Comerţul ilicit cu ţigarete şi-a pus amprenta şi asupra anului 2010, acesta fiind unul dificil, din punctul de vedere al industriei tutunului, după cum ne-a declarat Andrei Vasilescu, Director Corporate Affairs pe România şi Bugaria al companiei "Philip Morris International" (PMI). Domnia sa estimează că, anul trecut, contrabanda cu ţigarete a atins nivelul mediu record de aproximativ 30% din piaţă: "Altfel spus, mai mult de una din patru ţigarete consumate în România, în 2010, nu a contribuit la bugetul de stat. La nivelul întregului an 2010, asta se traduce prin circa 900 milioane de euro - pierderi la bugetul de stat sub formă de acciză şi TVA".
Reprezentantul PMI apreciază măsurile adoptate de stat pentru combaterea contrabandei: "Sfârşitul anului 2010 şi, respectiv, începutul acestui an ne-au arătat că atunci când există voinţă politică şi o bună cooperare instituţională, pot fi obţinute rezultate remarcabile".
Dacă la începutul anului 2010 nivelul comerţului ilicit se situa la pes-te 36% din total consum, eforturile autorităţilor au dus la micşorarea acestei ponderi, la sfârşit de an, la circa 22%, ne-a spus domnul Vasilescu, adăugând: "Ne bucurăm că autorităţile statului au înţeles consecinţele negative majore ale acestui fenomen, reflectate nu numai în pierderile bugetare, dar şi în creşterea infracţionalităţii, a crimei organizate şi în pierderea locurilor de muncă pentru cei angrenaţi în activităţi de comerţ şi distribuţie a produselor legale".
Domnia sa consideră, însă, că şi proporţia de 22% pentru comerţul ilicit "este uriaşă, reprezentând mai mult decât dublul mediei ponderii comerţului ilicit la nivelul UE".
Fiecare punct procentual de contrabandă "costă" statul român 30 de milioane de euro anual, prin absenţa încasării TVA şi accizelor aferente, ne-a precizat Andrei Vasilescu: "În ceea ce priveşte creşterea accizelor la tutun, este de apreciat faptul că există din nou o viziune pe termen lung, materializată într-un calendar de accizare, valabil până în anul 2018. Când incidenţa taxelor la tutun reprezintă 80% din preţul produsului pe raft, predictibilitatea în materie de fiscalitate este esenţială".
PMI este cea mai mare companie internaţională din industria tutunului, cu produse vândute în peste 160 de ţări, potrivit directorului pe România al societăţii. În 2009, PMI avea o cotă de piaţă estimată la 15,6% din piaţa internaţională de ţigări, excluzând Statele Unite ale Americii.
În noiembrie 1997, "Philip Morris International", a decis să investească într-o capacitate nouă de producţie în România. Locaţia aleasă a fost Otopeni, unde a fost construită în scurt timp o fabrică de ultimă generaţie, echipată pentru fabricarea mărcilor internaţionale ale "Philip Morris" la cele mai ridicate standarde de calitate. Fabrica are o suprafaţă construită de 3,3 hectare şi reprezintă o investiţie de peste 120 milioane de dolari.
Mai mult de două treimi din volumul de producţie merge pe pieţele externe. Valoarea exporturilor aferente anului 2010 se ridică la peste 400 milioane de lei, în creştere, comparativ cu anul 2009, majoritatea exporturilor fiind destinate ţărilor din Uniunea Europeană, în special Italia şi Cehia. La noi, compania are peste 900 de angajaţi.
În prezent, portofoliul de produse al companiei "Philip Morris" România constă în aproximativ 40 de branduri şi extensii de branduri de succes, precum "Marlboro", L&M, "Parliament", "Virginia Slims", "Philip Morris", "Chesterfield" şi "Assos".
La nivel mondial, PMI fabrică şi comercializează "Marlboro", care, potrivit datelor companiei, "este brandul de ţigarete numărul unu în lume, începând din 1972". În 2009, volumul de vânzări de acest tip a fost, în afara SUA, de 302 miliarde de ţigarete. În 2008, PMI a implementat o nouă arhitectură de brand, cu trei identităţi bine definite pentru "Marlboro" - "Red", "Gold" şi "Fresh", continuând să investească în inovarea portofoliului său de branduri. O altă marcă de ţigarete produsă de PMI este L&M - a patra ca popularitate, la nivel mondial.
Volumul combinat al primelor trei branduri de ţigarete produse de corporaţie pe segmentul "low price" - "Bond Street", "Red & White" şi "Next" - a fost de 16,8 miliarde de unităţi, în 2009.
PMI deţine un număr de branduri locale, care include "Diana", în Italia, "A Mild", în Idonezia şi "Delicados" în Mexic.