British American Tobacco (BAT) România va continua şi în acest an lucrările de lărgire a capacităţii de producţie de la Ploieşti, investiţie care va fi terminată în primul trimestru al anului 2014, ne-a spus Adrian Popa, Director Corporate & Regulatory Affairs BAT Europa Sud-Est. Domnia sa ne-a spus că, până în prezent, au fost investite 25 de milioa-ne de euro, în aceste lucrări.
Cele trei entităţi economice pe care BAT le operează în ţara noastră însumează peste 800 de angajaţi direcţi.
Anul trecut, activitatea companiei a fost în parametrii estimaţi, fiind unul dintre cei trei mari contributori ai industriei la bugetul de stat.
În clipa de faţă, British American Tobacco România comercializează şapte mărci internaţionale - Kent, Rothmans, Pall Mall, Dunhill, Lucky Strike, Viceroy şi Vogue, însumând 39 de variante de marcă, cea mai vândută marcă fiind Kent, cu o cotă de peste 29,9% din totalul pieţei.
• Adrian Popa: "Reorganizarea instituţiilor va crea un gol de autoritate, lăsând loc creşterii contrabandei"
Nivelul comerţului ilicit a crescut pe fondul majorării diferenţei de preţ dintre produsele legale şi cele ilicite, după cum ne-a spus Adrian Popa. Potrivit domniei sale, cea mai importantă sursă a comerţului ilegal, conform timbrului aplicat pe pachet, rămâne zona Duty Free, care se menţine pe un trend ascendent (31,2% în ianuarie), urmată de Ucraina, care furnizează 25,8% din produsele de contrabandă. Din Moldova provin, în continuare, 22,3% din ţigările văndute în mod ilegal. Serbia a înregistrat, în ianuarie, o tendinţă de creştere, ca zonă de provenienţă a contrabandei, furnizând 16,4% din totalul ţigărilor care nu sunt comercializate legal.
Adrian Popa ne-a declarat: "Contextul actual este de natură să ne alimenteze îngrijorările că acest trend crescător al contrabandei s-ar putea menţine. Urmează o reoganizare anunţată a instituţiilor competente în combaterea evaziunii fiscale, iar orice reorganizare creează, cel puţin la început, un gol de autoritate".
Domnia sa subliniază faptul că şi proiectul de Directivă iniţiat de Comisia Europeană va contribui la creşterea nivelului contrabandei cu tutun.
• Adrian Popa: "Propunerile pentru revizuirea Directivei lovesc cel mai tare în veniturile guvernului"
În procesul de revizuire a Directivei pe tutun, atât guvernele statelor membre, cât şi cetăţenii europeni au fost consultaţi cu privire la propunerile de amendare a actualei legislaţii, în vederea stabilirii unei baze cât mai largi de consens asupra conţinutului şi ariilor de focus ale noii propuneri. Procesul de revizuire a făcut subiectul unei dezbateri intense, incluzând 85.000 de răspunsuri la o consultare publică, multe dintre opiniile exprimate cu această ocazie opunându-se propunerilor Direcţiei Generale pentru Sănătate şi Consumatori din cadrul Comisiei Europene (DG SANCO).
Printre altele, Guvernul României a emis, în octombrie 2011, o poziţie preliminară cu privire la revizuirea acestei Directive, poziţie în care cerea corelarea permanentă a măsurilor propuse cu obiectivul de sănătate - reducerea incidenţei fumatului şi a celui juvenil cu precădere. "Poziţia Guvernului României a stipulat clar, printre altele, şi faptul că dreptul la subsidiaritate al Statelor Membre este unul important şi că nu trebuie să i se aducă atingere", potrivit domnului Popa.
Domnia sa spune că motivul unei astfel de dezbateri este acela că DG SANCO propune o serie de noi reglementări şi interdicţii care ar înlătura substanţial diferenţierea între produsele concurente. Printre altele, măsurile, care nu vor conduce la reducerea consumului de tutun, vor avea drept consecinţă reorientarea consumului către produse şi mărci mai ieftine, "micşorând profitabilitatea tuturor jucătorilor economici, lovind cel mai tare în veniturile guvernului şi, de asemenea, impactând negativ activitatea vânzătorilor şi producătorilor, precum şi a fermierilor, firmelor de ambalare şi a altor furnizori"; reorientarea consumului către piaţa neagră, afectând în continuare afacerile legitime şi veniturile la buget; ridicarea de noi bariere concurenţei şi comerţului pe piaţa internă; subminarea sistemului european şi internaţional de Protejare a Drepturilor de Proprietate Intelectuală (IP); standardizarea formei sau construcţiei ţigaretei şi a pachetelor de ţigarete; înlăturarea sau res-tricţionarea severă a utilizării însemnelor comerciale pe pachetele de ţigări sau interzicerea informaţiilor punc-tuale despre produs pe pachet.
Reprezentantul BAT ne-a spus: "Din nefericire, revizuirea Directivei privind Produsele din Tutun (TPD) este în pericol să intre în zona de decizie a unor părţi care consideră că doar cea mai strictă formă de reglementare a afacerilor ar trebui utilizată pentru reducerea prevalenţei fumatului. Această reglementare severă nu este doar necorespunzătoare în mediul curent; aceas-ta nu doar direcţionează politica de control al tutunului către măsuri care deteriorează valoarea economică fără a reduce consumul de tutun; aceasta chiar a condus la refuzul, de către DG SANCO, al măsurilor care ar putea îmbunătăţi semnificativ sănătatea publică".
Domnia sa consideră că propunerile DG SANCO vor reorienta consumul de la produse diferenţiate cu preţ ridicat către produse realizate cu ingrediente ieftine şi produse ilicite, însă nu vor aduce niciun beneficiu sănătăţii publice.
"Mai există şi aspectul obiectivelor pe care România trebuie să le atingă din perspectiva integrării în spaţiul Schengen, obiective asupra cărora o eventuală proliferare a contrabandei cu produse din tutun - în condiţiile unei graniţe extinse cu ţări non-membre ale Uniunii Europene - nu le-ar ajuta. Interesul naţional româ-nesc cere din partea tuturor autorităţilor o atenţie crescută la implicaţiile pe care reglementările excesive asupra produselor din tutun le poa-te aduce", ne-a mai declarat domnia sa.
• Adrian Popa: "Legislaţia noastră este mult înaintea Europei, în domeniul tutunului"
În ceea ce priveşte reglementările de pe piaţa tutunului, legislaţia noastră este în bună parte înaintea Europei, România fiind cea de-a doua ţară europeană unde au fost introduse avertismentele grafice de sănătate, unde fumatul în locurile publice este reglementat de o bună bucată de vreme, unde vânzarea prin automate este interzisă, iar raportarea ingredientelor se face anual, din 2007.
"Suntem puţin contrariaţi de poziţia autorităţilor de sănătate publică, ce prezintă cifre contradictorii cu privire la creşterea sau des-creşterea incidenţei fumatului în urma introducerii acestor reglementări. În orice caz, nu ne putem pronunţa asupra incidenţei fumatului decât cu faptul că România se află sub media europeană, în acest sens, conform statisticilor autorităţilor de sănătate publică la nivel european", este de părere Adrian Popa.
Domnia sa susţine că o reglementare a fumatului în HoReCa ţine de autorităţile naţionale, nu de cele europene.