SUPLIMENT HR / ANA VIŞIAN, MARKETING MANAGER BESTJOBS "Piaţa forţei de muncă dă semne concrete că îşi revine, pentru prima dată de la începutul pandemiei"

Ziarul BURSA #Companii #Resurse Umane / 28 iunie 2021

"Piaţa forţei de muncă dă semne concrete că îşi revine, pentru prima dată de la începutul pandemiei"

"Angajatorii au început să îşi caute activ oameni ca să îşi completeze poziţiile libere" "Tendinţa de a lucra cu freelanceri este în creştere" "Preconizăm o continuare a tendinţei ascendente de a permite angajaţilor să lucreze de oriunde, urcând şi ţara noastră în clasamentul ţărilor europene care îşi desfăşoară, astfel, operaţiunile"

Piaţa forţei de muncă continuă să fie în plină transformare ca urmare a pandemiei şi a efectelor acesteia. Munca la distanţă şi digitalizarea au fost printre principalele schimbări din domeniu HR. În prezent, piaţa forţei de muncă pare că se îndreaptă către un sistem de lucru hibrid şi un proces de recrutare automatizat, tot mai multe companii alegând chiar roboţi pentru alegerea candidaţilor.

Flexibilitatea rămâne principalul criteriu atât pentru angajaţi, cât şi pentru angajatori, după un an în care s-a pus accent pe adaptarea la situaţii neconvenţionale.

Ana Vişian, Marketing Manager BestJobs, consideră că ne aflăm într-o etapă de testare, iar concluziile vor putea fi trase abia spre finalul acestui an.

Totuşi, pentru prima dată de la începutul pandemiei piaţa forţei de muncă dă semne că îşi revine. Angajaţii şi angajatorii sunt tot mai activi pe platforma de recrutare BestJobs, iar cifrele sunt încurajatoare. La mare căutare rămân joburile remote care numai în ultima lună au înregistrat o creştere de 50% în căutările de pe platformă, comparativ cu luna aprilie.

Cele mai multe căutări din ultimele luni au fost înregistrate pentru domenii precum financiar, transporturi sau inginerie. Conform numărului de aplicări, cele mai dorite joburile sunt în domenii precum IT, Administrativ & Logistică, Inginerie şi Construcţii, Marketing şi BPO.

Despre toate aceste schimbări, despre cum s-au transformat cerinţele angajaţilor şi ale angajatorilor în această perioadă, dar şi despre tendinţele pieţei de HR ne-a vorbit într-un interviu Ana Vişian.

Reporter: Pandemia a avut un impact major asupra pieţei forţei de muncă. Cum arată astăzi acest sector?

Ana Vişian: Pentru prima dată de la începutul pandemiei, piaţa forţei de muncă dă semne concrete că îşi revine. Observăm o intensificare a activităţii atât din partea candidaţilor, care s-au înscris în număr foarte mare pe platformă, dar şi din partea companiilor, care au sporit numărul de contactări. Numai în luna mai, peste 4.000 de candidaţi noi şi-au completat CV-ul integral pe BestJobs, semn că îşi caută activ un nou loc de muncă. De cealaltă parte, companiile au contactat de 3 ori mai mulţi candidaţi prin platformă, comparativ cu luna anteri­oară. Este clar că şi angajatorii au început să îşi caute activ oameni ca să îşi completeze poziţiile libere, dovadă clară că lucrurile au început să se mişte bine pe piaţă şi la nivel economic.

Reporter: Ce creşteri/scăderi a cunoscut piaţa de recrutare online în ceea ce priveşte numărul locurilor de muncă disponibile?

Ana Vişian: Dacă ne referim la această jumătate de an, observăm clar o tendinţă îndreptată către joburile remote. De la o lună la alta, vedem cum atât oferta, dar mai ales cererea creşte pentru acest tip de muncă. După un an pandemic, devine clar că angajaţii s-au obişnuit cu munca de oriunde, iar acesta devine un criteriu clar în selecţia angajatorului. Numai în ultima lună, am înregistrat o creştere cu 50% a căutărilor de joburi remote, comparând cu luna aprilie. Preconizăm o continuare a acestei tendinţe ascendente, de a permite angajaţilor să lucreze de oriunde, urcând şi ţara noastră în clasamentul ţărilor europene care îşi desfăşoară astfel operaţiunile.

