• Mihai Alecu, şeful ISCTR, ar fi finul patronului companiei LCA Lion Trans care transportă materiale de construcţii • Sursele citate afirmă că basculantele companiei respective încalcă greutatea maximă şi nu sunt sancţionate de ISCTR • Mihai Alecu: "Niciodată nu voi facilita transportul de mărfuri vreunui operator care nu respectă legislaţia indiferent de relaţia dintre mine şi administratorul societăţii respective"
Mihai Alecu, şeful Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transportului Rutier (ISCTR), fost şef al Autorităţii Rutiere Române, este acuzat de o parte dintre subordonaţii săi că favorizează ilegal compania de transport a naşului său. Conform unor surse din cadrul ISCTR şi ARR, angajaţii nemulţumiţi au trimis o sesizare către Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, în care îi solicită să dispună o investigaţie urgentă şi amănunţită cu privire la eventuala încălcare a legii de către Mihai Alecu şi a situaţiei create de acesta, pe care autorii sesizării o consideră "fără precedent" şi solicită luarea măsurilor legale care se impun.
Autorii sesizării arată că dispoziţiile legislaţiei în vigoare în transportul rutier trebuie aplicate echidistant şi nediscriminatoriu de ISCTR, mai ales în domeniul transporturilor de bunuri divizibile, al materialelor destinate construcţiei, reabilitării ori modernizării de drumuri, centuri ocolitoare, drumuri expres sau autostrăzi.
"Rezultă fără putinţă de tăgadă că nerespectarea acestor reglementări (nota redactorului - privind în special greutatea maximă de transport) produce atât distrugeri majore ale reţelei de drum folosită pentru transport între balastiere şi şantierele unde materialele (balast, nisip, ciment) se pun în operă, cât şi distorsionarea pieţei de transport prin protejarea unora şi sancţionarea altora. Această stare de lucruri este cu atât mai gravă cu cât se pare că se petrece la ordinul şi supravegherea directă şi interesată a celui numit în funcţia de Inspector Şef de Stat al ISCTR, pus să aplice legea şi nu să asigure încălcarea ei de către firme ale unor apropiaţi, prieteni, aflaţi în grade de rudenie prin alianţă. Este şi cazul unui operator de transport, LCA Lion Trans, despre care atât surse din asociaţiile profesionale, cât şi din interiorul ISCTR spun că în spatele proprietarului ar sta chiar finul acestuia - Inspectorul Şef de Stat Mihai Alecu", afirmă autorii sesizării.
Ei susţin că activitatea LCA Lion Trans a crescut exponenţial de când Mihai Alecu a fost numitul şeful ISCTR şi că basculantele de mare capacitate care aparţin companiei respective "circulă în judeţele Ilfov, Prahova, Dâmboviţa şi Giurgiu supraîncărcate, parte dintre ele fără documente care asigură legalitatea transporturilor". Drept urmare, sursele citate susţin că datorită costurilor mici înregistrate ilegal, compania respectivă a beneficiat de "profituri grase care se împart între naş şi fin".
"Dacă ne gândim la lucrările de pe centura Capitalei, la sancţiunile pe care le primesc doar transportatorii aflaţi la lucru dar în competiţie cu LCA Lion Trans, înţelegem de ce de la 34 de autovehicule în octombrie 2021 în prezent firma naşului are nu mai puţin de 114 autovehicule.
În tot acest interval, transportatorii oneşti şi-au redus prezenţa la lucru, iar unii s-au retras sub povara nedreptăţilor la care au fost supuşi. În timp ce se petrec aceste lucruri în zona limitrofă Capitalei, echipaje ale ISCTR sunt trimise pentru control permanent în zona podului de peste Dunăre, Feteşti-Cernavodă, unde se reabilitează podurile. Există şi o dispoziţie scrisă a Inspectorului de Stat Şef Mihai Alecu prin care inspectorii de la Inspectoratul Teritorial Bucureşti sunt trimişi peste alte inspectorate teritoriale cu scopul de a executa controale selective doar pentru operatorii care prin concurenţă îi diminuează profiturile", se arată în sesizarea despre care sursele citate susţin că a fost înaintată ministrului Sorin Grindeanu.
• Mihai Alecu neagă favorizarea vreunei companii de transport
Conform informaţiilor existente, firma LCA Lion Trans a fost înfiinţată de Ana Maria Pascu şi este administrată de Laurenţiu Caba, înregistrând cifre de afaceri ridicate şi profit chiar şi înainte de preluarea de către Mihai Alecu a funcţiei de Inspector Şef al ISCTR.
De altfel, contactat de ziarul BURSA, şeful ISCTR a negat orice implicare în favoarea companiei respective.
