Reporter: Cum arată piaţa de IT&C după ce a traversat o pandemie care a forţat digitalizarea şi un an de război la graniţă?
Dan Paraschiv: Pandemia a impulsionat digitalizarea, iar în contextul unui an marcat de tensiuni la graniţă, piaţa IT&C din România a fost extrem de dinamică. Este un sector cu peste 200.000 de specialişti, o industrie care generează peste 6% din PIB-ul ţării şi o piaţă cu oameni foarte capabili, cu expertiză ridicată chiar şi în rândul celor mai tineri dintre ei. Mai mult, conform rapoartelor Comisiei Europene, în România proporţia de femei din sectorul IT este mai ridicată faţă de alte ţări, ocupând locul 2 în Europa. Deci potenţialul este în continuare enorm.
Da, în contextul actual, de instabilitate economică globală, piaţa este în acelaşi timp şi ceva mai precaută, însă pe termen mediu şi lung, companiile au nevoie de tehnologie pentru a exista şi a susţine transformarea digitală, aşa că IT-ul va continua să crească. Raportat strict la SoftServe, un business cu origini ucrainene, cu o parte din echipă afectată direct de război, am reuşit să închidem anul trecut cu un plus, în linie cu evoluţia industriei şi cu planurile iniţiale.
Este un parcurs care a validat calitatea serviciilor, relaţiile de business excelente pe care le avem şi încrederea pe care partenerii şi clienţii ne-o acordă. Pentru 2023 ne dorim să menţinem acest trend şi să continuăm să creştem. În ceea ce priveşte SoftServe România, care a împlinit în luna mai 1 an de existenţă pe piaţa locală, nu numai că am pus fundaţia centrului de dezvoltare în România, dar am angajat deja aproape 100 de specialişti, urmând ca în lunile următoare să ajungem la 150 de persoane. Ne pregătim de inaugurarea sediului SoftServe din Capitală în câteva luni şi menţinem focusul pe accelerare şi atragerea de talente, în prezent având în jur de 50 de oportunităţi în arii variate - Big Data, DevOps, .NET, Angular, QC şi multe altele. Aceasta este, de altfel, şi cea mai mare provocare al IT-ului, la nivel global, nu doar în România: atragerea şi retenţia talentelor. Recrutăm în toată ţara, avem colegi în Bucureşti, Cluj, Iaşi, Braşov, Timişoara, Târgu Mureş.
Reporter: Care a fost evolutia sectorului după ce cursurile si evenimentele au revenit în offline şi mulţi angajaţi s-au întors la birou?
Dan Paraschiv: SoftServe este o companie digitală care pune accentul pe flexibilitate, aşa ca trecerea în online din pandemie nu ne-a impactat atât de mult, având deja toate procesele pregătite pentru lucrul la distanţă. Sigur, şi noi ne bucurăm că lucrurile au reintrat în normal şi că acum ne putem conecta şi faţă în faţă, nu doar online, însă pentru noi nu există o reîntoarcere la birou. Angajaţii noştri pot lucra integral de la distanţă dacă asta îşi doresc, nu impunem un model hibrid. În acelaşi timp, suntem conştienţi că unii colegi preferă să lucreze de la birou, aşa că ne pregătim să deschidem primul nostru sediu pentru a le veni în întâmpinare. După cum menţionam, flexibilitate este cuvântul care ne descrie cel mai bine.
IT-iştii români au început să aprecieze şi să solicite tot mai multe elemente la angajare, care nu mai ţin strict de remuneraţie, ci de flexibilitate, autonomie, un echilibru mai bun între viaţa profesională şi cea privată.
Reporter: În ce mod au fost afectate proiectele pe care le derulati de ultimele evenimente globale?