Restricţiile cauzate de pandemie au accelerat adoptarea tehnologiilor digitale în România. Practic, am ars nişte etape şi am accelerat trecerea la acel viitor al recrutării în care tehnologiile şi inteligenţa artificială au un rol consistent.

Şi procesul de recrutare a trebuit să se adapteze la noul model de "dis­tanţare socială". De altfel, tocmai pentru a veni atât în sprijinul angajatorilor şi candidaţilor, Best­Jobs a lansat anul trecut nu doar CV-ul video, o soluţie unică pe piaţa muncii din România, dar a integrat în platformă şi servicii online de dezvoltare profesională şi personală prin coaching, mentorat sau terapie.

În plus, oferind prin abonamentele BestJobs şi suport în recrutare, am devenit un marketplace de recrutare pentru companii şi o soluţie prin care specialiştii de HR pot să câştige clienţi şi să-şi rotunjească veniturile.

Noile soluţii oferă companiilor acces la agenţi de recrutare care să le ofere sprijin în procesul de recrutare, simplificând munca departamentelor interne de resurse umane din companiile mari şi oferind şi angajatorilor de mici dimensiuni o soluţie complet externalizată pentru recrutare. Astfel, timpul necesar procesului de selecţie a candidaţilor, spre exemplu, se poate reduce cu până la 85%.

Prin aceste soluţii, companiile care nu deţin resursele necesare pentru selecţia candidaţilor, fie din cauză de timp sau pentru că nu au angajaţi specializaţi în resurse umane, pot ajunge mai rapid la candidaţi relevanţi pentru poziţiile deschise. În plus, companiile au acces şi la candidaţi pasivi, care au deja job şi care poate nu ar aplica, dar care dacă sunt propuşi de un agent şi contactaţi cu o ofertă de angajatori, ar putea face trecerea la un job mai bun.

Reporter: Cum s-au transformat cerinţele angajaţilor în această perioadă? Dar ale angajatorilor?

Ana Vişian: Ce observăm şi în cazul angajaţilor, şi în cazul angajatorilor, este cerinţa pentru flexibilitate. În mod natural, angajaţii cer mai multă flexibilitate din partea angajatorilor, fie că e vorba de locul de unde îşi desfăşoară sarcinile zilnice, fie că e vorba de program. De cealaltă parte, companiile îşi caută angajaţi flexibili şi rezilienţi, oameni care să se poată adapta la situaţii neprevăzute. Aceasta vine ca o lecţie a ultimului an, când flexibilitatea a fost o calitate foarte apreciată.

Conform unui sondaj de la finalul anului trecut, pentru 44,5% dintre companii contează mai ales flexibilitatea celor din echipă privind responsabilităţile pe care le au, în timp ce 36% dintre angajatori se aşteaptă la o adaptabilitate mai mare a acestora la schimbările prin care trece compania.

Reporter: Care sunt cele mai căutate domenii astăzi, comparativ cu 2019? Şi care sunt sectoarele de care angajaţii se feresc?

Ana Vişian: Din 2019 şi până acum, piaţa muncii a suferit numeroase schimbări. Dacă în perioadele de evoluţie organică, schimbările majore aveau loc pe termen mai lung, putem spune că în aceşti 2 ani, lucrurile s-au schimbat cu o viteză mult mai mare, sub presiunea crizei pandemice.

Cele mai multe căutări din ultimele luni au fost înregistrate pentru domenii precum financiar, trans­porturi sau inginerie. Conform numărului de aplicări, cele mai dorite joburile sunt în domenii precum IT, Administrativ & Logis­tică, Inginerie şi Construcţii, Marketing şi BPO.

Nu am observat o scădere clară a interesului pentru anumite domenii, ci căutările se fac în continuare în funcţie de abilităţi şi beneficiile domeniului.

Reporter: Care sunt principalele criterii după care se alege un loc de muncă şi cum s-au schimbat acestea faţă de anul pre-pandemic?