"Referitor la cele precizate vă pot spune următoarele aspecte: nu sunt în «spatele» niciunei firme de transport, iar prin poziţia pe care o ocup in acest moment la ISCTR niciodată nu voi facilita transportul de mărfuri vreunui operator care nu respectă legislaţia indiferent de relaţia dintre mine şi administratorul societăţii respective. Toate datele expuse de autorii materialului pot fi verificate şi demontate foarte uşor, respectiv «creşterea» societăţii mai sus menţionate e constantă în ultimii 10 ani, numărul de autovehicule licenţiate pe care le deţine se poate vedea printr-o simplă interogare în baza de date a Autorităţii Rutiere Române (nu sunt 114 autovehicule, ci 42 în acest moment - nu cunosc situaţia anilor trecuţi şi dacă a avut creşteri sau scăderi bruşte ale parcului auto). Dintr-o verificare, de această dată a sistemului informatic al ISCTR se poate vedea de câte ori a fost controlată şi sancţionată aceasta societate", ne-a transmis Mihai Alecu.
El a mai precizat că, de când a preluat şefia ISCTR, a demarat o serie de controale la nivel naţional în ceea ce priveşte respectarea maselor şi dimensiunilor de către operatorii de transport marfă (în special transport de agregate minerale, cereale şi material lemnos), controale încrucişate cu echipaje dintr-un judeţ în judeţele vecine, iar decizia pe care a dat-o pentru inspectorii din cadrul Inspectoratului Teritorial nr.1 Bucureşti - Ilfov, de a putea efectua controale în locaţii de control din judeţele limitrofe se datorează faptului că pe raza acestui inspectorat nu există locaţii adecvate pentru efectuarea controlului prin cântărire pentru cele 14 echipaje aferente.
"Aceste acţiuni sunt organizate tocmai pentru ca toţi operatorii de transport să respecte legislaţia, să asigure un climat concurenţial şi infrastructura rutieră să fie protejată, nu doar pe raza Bucureşti-Ilfov, ci în toată ţara. Posibil ca aceste acţiuni să «deranjeze» anumiţi operatori care nu îşi doresc intrarea în legalitate şi să îşi menţină sporirea profiturilor nelegal, dar pe mandatul meu toleranţa va fi zero în această direcţie! Punctele de control din locaţiile Feteşti şi Cernavodă sunt locaţii cheie pe care operatorii cu probleme în ceea ce priveşte legalitatea transporturilor nu le pot ocoli şi de aceea sunt organizate acţiuni de control în schimburi inclusiv pe timpul nopţii. Operatorii de transport oneşti nu au de ce să se teamă sau să renunţe la a efectua transport către anumite şantiere, deoarece inspectorii sancţionează un operator doar în momentul în care constată o abatere de la lege", ne-a spus Mihai Alecu.
Şeful ISCTR a menţionat că tot ceea ce priveşte aspecte de natura comercială ale societăţii la care se referă cei care îl acuză şi care leagă compania respectivă de persoana sa, precum şi practicarea de preţuri sub preţul pieţei, profituri grase, etc., poate fi verificat în contractele comerciale aflate în contabilitatea firmei respective.
"Ţin să precizez, că toate aceste aspecte sunt de natură să defăimeze persoana mea şi sunt convins că acest lucru se datorează luptei pe care o duc în ceea ce priveşte aplicarea cu stricteţe a legii, lucru ce probabil deranjează. Îndrum orice persoană care consideră că deţine dovezi prin care persoana mea este implicată în posibile situaţii de incompatibilitate sau nelegalitate să se adreseze cu încredere către organele de cercetare abilitate ale statului", ne-a transmis Mihai Alecu.
Suntem curioşi dacă verificările din teritoriu demarate de noul şef al ISCTR vor scoate la lumină protecţia acordată de subordonaţii săi, la solicitarea conducerii consiliilor judeţene sau locale, cu privire la unele companii care încalcă zilnic greutatea maximă de transport admisă exact la materialele de contrucţii, pietriş, nisip, ciment, la care se face referire în sesizarea respectivă. Nu de alta, dar avem exemple în care transportatorii de subzistenţă, care deţin o basculantă sau două, sunt constant amendaţi de inspectorii ISCTR din teritoriu, în timp ce companiile protejate de decidenţii locali, care au zeci sau sute de autovehicule care circulă pe drumurile naţionale şi judeţene supraîncărcate, supraîncărcare făcută şi cu acordul şefilor carierelor din zonele respective, nu primesc nicio sancţiune.
Cât priveşte situaţiile de incompatibilitate, îi reamintim actualului şef al ISCTR, incompatibilitatea morală în care s-a aflat, în preajma Crăciunului din anul 2020, în momentul în care era şef la ARR şi a dispus transmiterea unui autoturism, cu titlu gratuit, de la instituţia respectivă către Primăria Odobeşti, unde primar era tatăl său.