Pandemia şi războiul de la graniţă au afectat mai toate domeniile de activitate, pe unele mai mult, pe altele mai puţin. Sub aceşti nori negri există şi un domeniu unde soarele a strălucit din plin. Piaţa de IT&C a trecut prin schimbări majore cauzate de evenimentele din ultimii trei ani, dar, conform specialiştilor din domeniu, acest lucru a venit şi cu oportunităţi, care au fost fructificate din plin. Nevoia de digitalizare a produs o cerere mai mare în piaţă pentru astfel de servicii, ceea ce a permis extinderea pe noi pieţe şi consolidarea poziţiei în zonele în care deja se activează. Pandemia a impulsionat digitalizarea, iar în contextul unui an marcat de tensiuni la graniţă, piaţa IT&C din România a fost extrem de dinamică. Vorbim de un sector cu peste 200.000 de specialişti, o industrie care generează peste 6% din PIB-ul ţării şi o piaţă cu oameni foarte capabili, cu expertiză ridicată. Un plus, conform rapoartelor Comisiei Europene, în România proporţia de femei din sectorul IT este mai ridicată faţă de alte ţări, ocupând locul al doilea în Europa.
Cererea pentru servicii este în continuă creştere, chiar dacă în unele momente din 2023 piaţa a dat semnale de stagnare, cel puţin comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2022. Trendurile listate de Gartner indică faptul că oportunităţile aduse de noile tehnologii, cum este IA, vor avea un impact major asupra raportului cerere/ofertă. Pe plan local, susţin tot specialiştii, cu date concrete, sectorul IT se dezvoltă de trei ori mai rapid decât economia naţională. Ultimii ani au arătat că, pentru a deveni cu adevărat transformatoare în noua realitate de afaceri, organizaţiile trebuie să descopere noi oportunităţi şi să investească în soluţii tehnologice inovatoare. Inteligenţa artificială a devenit deja un instrument direct disponibil pentru consumatorii finali. Este un exemplu în domeniu, dar evident că nu totul este "roz" nici în această privinţă. Oricine poate interacţiona acum direct cu un chatbot, care poate ajuta în diverse situaţii. Inteligenţa Artificială (AI) vine cu avantaje evidente, de la îmbunătăţirea eficienţei operaţionale la creşterea productivităţii sau generarea de oportunităţi noi de afaceri. Interesul pentru această tehnologie a crescut odată cu lansarea unor instrumente precum ChatGPT, care funcţionează cu ajutorul inteligenţei artificiale. Cu toate acestea, potrivit celui mai recent studiu global SoftServe, deşi există un entuziasm semnificativ atât faţă de Inteligenţa Artificială, cât şi faţă de Machine Learning, peste 40% dintre managerii IT intervievaţi consideră că liderii lor nu acordă suficientă importanţă inteligenţei artificiale. Iar cel mai îngrijorător este faptul că 83% dintre respondenţi sunt de acord că, în următorii cinci ani, singurii producători de software viabili din punct de vedere competitiv vor fi cei care au integrat cu succes funcţionalitatea AI/ML în produse şi în strategia generală de afaceri. Aşteptările de la autorităţi nu mai sunt la fel de mari ca în trecut, fiind adus ca argument faptul că legislaţia poate influenţa evoluţia unei companii, dar acest lucru nu este esenţial în strategia pe termen lung a acesteia, mai ales că în domeniul IT&C perspectivele de extindere în afara ţării sunt destul de largi. Sunt remarcate anumite facilităţi fiscale pentru companiile din industria software, precum scutiri de impozit şi deduceri fiscale care pot stimula dezvoltarea companiilor, dar se insistă pe faptul că o soluţie software competitivă şi servicii de calitate vor face diferenţa.
Industria IT evoluează bine pe orice "vreme", iar acest lucru este încurajator pentru economie în general.