Dan Paraschiv: În ciuda războiului care a afectat o parte semnificativă din echipa noastră globală, am evitat orice scădere a productivităţii, am reuşit să ne extindem portofoliul de clienţi şi să facem achiziţii cheie. Cea mai recentă este preluarea Hoverstate, din SUA, o agenţie digitală full service specializată în soluţii mobile şi web. Cererea pentru soluţii digitale a început să crească rapid după pandemie şi a stimulat planurile noastre de expansiune globală. Astfel, la începutul anului trecut, am deschis noi centre de dezvoltare în România, Mexic, Columbia şi Chile şi am angajat peste 500 de noi colegi în aceste locaţii începând cu anul trecut.
Dar cel mai important, SoftServe oferă sprijin activ tuturor angajaţilor din Ucraina, inclusiv suport celor care s-au relocat în străinătate şi celor care s-au alăturat Forţelor Armate Ucrainene pentru a-şi proteja libertatea. Toţi cei care s-au mutat au beneficiat de o primă de relocare, iar echipele locale au coordonat transportul şi cazarea din zonele de risc. SoftServe a lansat, de asemenea, un program extins de sprijin pentru sănătatea mentală a angajaţilor şi a rudelor acestora.
Reporter: Ce strategie aţi abordat pentru a face faţă inflaţiei, dobânzilor crescute, dar şi diverselor crize, cum ar fi cea energetică?
Dan Paraschiv: Este o perioadă în care toate companiile trebuie să se uite la costuri şi să eficientizeze cât de mult posibil, iar cele din industria IT nu fac notă discordantă. Fiind o companie agilă, pentru noi eficientizarea este continuă. Întotdeauna ne-am concentrat pe oferirea unui plus de valoare adăugată clienţilor noştri. Astfel, în această perioadă, am continuat pur şi simplu să facem ceea ce ştim mai bine.
Reporter: Care sunt oportunităţile aduse de ultimii ani pentru sectorul în care activaţi?
Dan Paraschiv: Cum spuneam, cererea pentru soluţii digitale şi servicii tehnologice a crescut rapid pe fondul accelerării procesului de digitalizare. Mai mult, companiile de consultanţă estimează o creştere a pieţei şi anul acesta, chiar dacă, într-adevăr mai mică decât în anii precedenţi. Există o tendinţă clară de digitalizare şi automatizare. Analiza seturilor mari de date şi inteligenţa artificială îşi pun tot mai mult amprenta în business şi devin din ce în ce mai relevante pentru succesul în afaceri, la nivelul tuturor industriilor. Adopţia la scară tot mai mare a acestor tehnologii noi oferă numeroase oportunităţi pentru sectorul IT, permiţându-ne să ne dezvoltăm într-un ritm susţinut.
La SoftServe, venim cu soluţii IT la nivel global şi deservim industrii variate, de la energie şi petrol la industria medicală, finanţe, retail, auto sau producţie. Specialiştii noştri au o expertiză extinsă, de la inginerie software, Cloud şi DevOps la Big Data, AI, IoT sau securitate cibernetică. Mai mult, tendinţa către lucru la distanţă şi colaborarea virtuală au deschis noi posibilităţi de extindere a pieţei globale.
Industria IT continuă să crească la nivel global, chiar dacă într-un ritm mai lent.
Reporter: Care ar fi deciziile pe care autorităţile ar trebui să le ia de urgenţă pentru a dezvolta ţara noastră din punct de vedere digital şi pentru a reduce decalajele faţă de statele din Uniunea Europeană?
Dan Paraschiv: Potenţialul uman este uriaş - avem specialişti extrem de valoroşi, mânaţi de o pasiune reală pentru tehnologie, iar datorită lor, România este astăzi considerată un pol de talente în domeniul IT. Tot mai multe companii digitale relevante la nivel global pornesc din România. Zeci de companii mari au centre de excelenţă sau de cercetare-dezvoltare aici. Este un domeniu în care ne-am dezvoltat continuu în ultimii 10 ani şi trendul pozitiv continuă, inclusiv pe fondul sprijinului oferit de stat prin schemele de ajutor şi prin scutirea de impozit.
