Reporter: Piaţa de IT&C pare să fie unul dintre câştigătorii pandemiei de Covid-19. Cum a arătat din perspectiva Maguay 2020, an marcat de criza sanitară?
Eduard Pughin: Într-adevăr, piaţa de IT pare să fie unul dintre câştigători. Sublinierea nu este gratuită, astfel că noi considerăm că "investiţiile" făcute în IT nu au fost orientate către produsele şi serviciile cu impact şi eficienţa maximă. Desigur, este un fapt pozitiv numărul mare de notebook -uri şi tablete vândute în 2020. Considerăm însă că anumite abordări pe domenii cum ar fi educaţia sau sănătatea ar fi putut avea impact maxim în condiţiile unei strategii naţionale - neapărat construite împreună cu specialişti cu expertiză în domeniu, în folosul beneficiarilor educaţiei şi sănătăţii din România.
Simple achiziţii de echipamente folosesc oare cu adevărat beneficiarilor sus menţionaţi, dacă nu sunt completate cu un program de măsuri coerent şi complet pe domeniul respectiv?
Reporter: Ce oportunităţi şi ce dezavantaje a adus în prim plan pandemia pentru sectorul în care activaţi?
Eduard Pughin: Credem că oportunităţile, dincolo de vânzările ocazionale de sisteme de calcul mobile, sunt unele profunde, de care nu este clar cât vom putea profita: oare vom realiza ce anume trebuie să schimbăm, care sunt punctele unde trebuie să fim mai bine pregătiţi când apar astfel de situaţii?
Principalul şi cel mai important dezavantaj considerăm că este scăderea generală în medie a productivităţii activităţii. Sigur, pe termen scurt am putut constata că anumite tipuri de activităţi se desfăşoară la fel de bine sau chiar mai bine prin "telemuncă" - dar ce ne facem cu restul, ce ne facem cu toate activităţile care presupun prezenţa şi interacţiunea efectivă, nemijlocită dintre oameni?
Pe termen mediu şi lung nu credem în telemuncă, pe care o considerăm un factor mai degrabă de slăbire a spiritului de echipă şi, în acest fel, de alienare a companiilor medii pe termen lung.
Reporter: Care a fost evoluţia raportului de cerere/ofertă în ultimele 12 luni?
Eduard Pughin: Cererea şi oferta de servicii care pot fi prestate de la distanţă au crescut, desigur.
Oferta de produse având ca origine Asia are de suferit - creşteri de preţuri (inclusiv la transport), timpi de livrare mari şi întârzieri ieşite din comun, impredictibilitate.
A crescut cererea de produse de interes imediat (PC -uri mobile şi nu numai, tablete, etc.) sau speculative (aşa-numitele produse pentru minning), dar în acelaşi timp a scăzut cererea de produse cu termen lung de utilizare, folosite în general în producţie de toate categoriile şi în servicii profesionale.
Ne referim numai la efectele pandemiei asupra pieţei, pentru că, în Romania, au fost şi alte aspecte care au menţinut un interes ridicat asupra pieţei IT, cum ar fi întârzierea în implementarea unor măsuri - care au ajuns să fie de abia acum puse în practică.
Reporter: Contextul pandemic a împins către o digitalizare forţată reducând astfel decalajul faţă de statele UE. Totuşi ţara noastră este la coada clasamentului european în această privinţă. De ce măsuri ar fi nevoie pentru dezvoltarea digitală a ţării noastre? Unde se află astăzi România pe harta europeană a digitalizării?
Eduard Pughin: Noi credem că problema cronică a pieţei IT şi a digitalizării în România este faptul că nu plecăm de la interesul beneficiarilor reali. Aceştia sunt elevii şi profesorii în educaţie, medicii şi pacienţii în sănătate, funcţionarii publici într-un cuvânt cetăţenii.
Implementarea cu succes a digitalizării nu înseamnă dotarea cu echipamente şi licenţe urmate de raportări triumfaliste! Înseamnă observarea în viaţa de zi cu zi a beneficiilor digitalizării! Elevii şi profesorii să aibă soluţii moderne de învăţare, dar şi conţinut digital adecvat. Medicii şi pacienţii să aibă acces la beneficiile telemedicinei, la enormul potenţial pe care inteligenţa artificială îl are în acest domeniu. Iar cetăţenii şi funcţionarii publici să poată folosi sisteme informatice moderne, să nu mai stea la cozi sau la ghişee. Acestea sunt numai câteva exemple.
Reporter: Care sunt principalele probleme din activitatea dumneavoastră şi ce rezolvări vedeţi pentru soluţionarea acestora?
