim!
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 26.07.2021, 08:20)
...
1.1. Daca e vreun oponent, (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 26.07.2021, 08:22)
Il trimite in concediu cu 75 la suta din salary!
1.2. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 26.07.2021, 09:47)
...
2. fără titlu
(mesaj trimis de lidia în data de 28.07.2021, 20:42)
așa e