Reporter: Ce ne puteţi spune despre piaţa de IT&C după ultimii ani, foarte agitaţi?
Gorkem Tursucu: Pe de-o parte au accelerat procesul de digitalizare prin trecerea la work from home, creşterea nevoii de conectare a sistemelor de lucru, automatizarea unor procese de business şi modernizarea infrastructurii IT. Pe de altă parte, a crescut nevoia privind securitatea cibernetică şi a readus în prim plan protecţia datelor şi a infrastructurii lor IT. Ca urmare, piaţa de IT&C din România a experimentat o creştere semnificativă a cererii pentru soluţii digitale, dechizând noi oportunităţi companiilor de software de a-şi consolida poziţia pe piaţă. Un exemplu în acest sens este şi TotalSoft, care în ultimul an a avut o creştere record de 26% a veniturilor comparativ cu 2022, creştere care continuă şi primul trimestru în 2023.
Reporter: Cum a evoluat sectorul după reintrarea în normalitate, cel puţin din punct de vedere al interacţiunii directe între oameni?
Gorkem Tursucu: În sectorul IT, revenirea la birou s-a făcut treptat şi nu în totalitate. Ca în multe alte companii, TotalSoft a adoptat modul de lucru hibrid care poate acomoda atât nevoia de a interacţiona direct cu clienţii sau colegii, cât şi flexibilitatea de care are nevoie angajatul. Nu credem că în viitor vor exista modificări ale acestui mod de lucru, dar rămânem deschişi la orice opţiune care ne va permite să creştem satisfacţia clienţilor şi a angajaţilor.
Reporter: Ultimele evenimente globale au afectat proiectele pe care le derulaţi?
Gorkem Tursucu: TotalSoft are peste 1.000 de clienţi în 41 de ţări din 4 continente, acesta fiind unul dintre motivele pentru care drumul TotalSoft rămâne nezdruncinat în ciuda diverselor încercări prin care a trecut economia în ultima perioadă. De altfel, TotalSoft a înregistrat o creştere semnificativă a vânzărilor în primul trimestru al anului 2023, după o creştere anuală de 26% în 2022. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, veniturile organice din primul trimestru au crescut cu aprox. 23%, fiind determinate, în principal, de soluţiile cheie din portofoliu, respectiv Charisma Financial Services, Charisma ERP şi Charisma HCM. Veniturile provin în cea mai mare parte de pe piaţa internă, însă compania a cunoscut şi o creştere semnificativă a veniturilor generate de proiectele derulate pe pieţele internaţionale.
Reporter: Cum faceţi faţă inflaţiei, dobânzilor crescute, dar şi diverselor crize, cum ar fi cea energetică?
Gorkem Tursucu: Pentru a se proteja împotriva riscurilor generale din piaţă, inclusiv pentru a face faţă inflaţiei şi dobânzilor crescute, TotalSoft a continuat să investească în soluţiile proprietare şi să dezvolte gama de produse şi servicii oferite, în vederea diversificării veniturilor şi atingerii unei baze mai largi de clienţi. Totodată, a pus accentul pe eficienţa operaţională şi a implementat modelul de lucru "Team of Teams" care asigură flexibilitatea necesară şi se concentrează pe responsabilizarea echipelor mici numite "misiuni", oferindu-le libertatea să ia decizii, să-şi asume rezultatele şi să ţintească cât mai sus.
Nu în ultimul rând, în 2022, TotalSoft a lansat un nou program de parteneriat care are ca scop atragerea de parteneri de business (care pot vinde, livra şi oferi suport clienţilor pentru soluţiile TotalSoft), parteneri tehnologici (ce presupune deschiderea platformelor pentru integrări cu diverse soluţii sau integrarea de noi tehnologii în soluţiile existente) şi parteneri strategici (alături de care să promoveze pachete complexe de servicii/soluţii care să crească competitivitatea clienţilor). Prin intermediul acestui program, TotalSoft a urmărit să-şi consolideze capacităţile de livrare pentru soluţiile Charisma şi să sporească satisfacţia clienţilor.
Reporter: Care sunt oportunităţile aduse de ultimii ani pentru sectorul în care activaţi?
Gorkem Tursucu: Ultimii ani au adus numeroase oportunităţi pentru sectorul IT&C şi aici mă refer în primul rând la creşterea cererii pentru soluţii digitale, respectiv la o creştere semnificativă a cererii pentru soluţii şi servicii IT&C. Inteligenţa artificială şi analiza datelor îşi pun amprenta din ce în ce mai mult asupra domeniului IT&C şi deschid noi oportunităţi pentru dezvoltarea de soluţii inovatoare în domenii precum sănătate, retail, finanţe şi multe altele. O altă direcţie este şi transformarea digitală a guvernelor şi instituţiilor publice. Acestea au investit în digitalizarea serviciilor şi proceselor lor, câteva exemple fiind eFacturare, SAF-T, eTransport. Acest lucru a generat oportunităţi pentru companiile din sectorul IT&C de a dezvolta şi implementa soluţii specifice pentru automatizarea proceselor de raportare către stat.