Unde există un decalaj, este în domeniul public. Lipsa de digitalizare din instituţii ale statului este o provocare resimţită de fiecare dintre noi ca simpli cetăţeni. Cu atât mai mult, cu cât restul vieţii noastre este complet digitalizat. Pentru o evoluţie este nevoie de o viziune şi un plan detaliat de investiţii căruia toate guvernele, indiferent de culoarea politică, să se dedice. Paşi s-au mai făcut, însă izolat, prea timid. Este nevoie de un proiect cu o viziune mai amplă care să fie implementat pe termen lung.
Reporter: Oferă România un cadru legislativ optim pentru dezvoltarea afacerilor din domeniu?
Dan Paraschiv: Evoluţia din ultimii zece ani ne arată că România este atractivă. Pentru investitori, cea mai importantă este predictibilitatea. Dacă reuşim să păstrăm un mediu economic predictibil, să reducem birocraţia şi să avem un dialog real între mediul privat şi cel public, lucrurile nu pot evolua decât în bine.
Reporter: Care sunt perspectivele de dezvoltare ale domeniului în viitorul apropiat?
Dan Paraschiv: Nevoile clienţilor devin din ce în ce mai rafinate, iar companiile înţeleg importanţa digitalizării şi impactul tehnologiilor de ultimă generaţie, ceea ce duce la necesitatea unui număr mai mare de specialişti bine pregătiţi. Industria este foarte dinamică, iar tehnologiile evoluează rapid. Arii precum Big Data, Inteligenţa Artificială (AI) şi Machine Learning încep să prindă teren şi au un potenţial uriaş. Totodată, observăm progrese semnificative, inclusiv în ceea ce priveşte programele de învăţământ universitar care abordează subiecte interesante, precum blockchain sau AI, astfel că plaja de roluri în acest domeniu are potenţial de creştere. Colaborările tot mai strânse dintre mediul privat şi cel universitar mă fac încrezător în evoluţia educaţiei. Cred că în următorul deceniu, studenţii vor fi mai bine pregătiţi şi vor accesa tot mai multe tehnologii de ultimă oră, încă de pe băncile facultăţii.
Reporter: Cum a evoluat piaţa muncii în domeniul în care activati, mai ales că telemunca a devenit o normalitate?
Dan Paraschiv: În timpul pandemiei, companiile au reuşit să implementeze cu succes modul de lucru la distanţă, multe dintre ele dezvoltând infrastructuri necesare pentru a susţine această schimbare. Asta am făcut şi noi în cadrul SoftServe, încă dinainte de pandemie. În 2021, SoftServe a lansat programul WorkX, prin care explorăm noi modalităţi de lucru, instrumente, tendinţe şi schimbări în aşteptările echipei noastre globale, pentru a le oferi tuturor cea mai bună experienţă de lucru. În prezent, în România lucrăm complet de la distanţă, dar oferim şi spaţii de lucru pentru cei care preferă să meargă la birou.
Reporter: Care este strategia organizaţiei pe care o reprezentaţi pe termen mediu şi lung?
Dan Paraschiv: Sunt câteva elemente centrale în viziunea companiei. În primul rând, globalizarea. SoftServe este o companie fondată în urmă cu 30 de ani în Ucraina, care, pas cu pas, a devenit un jucător important pe piaţa globală de servicii şi consultanţă IT. Compania a început un proces de globalizare a capacităţilor sale de livrare în urmă cu 8 ani, iar extinderea în România şi în America Latină reprezintă cea mai nouă etapă a acestei expansiuni.
În al doilea rând, SoftServe este o companie cu un nivel foarte ridicat de expertiză, cu centre de excelenţă în diverse practici - de la BigData la DevOps - şi propriul departament de cercetare şi dezvoltare, axat pe explorarea deep tech şi transformarea celor mai nişate tehnologii în proiecte de succes, cu implementări la scară largă. Această abordare ne permite să avem o expertiză variată şi puternică chiar şi în cazul tehnologiilor foarte noi - cum sunt digital twin, realitate augmentată, inteligenţă artificială - şi să încheiem parteneriate puternice în zone care abia încep să fie cu adevărat explorate.
