Piaţa muncii a trecut prin unele schimbări semnificative în ultima vreme, iar pe măsură ce intrăm într-o nouă eră a locurilor de muncă hibride, competenţe necesare sunt şi ele diferite.
Raport anual cu privire la piaţa forţei de muncă al platformei de educaţie online LinkedIn Learning a chestionat peste 1.200 de profesionişti în învăţare şi dezvoltare (L&D) şi aproape 900 de cursanţi pentru a afla care vor fi competenţele necesare în piaţă.
În toate ţările studiului acoperit, profesioniştii din domeniul dezvoltării şi dezvoltării au numit rezistenţa şi fluenţa digitală - care deţin abilităţile tehnologice necesare pentru a naviga într-o lume din ce în ce mai digitală - drept cele mai importante abilităţi din acest an. Conform studiului, cele două calităţi nu sunt chiar o surpriză, având în vedere ceea ce s-a întâmplat în lumea muncii în ultimul an. Comunicarea între echipe la distanţă, inteligenţa emoţională şi colaborarea multifuncţională completează primele cinci competenţe pe care companiile le caută la angajaţii săi în noul context.
• Îmbunătăţirea competenţelor şi recalificarea - în prim plan
Raportul "Viitorul locurilor de muncă" al Forumului Economic Mondial a constatat că până în 2025, automatizarea şi o nouă diviziune a muncii între oameni şi maşini vor perturba 85 de milioane de locuri de muncă la nivel global.
Totodată, pe măsură ce economia şi pieţele locurilor de muncă vor evolua, vor fi create 97 de milioane de noi locuri de muncă, oamenii având un avantaj în sarcini precum gestionarea, luarea deciziilor, comunicarea şi interacţiunea. Şi 50% dintre cei care urmează să rămână în poziţiile lor actuale, în următorii cinci ani vor avea nevoie de recalificare.
Raportul spune că majoritatea angajatorilor văd valoarea recalificării forţei de muncă, iar acest lucru este în concordanţă cu rezultatele Raportului de învăţare la locul de muncă. Îmbunătăţirea competenţelor şi recalificarea sunt o prioritate de top pentru 59% dintre profesioniştii din domeniul dezvoltării în 2021, conducerea şi managementul şi integrarea virtuală constituind primele trei.
• Managerii - "arma secretă" pentru dezvoltarea abilităţilor
Aproape jumătate dintre profesioniştii din domeniul dezvoltării lucrează cu manageri pentru a contribui la dezvoltarea abilităţilor în forţa lor de muncă, spune Raportul de învăţare la locul de muncă. Ca parte a acestui fapt, companiile se bazează pe manageri pentru dezvoltarea competenţelor.
Alte modalităţi prin care profesioniştii din L&D îi ajută pe cursanţi să-şi dezvolte abilităţile includ utilizarea datelor pentru a identifica lipsurile de competenţe, căutarea de feedback, astfel încât să poată înţelege ce abilităţi să construiască şi colaborarea îndeaproape cu echipa executivă a organizaţiei pentru a alinia programele de calificare la strategia de afaceri.
• Învăţarea - mai atrăgătoare în echipă
Învăţarea bazată pe comunitate sporeşte implicarea - la mare distanţă, potrivit raportului. S-a constatat că participanţii la cursuri care folosesc funcţii sociale, cum ar fi întrebările şi răspunsurile sau grupurile de învăţare, urmăreau de 30 de ori mai multe ore de conţinut de învăţare decât cei care nu făceau acest lucru.
Şi 91% dintre profesioniştii din domeniul dezvoltării au spus că echipele care învaţă noi abilităţi împreună au mai mult succes. O majoritate copleşitoare a fost, de asemenea, de acord că învăţarea bazată pe comunitate ajută la construirea unui sentiment de apartenenţă la o organizaţie.
• Executivii recunosc din ce în ce mai mult importanţa învăţării şi dezvoltării
Atunci când membrii din vârful conducerii se află în spatele învăţării, se spune în raport, cursanţii sunt mai implicaţi, iar programele au un impact mai mare. Cu toate acestea, în ediţia din 2020 a Raportului de învăţare la locul de muncă, doar 27% dintre profesioniştii din domeniul dezvoltării au declarat că directorii lor sunt campioni activi ai învăţării.
Aşa cum sa întâmplat în atât de multe domenii ale vieţii, pandemia a schimbat acest lucru dramatic. Liderii L&D s-au mutat rapid pentru a ajuta angajaţii să gestioneze trecerea la munca la distanţă, rămânând în acelaşi timp productivi. Şi directorii au luat măsuri - în martie 2021, 62% dintre profesioniştii din domeniul dezvoltării au fost de acord că directorii lor sunt campioni activi ai învăţării. Între timp, 64% dintre cei chestionaţi au fost de acord că L&D a trecut de la "plăcut să ai" la "nevoie de a avea" în 2021.
• Raport Linkedin Learning: Generaţia Z învaţă mai mult, mult mai mult
"Dacă vreţi cu adevărat să motivaţi un angajat mai tânăr", spune raportul, "atunci concentraţi-vă asupra creşterii carierei". Majoritatea (76%) dintre cursanţii din generaţia Z, cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, consideră că învăţarea este cheia unei cariere de succes. Şi ca urmare a pandemiei, ei învaţă acum mai mult ca niciodată.
Cursanţii au urmărit cu 50% mai multe ore de conţinut de învăţare pe LinkedIn Learning în 2020, decât în 2019. Şi mai mult de două treimi au raportat că au dedicate mai mult timp pentru a învăţa.
Raportul mai arată că "sunt carieraţi până în vârf", şi mai mult decât orice altă generaţie a forţei de muncă îşi va petrece timpul învăţând dacă acest lucru îi poate ajuta să se descurce bine în slujbele lor actuale, să-şi dezvolte abilităţi pentru a lucra într-o funcţie diferită sau să găsească noi roluri pe plan intern.