Piaţa legală a ţigaretelor a avut o evoluţie pozitivă, în ultimii doi ani, datorată în principal scăderii dramatice a nivelului comerţului ilicit, ne-a spus Adrian Popa, Director Corporate & Regulatory Affairs al companiei producătoare de ţigarete "British American Tobacco" (BAT) România.
În opinia sa, "cel mai important factor perturbator al pieţei ţigaretelor este nivelul taxelor şi, în special, al accizei, nivel disproporţionat faţă de ţările cu care România împarte o frontieră de peste 2.000 km; cu efectul colateral al contrabandei cu produse din tutun provenite din respectivele ţări vecine, precum Ucraina, Moldova şi Serbia, unde preţul unui pachet de ţigarete este mult inferior preţului din România". Măsurile pentru combaterea evaziunii, luate de autorităţi în ultimele 12-14 luni, s-au dovedit eficiente, potrivit domnului Popa, care ne-a precizat că acestea sunt reflectate în cercetările de piaţă pe care le efectuează periodic.
Reprezentantul BAT consideră că predictibilitatea legislativă şi măsurile de reglementare integrate unui plan şi implementate prin intermediul unui calendar sunt esenţiale func-ţionarii unui mediu de afaceri sănătos şi stabil: "Ca oricare alt business, industria producătoare de ţigarete are nevoie de stabilitate şi transparenţa procesului legislativ".
BAT deţine o cotă de 52% din piaţa autohtonă de tutun, conform datelor auditului cores-punzător lunii ianuarie 2012, şi are peste 650 de angajaţi în ţara noastră.
Portofoliul de mărci al "British American Tobacco" Romania conţine "Dunhill", "Vogue", "Kent", "Lucky Strike", "Pall Mall", "Viceroy" şi "Rothmans".
Marca "Kent Convertibles" a atins o cotă volumică de piaţă de 1,4%, în mai puţin de un an de la lansare, ne-a spus Adrian Popa.
În prima jumătate a anului trecut, British American Tobacco (BAT) România a înregistrat o creştere a profitului, ca urmare a reducerii contrabandei cu tutun, la vremea aceea, a majorării preţurilor la ţigarete, a unui volum mărit de vânzări şi a mixului îmbunătăţit de produse, potrivit raportului publicat de companie pe site-ul său.
În Europa de Vest, regiune în care BAT include şi ţara noastră, profitul companiei care produce ţigarete a crescut cu opt milioane de lire sterline, la 572 milioane de lire, mai ales ca urmare a rezultatelor solide din Germania, Elveţia şi România. Evoluţia pozitivă din aceste state a fost parţial anulată de rezultatele mai slabe din Danemarca, Italia şi Spania, obţinute în primele şase luni ale lui 2011. Volumul vânzărilor din regiune a scăzut cu 2%, la 65 miliarde ţigarete.
Volumul vânzărilor celor mai importante patru mărci globale ale BAT - "Dunhill", "Kent", "Lucky Strike" şi "Pall Mall" - a cres-cut cu o medie de 11%. Potrivit raportului BAT, comerţul cu ţigarete "Dunhill" a crescut cu 1%, fiind susţinut de evoluţia pozitivă din mai multe ţări, printre care şi România. Piaţa autohtonă a contribuit şi la avansul mărcilor "Kent" şi "Pall Mall", cu 16% şi, respectiv, 14%.
La nivel de grup, profitul BAT a urcat, în primul semestru al lui 2011 faţă de aceeaşi periooadă a anului precedent, cu 20 %, de la 1,66 miliarde lire sterline la două miliarde lire sterline. Cifra de afaceri a crescut de la 21,2 miliarde lire sterline la 22,28 miliarde lire sterline.
BAT derulează afaceri în peste 180 de ţări, la nivel mondial.
Începând din acest an, BAT România are un nou director general, în persoana doamnei Gemma Webb, care a preluat ştafeta de la David Waterfield, director general pentru Europa de Sud-Est pentru ultimii trei ani.
Gemma Webb s-a alăturat echipei BAT în urmă cu 11 ani, ocupând poziţia de Trade Marketing & Distribution Manager pe Europa de Vest. Ulterior, a fost director general pentru Marea Britanie&Irlanda. "Formularea unei viziuni clare, setarea unor reguli corecte de relaţionare, dar şi un proces decizional transparent sunt esenţiale conducerii cu succes a unei afaceri. Pe lângă aceste atribute, este nevoie şi de puţină intuiţie, pentru că sunt multe situaţii în care micile detaliile se dovedesc a fi decisive", este de părere noul director general al BAT în ţara noastră.
Domnia sa opinează că "British American Tobacco" Romania are o poziţie bine consolidată pe piaţă şi subliniază că nu este momentul unei relaxări: "Ne îndreptăm obiectivele de business spre o consolidare a poziţiei noastre, un management mai bun al resurselor, ca de altfel şi spre motivarea minunatei echipe locale. Principalul atu al companiei noastre este capacitatea de a construi pe specificul local şi intenţionez să construiesc cât mai mult pe acest avantaj".
•
BAT a încheiat, în 2010, un acord de cooperare cu Comisia Europeană şi cu statele membre ale Uniunii Europene pentru combaterea comerţului ilicit cu tutun. În baza acestuia, BAT va coopera cu Comisia Europeană şi cu autorităţile de aplicare a legii din statele membre ale Uniunii Europene. Acordul urmăreşte colaborarea într-o serie de domenii şi prevede finanţarea, de către compania producătoare de tutun, cu 200 milioane de dolari (134 milioane de euro), pentru a sprijini această iniţiativă în următorii 20 de ani. "BAT îşi doreşte să sprijine guvernele statelor membre UE în lupta împotriva contrabandei la nivel internaţional, deoarece atât interesele legitime ale industriei, cât şi cele ale guvernelor sunt, în prezent, serios afectate de comerţul ilicit", ne-a precizat, anul trecut, Adrian Popa, director Corporate & Regulatory Affairs, menţionând că pierderile totale suferite de UE şi statele membre, ca urmare a comerţului ilicit cu ţigarete, se ridică la ordinul miliardelor de euro în fiecare an.