Pentru a susţine acest lucru, investim continuu în educaţie. Avem propriul ecosistem educaţional - SoftServe University - cu 1,100 de cursuri, iar în plus oferim acces tuturor angajaţilor şi la Udemy, una dintre cele mai cunoscute platforme de cursuri online.
În al treilea rând, credem în parteneriatele pe termen lung. Avem parteneriate puternice şi de lungă durată cu toţi marii jucători din tehnologie: de la Google şi Amazon la NVIDIA, iar clienţii noştri sunt companii de top din domenii variate - de la producţie la sectorul financiar. Iar această dedicare este recunoscută la nivel global. Spre exemplu, recent, am fost numiţi partenerul anului de către NVIDIA.
Reporter: Ce decizii majore aţi luat în ultimul an?
Dan Paraschiv: Intrarea pe piaţa din România a fost una din marile decizii strategice ale SoftServe în ultimul an, fiind singurul hub IT din regiune unde, până în 2022, nu avea prezenţă. Această mişcare întăreşte şi mai mult poziţia companiei în Europa.
Reporter: Am trecut de hopul 5G; ce aşteptăm în continuare?
Dan Paraschiv: Internetul lucrurilor a devenit o realitate, totul este conectat, iar toate tehnologiile din această plajă vor continua să se dezvolte fundamental în următorii ani - vom avea oraşe inteligente, maşini autonome, fabrici şi case inteligenţe, iar anul acesta, prin ChatGPT, am făcut un salt uriaş şi în ceea ce priveşte inteligenţa artificială. Fie că vrem, fie că nu, viitorul este conectivitate.
Reporter: Una dintre marile provocări ale momentului este Inteligenţa Artificială. Cum vedeţi avantajele şi dezavantajele dezvoltării acestui tip de tehnologie pentru sector, dar şi pentru economie în general?
Dan Paraschiv: Inteligenţa Artificială (AI) vine cu avantaje evidente, de la îmbunătăţirea eficienţei operaţionale la creşterea productivităţii sau generarea de oportunităţi noi de afaceri. Interesul pentru această tehnologie a crescut odată cu lansarea unor instrumente precum ChatGPT, care funcţionează cu ajutorul inteligenţei artificiale. Cu toate acestea, potrivit celui mai recent studiu global SoftServe, realizat în rândul a aproape 600 de lideri IT, deşi există un entuziasm semnificativ atât faţă de Inteligenţa Artificială, cât şi faţă de Machine Learning (ML), peste 40% dintre managerii IT intervievaţi consideră că liderii lor nu acordă suficientă importanţă inteligenţei artificiale.
Iar cel mai îngrijorător este faptul că 83% dintre respondenţi sunt de acord că, în următorii cinci ani, singurii producători de software viabili din punct de vedere competitiv vor fi cei care au integrat cu succes funcţionalitatea AI/ML în produse şi în strategia generală de afaceri. Există deci o presiune ca aceste unelte să fie înţelese şi implementate pentru succesul viitor.
Reporter: Unde se află România pe harta europeană a digitalizării şi a tehnologiei?
Dan Paraschiv: România se află într-o poziţie favorabilă, cu un sector IT&C în creştere, un număr semnificativ de companii de tehnologie şi start-up-uri inovatoare, dar şi cu investiţii importante în infrastructura digitală. Bineînţeles, există încă loc pentru dezvoltarea şi adoptarea tehnologiilor mai avansate, dar şi pentru creşterea nivelului de digitalizare în diverse sectoare economice. Pentru SoftServe, România este o piaţă extrem de importantă datorită talentelor şi a proximităţii faţă de clienţi. Tocmai de aceea, vrem să construim aici un centru de dezvoltare solid, care să deservească o parte importantă din clienţii noştri globali. Obiectivul nostru de recrutare se menţine, vrem să ajungem la 800 de angajaţi în următorii 3 ani.
Reporter: Vă mulţumim!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.07.2023, 13:18)
Sa plateasca impozit ca toata lumea , polul de talente !
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.07.2023, 18:07)
Multi testeri, lucratori in Lohn, mana de munca ieftina!