Reporter: Cum s-a modificat raportul cerere/ofertă?
Gorkem Tursucu: Aşa cum am menţionat anterior, cererea de soluţii pentru digitalizare a crescut, iar oferta din partea companiilor software s-a diversificat pe măsură. Însă, cererea de talente este mult mai mare decât profesionişti calificaţi disponibili. Această situaţie duce la o competiţie acerbă între companii ceea ce s-a tradus prin adaptarea pachetelor salariale şi a beneficiilor pentru a deveni cât mai atractivi din acest punct de vedere.
Reporter: Care ar fi deciziile pe care autorităţile ar trebui să le ia de urgenţă pentru a dezvolta ţara noastră din punct de vedere digital?
Gorkem Tursucu: Un prim pas foarte important ar fi digitalizarea administratiei publice cu tot ce presupune acest lucru: eficientizarea operaţiunilor, îmbunătăţirea comunicării cu cetăţenii şi asigurarea unor servicii mai accesibile şi mai uşor de utilizat. Aceasta implică transformarea proceselor tradiţionale bazate pe hârtie în procese digitale şi utilizarea tehnologiei pentru a creşte transparenţa. Au existat câteva iniţiative importante şi sperăm ca acestea să continue în toate sectoarele aparatului public, inclusiv în sănătate. Cu siguranţă, astfel de proiecte majore vor reduce decalajele faţă de statele din UE şi vor oferi companiilor de software o nouă direcţie de dezvoltare. Un avantaj major pentru România este oportunitatea clară de adoptare a unor soluţii de digitalizare bazate pe tehnologii de utlimă oră, ceea ce este mult mai dificil într-un stat european care şi-a digitalizat procesele cu ani în urmă şi se bazează acum pe soluţii deja învechite, mult mai dificil de înlocuit şi de întreţinut.
Reporter: Avem un cadru legislativ optim pentru dezvoltarea afacerilor din domeniu?
Gorkem Tursucu: Legislaţia poate influenţa evoluţia unei companii, dar considerăm că acest lucru nu este esenţial în strategia pe termen lung a unei companii, mai ales că în domeniul IT&C perspectivele de extindere în afară ţării sunt destul de largi.
Există anumite facilităţi fiscale pentru companiile din industria software precum scutiri de impozit şi deduceri fiscale care pot stimula dezvoltarea companiilor, dar cred că, în cele din urmă, o soluţie software competitivă alături de servicii de calitate vor face diferenţa.
Reporter: Care este strategia organizaţiei pe care o reprezentaţi pe termen mediu şi lung? Ce decizii majore aţi luat în ultimul an?
Gorkem Tursucu: Vom continua să investim în dezvoltarea soluţiilor TotalSoft şi vom creşte această valoare de la an la an. 2023 nu va face excepţie, mai ales că vom dezvolta în continuare programul de parteneriate prin care să creştem capacitatea de livrare pentru soluţiile Charisma şi să ne extindem amprenta pe pieţele internaţionale. Extinderea companiei pe piaţa globală va fi un obiectiv important, mai ales din perspectiva faptului că avem o combinaţie excelentă între forţa de muncă calificată şi soluţiile competitive care includ o experienţă vastă şi tehnologii de ultimă oră.Totodată, vom continua şi programele de internship plătit prin care să atragem noi talente.
Reporter: Una dintre marile provocări ale momentului este Inteligenţa Artificială. Cum vedeţi avantajele şi dezavantajele dezvoltării acestui tip de tehnologie pentru sector, dar şi pentru economie în general?
Gorkem Tursucu: Inteligenţa artificială era deja folosită într-o serie de soluţii folosite pe scară largă, însă acum a devenit evident că se va extinde în toate domeniile, fiind accesibilă oricui. În mediul de business, inteligenţa artificială poate aduce automatizarea şi eficienţa operaţională prin preluarea sarcinilor repetitive şi rutiniere, permiţând angajaţilor să se concentreze pe activităţi de valoare superioară. Noi deja aplicăm această tehnologie în chatbot-ul Timea, un asistent virtual care poate susţine activitatea zilnică a diverselor departamente din cadrul unei companii. O altă direcţie ar fi utilizarea inteligenţei artificiale pentru a analiza volume mari de date pentru identifica trenduri, blocaje, noi soluţii de personalizare a experienţei clienţilor, etc.
Cred, însă, că ştim prea puţine acum pentru a vedea toate beneficiile, dar şi dezavantajele pe termen lung.
Unde se află România pe harta europeană a digitalizării şi a tehnologiei?
Gorkem Tursucu: Ca producător de tehnologie, România se menţine pe un loc fruntaş în Europa şi, treptat, treptat, ne facem auziţi peste ocean. Ne menţinem pe această poziţie în primul rând datorită resursei umane bine pregătită. Deja avem mai multe start-up-uri de succes, avem produse proprii care se impun rapid pe pieţele externe, am devenit mai mult decât un hub de dezvoltare software în regim de outsourcing.
Reporter: Vă mulţumim!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.07.2023, 06:24)
...cu cond sa nu se transf in spionaj si dictatura cum deja a inceput!.,