Eduard Pughin: Ar fi câteva probleme, care desigur nu sunt noi, cum ar fi: lipsa de consultare a guvernanţilor cu mediul de afaceri şi specialiştii autentici, tratamentul discriminatoriu aplicat companiilor private medii (care sunt în general româneşti) în raport cu facilităţile de care se bucură actorii multinaţionali, sau penuria de resurse umane - atenţie, nu neaparat înalt calificate, ci având formarea profesională adecvată unei înalte calificări viitoare!
Reporter: Cum apreciaţi cadrul legislativ din domeniu şi măsurile adoptate de autorităţi pentru susţinerea mediului de afaceri în pandemie?
Eduard Pughin: Ne-am dori să avem aprecieri pozitive! Cum ar putea fi de înaltă calitate cadrul legislativ şi măsurile adoptate în diverse domenii de activitate, atunci când nu sunt elaborare cu implicarea celor mai reprezentativi specialişti în fiecare dintre aceste domenii?
Reporter: Care au fost măsurile abordate de companie pentru a face faţă provocărilor pandemiei de Covid-19?
Eduard Pughin: Am lucrat mai strâns în echipă, am avut grijă unii de alţii şi am căutat să concretizăm cu mai multă concentrare fiecare oportunitate. Am căutat să identificăm şi să dezvoltăm soluţii potrivite, care să fie de folos general în situaţia aceasta specială.
Am aplicat măsurile necesare de menţinere a stării de sănătate a angajaţilor: telemunca (acolo unde a fost posibil), testare repetată, cunoscutele măsuri de igienă/protecţie individuală şi colectivă.
Reporter: Aţi avut proiecte care au suferit modificări/amânări/devansări în contextul noii crize?
Eduard Pughin: Am avut, ca toata lumea, proiecte care au suferit modificări şi amânări.
Reporter: Ce obiective de investiţii derulaţi în acest moment şi care este bugetul alocat?
Eduard Pughin: Investim timp în dezvoltarea mai multor soluţii software şi hardware care ar putea fi folosite de piaţa în contextul cerinţei generale de digitalizare, cloud box 2.0 - un produs IT inovativ, de tip "appliance" integrat hardware şi software, format dintr-o componentă hardware de tip server - tehnologie standardizată şi o componentă software de tip "Software Defined Infrastructure" - şi Itrack versiunea 3 - o dezvoltare ce a durat doi ani care a condus la lansarea celei mai moderne aplicaţii de GPS Tracking şi optimizare rute din regiune. Exemplele mai pot continua, dar vor fi prezentate la momentul potrivit.
Reporter: Ce aşteptări aveţi odată cu lansarea noilor servere Maguay? Cum vin acestea în ajutorul utilizatorilor?
Eduard Pughin: În contextul digitalizării, importanţa construirii de datacentere zonale este evidentă. Noile Maguay eXpertServer, bazate pe cele mai noi procesoare Intel (Maguay este partener al Intel de peste 20 de ani, la cel mai înalt nivel - Titanium), sunt "cărămizile" cele mai potrivite pentru construcţia datacenterelor moderne - performante şi eficiente.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în 2020 comparativ cu anul anterior şi care sunt estimările pentru anul în curs?
Eduard Pughin: Cifra de afaceri în 2020 pe întregul grup a fost de 23 milioane de euro. Previzionăm o creştere de 20% pentru anul acesta, în special în zona proiectelor integrate. AND-ul de producător hardware dublat de expertiza firească în zona de infrastructură software, capabilităţile de system integrator prin prisma numeroaselor certificări şi parteneriate, portofoliul de produse software proprii ale grupului Maguay ne îndreptăţesc să ţintim această creştere.
Reporter: Cum depăşiţi problemele legate de forţa de muncă şi cum contribuie la derularea activităţii companiei faptul că, în mare parte, încă se lucrează de la distanţă? Cum se desfaşoară activitatea în compania dumneavoastră?
Eduard Pughin: Nu suntem entuziasmaţi de conceptul de telemuncă, pentru că aplicabilitatea reală este limitată. Am căutat să luăm măsurile necesare astfel încât cea mai mare parte a echipei Maguay să lucreze de la birou, în cea mai mare parte a timpului.
Considerăm că prezenţa la birou are nu numai avantajul că are o evidentă componentă socio-profesională, ci şi pe acela că protejează cu adevărat viaţa personală a fiecăruia, în afara biroului.
Reporter: Care sunt perspectivele de dezvoltare ale domeniului de IT&C?
Eduard Pughin: Nelimitate! Este un domeniu favorizat din acest punct de vedere! Dar, atenţie, în IT şi schimbările sunt la fel de rapide şi substanţiale, comparativ cu multe alte domenii de activitate.
Reporter: La ce noi proiecte lucrează în prezent Maguay?
Eduard Pughin: Lucrăm la proiectul Maguay, parte a economiei româneşti şi o companie în echipa căreia îţi doreşti să lucrezi şi să te dezvolţi personal şi profesional.
Reporter: Vă mulţumesc!