Ana Vişian: Este clar că anul pandemic a venit cu anumite lecţii, atât pentru candidaţi, cât şi pentru angajatori. Câteva lucruri au rămas totuşi constante în topul criteriilor de căutare al angajaţilor: potrivirea cu domeniul, din punct de vedere al abilităţilor, salariul oferit şi reputaţia companiei.

La acestea, după lecţiile din pandemie, s-au adăugat preferinţele pentru flexibilitatea de a lucra de oriunde sau cea referitoare la program. În plus, conform unui sondaj BestJobs de la începutul anului, aproape o treime dintre angajaţi luau în calcul schimbarea jobului cu unul care să le aducă mai multe oportunităţi de dezvoltare profesională.

Reporter: În ce măsură mai solicită angajatorii prezenţa la birou a angajaţilor şi în ce măsură mai sunt angajaţii dornici să lucreze de la birou?

Ana Vişian: Angajatorii au multe de luat în calcul când vine vorba de prezenţa la birou a angajaţilor. Dincolo de modul de lucru efectiv, companiile se gândesc şi la preţul chiriilor, la securizarea spaţiului de lucru şi chiar la posibilitatea de a organiza sesiuni de vaccinare la birou, astfel încât toţi angajaţii să se simtă în siguranţă să revină la lucru în colectiv.

În acest moment, unele companii încearcă să instaleze un mod de lucru hibrid, care să permită angajaţilor să îmbine lucrul de acasă cu lucrul de la birou, împărţind astfel zilele de lucru.

Angajaţii, de cealaltă parte, şi-au manifestat dorinţa de a lucra într-un sistem hibrid, în proporţie de 64%. Înainte de debutul pandemiei, 81% dintre angajaţi lucrau numai de la birou sau în cea mai mare parte de la birou, iar modul de lucru din timpul pandemiei le-a arătat că se poate lucra foarte bine de oriunde, mai ales în contextul în care acest mod îi proteja de COVID-19.

Reporter: Având în vedere că mulţi angajatori au văzut că munca la distanţă este eficientă se îndreaptă aceştia către colaborări pe proiecte renunţând la angajaţii permanenţi?

Ana Vişian: Tendinţa de a lucra cu freelanceri este în creştere şi observăm asta din plin pe platforma BestJobs. Este adevărat că acest mod de a lucra de oriunde le-a arătat atât angajatorilor, cât şi profesioniştilor că este sustenabil şi nu interferează cu eficienţa sau productivitatea pe sarcini. Este momentul ideal pentru freelanceri să îşi găsească proiecte, dar şi pentru angajatori să delege extern acele sarcini care ţin de abilităţi specifice.

Nu este vorba de renunţarea la angajaţii permanenţi, cât este vorba de găsirea acelor cunoştinţe complementare, necesare datorită evoluţiei rapide a proiectelor. Şi pentru companii, este mai avantajos să contracteze punctual experţi, mai ales pentru proiectele cu durată limitată, decât să angajeze echipe interne pe termen limitat.

Reporter: Ce tendinţe urmează în prezent piaţa de recrutare online?

Ana Vişian: A început şi continuă tendinţa digitalizării în domeniul recrutării. Transformarea digitală a achiziţiei de talente era în discuţie încă de dinainte de pandemie, iar aceasta a impulsionat adoptarea ei. Pe lângă interviurile ţinute online, vorbim inclusiv de implicarea roboţilor digitali în sortarea CV-urilor, care ar reduce considerabil munca administrativă de evaluare a candidaţilor şi ar creşte şansele de a găsi candidatul ideal, prin capacitatea de a analiza un număr mult mai mare de CV-uri.

Este clar că transformarea pieţei muncii continuă. Pentru moment, poate se îndreaptă către un sistem de lucru hibrid şi un proces de recrutare automatizat, dar cu siguranţă este o etapă de testare, iar concluziile le vom putea trage abia spre finalul acestui an.

Joburile remote, de la distanţă, vor continua să prezinte interes pentru candidaţi, estimăm o creştere de până la 20% din volumul total de joburi.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb