Reporter: Cum a evoluat piaţa de wellness şi SPA din ţara noastră şi care au fost factorii care au influenţat parcursul acesteia?
Bacolux Hotels: În acest moment piaţa de wellness din ţara noastră este în plină dezvoltare, iar vânzările din ultimii ani arată că cererea de astfel de pachete a înregistrat o creştere constantă. Principalul factor a fost alinierea la tendinţele internaţionale de dezvoltare a acestui segment. Desigur, şi intern a fost nevoie de eforturi susţinute pentru a ţine pasul cu piaţa internaţională, investiţii semnificative în segmentul privat, valorificarea resurselor naturale sau introducerea voucherelor de vacanţă, au fost doar o parte din factorii ce au contribuit la această dezvoltare.
Reporter: Care sunt perspectivele de dezvoltare ale turismului de spa din ţara noastră?
Bacolux Hotels: Potenţialul de SPA şi wellness al României este unul uriaş ce nu este valorificat probabil nici la jumătate în acest moment. Din fericire, mulţi investitori şi oameni de turism au văzut acest potenţial şi şi-au canalizat resursele spre acest segment, iar decizia de investiţie deja s-a dovedit a fi una bună pentru că cererile sunt în continuă creştere. Drumul pentru turismul SPA în România abia a început, iar singura direcţie este dezvoltarea, de aici depinde de fiecare staţiune cât de repede o să implementeze paşii dezvoltării.
Reporter: Putem vorbi de ţara noastră ca destinaţie de wellness?
Bacolux Hotels: Cu siguranţă resursele naturale ale ţării noastre ne pun pe orice hartă internaţională a destinaţiilor de wellness. Suntem înconjuraţi de factori de cură, de la o multitudine de tipuri de ape, nămol, calitatea aerului din staţiunile noastre, peisaje, faună şi floră pe care alte ţări nu o mai deţin, avem toate atuurile pentru o destinaţie de wellness. Acum şi resorturile româneşti au dezvoltat pe aceşti factori şi au înţeles cum se pot pune în valoare aceste resurse. Pe termen lung, cu un proiect bun de investiţii la nivel naţional şi un limbaj comun al tuturor părţilor implicate, acest tip de turism poate să fie pilonul de susţinere al turismului românesc.
Reporter: În ce măsură se reabilitează centrele de tratament consacrate şi cât de interesaţi sunteţi de astfel de investiţii?
Bacolux Hotels: Mai multe centre de tratament din ţară au fost reabilitate în ultimii ani şi cu siguranţă altele vor urma. Pentru noi a fost un punct de interes, ambele centre din hotelurile noastre erau consacrate în balneologie în momentul în care au fost preluate, doar că din păcate, cunoscuseră o lungă perioadă de declin şi neglijare. Acestea sunt însă o dovadă foarte clară că investiţiile în astfel de centre readuc la viaţă turismul din staţiunile cărora aparţin.
Reporter: Ce investiţii aveţi în plan?
Bacolux Hotels: Încercăm ca în fiecare an să dezvoltăm noi facilităţi, conform planului de investiţii pe care l-am făcut încă de la început. Anul acesta în centrul atenţiei o să fie facilităţile pentru cei mai mici dintre oaspeţii noştri, pe care ne dorim să îi surprindem plăcut de fiecare dată. O nouă zonă destinată exclusiv copiilor este acum în lucru, ca ei să se poată bucura de activităţi potrivite vârstei lor atunci când merg cu familia la SPA. O să fie o zonă de distracţie cu apă ce o să includă tobogane, spleshiri şi alte surprize care sigur o să îi bucure pe cei mici. O astfel de zonă a fost deja dată în folosinţă la Diana Resort, urmând ca şi la Afrodita Resort & Spa să fie dată în funcţiune în scurt timp.
Reporter: Cum a evoluat cererea din partea consumatorilor de tratamente wellness?
Bacolux Hotels: În ceea ce priveşte hotelurile noastre, de la deschidere şi până acum, cererea a fost într-o creştere constantă, din acest motiv nici investiţiile noastre în aceste centre SPA nu s-au rezumat doar la cele iniţiale. Am reinvestit în fiecare an în design, facilităţi, materiale folosite şi pregătirea echipelor noastre şi ne-am asigurat că avem mereu cele mai noi materiale şi cele mai inovatoare proceduri. Publicul devine din ce în ce mai familiarizat cu acest segment şi automat este necesar să ne adaptăm constant la aşteptările lor şi să le depăşim cu fiecare ocazie. Cu siguranţă cererea pe acest segment a fost una crescută nu doar la nivelul resorturilor noastre, ci la nivelul tuturor staţiunilor balneo ce au făcut investiţii în wellness.
Reporter: Care sunt tendinţele din industrie?
Bacolux Hotels: Cu siguranţă valorificarea factorilor naturali de cură reprezintă punctul forte al industriei. Felul în care resursele milenare ale staţiunilor balneo se îmbină cu terapiile şi tehnologia modernă pentru ca produsul finit să fie o terapie completă şi îmbunătăţită.
Reporter: Ce facilităţi de wellness puneţi la dispoziţie turiştilor ajunşi la dumneavoastră şi în locaţii?
Bacolux Hotels: SPA-urile noastre conţin o gamă destul de variată în ceea ce priveşte facilităţile. De la aparatură medicală specifică balneologiei, bazine cu apă termală sau cabine individuale, piscine interioare şi exterioare, săli de fitness, bazine jacuzzi până la o multitudine de tipuri saune, printre care saunele semnătură ale fiecărui hotel, cu mixuri de ierburi din resurse locale, ce pot să fie găsite doar la noi. Toate sunt inspirate din legendele şi flora locală pe care le-am adus pe cât posibil în interiorul SPA-urilor. Astfel, puteţi să găsiţi spre exemplu un bazin jacuzzi încorporat într-o grotă cu aburi artificială, ce recrează celebra grotă cu aburi din Herculane, legată de istoria locului de mii de ani ce a dat naştere multor legende pe Valea Cernei, sau pereţi de muşchi ce încorporează şi vegetaţie specifică Banatului de munte. Toate terapiile noastre sunt inspirate din legendele şi istoria locală şi conţin plante sau resurse locale.
Reporter: Care sunt principalele provocări ale industriei?
Bacolux Hotels: Ca orice industrie ce trece printr-o perioadă de dezvoltare accelerată, provocarea este adaptarea rapidă şi anticiparea următorilor paşi ai pieţei. Nici industria de wellness şi SPA nu este ferită de provocarea de care se loveşte acum întregul sistem economic privat al României, şi anume de recrutarea de personal calificat, de dezvoltarea infrastructurii sau de nevoia de integrare în proiecte bune de dezvoltare la nivel naţional.
Reporter: De când activaţi în această piaţă şi cum aţi încheiat anul trecut din punct de vedere financiar?
Bacolux Hotels: Compania noastră a împlinit în anul ce tocmai s-a încheiat 25 de ani de activitate. În ceea ce priveşte wellness şi SPA se fac 9 ani de când am deschis hotelurile din Herculane şi ne-am dedicat acestui segment. Anul s-a încheiat conform ţintelor setate şi a estimărilor iniţiale, cu o cifră de afaceri de aproximativ 7,5 milioane.
Reporter: Vă mulţumesc!
Peste 1000 de locuri de cazare, 350 de angajaţi, 10 milioane de euro investiţi în Băile Herculane în 2 hoteluri de 3 şi 4 stele. Aşa arată în prezent povestea business-ului Bacolux care a început acum 25 de ani în oraşul natal, Craiova, prin achiziţionarea Hanului Craioviţa. Acesta a fost renovat şi rebrand-uit sub numele de Craioviţa Hotel & Events. A urmat apoi Herculane. Aici, în anul 2010, ei au achiziţionat hotelurile Afrodita şi Diana. "De altfel, anul 2012 a fost cel mai provocator din cei 25 de ani de activitate. În primul rând, investiţia a fost foarte riscantă din cauza stării avansate de degradare în care se aflau cele două hoteluri. Apoi, bugetul estimat iniţial pentru renovare s-a dublat la scurt timp de la începerea lucrărilor, situaţie ce a necesitat un nou credit. Deci, factorul de risc al investiţiei a crescut. Acela a fost unul din momentele cele mai riscante pentru stabilitatea companiei", povesteşte Laura Pătru, Directorul de Marketing Bacolux Hotels. În 2018, peste 140.000 de turişti au vizitat Băile Herculane, iar dintre aceştia 37% au fost oaspeţii hotelurilor Bacolux. În 2019, procentul acestora a crescut cu încă 5 % şi a ajuns la 42%.