Proiectul pilot de e-facturare, lansat astăzi, trebuie extins pe cât mai multe paliere, acesta fiind un obiectiv important în digitalizarea administraţiei publice şi va contribui semnificativ la debirocratizarea şi simplificarea interacţiunii dintre stat şi mediul privat, a declarat, astăzi, ministrul interimar al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Tanczos Barna, relatează Agerpres.
"România nu mai poate aştepta, trebuie să păşească pe calea digitalizării reale. Trebuie să depăşim momentul lozincilor şi să demarăm proiecte reale. Cu toţii am întâmpinat probleme în perioada de pandemie, când de fapt ne-am confruntat cu faptul că România din punct de vedere administrativ nu este pregătit pentru e-administrare. Astfel, pe perioada mandatului meu de ministru interimar, fac paşii necesari să vin în ajutorul demersului, care lansează azi programul pilot de e-facturare. Un sistem de facturare electronică ce va permite încărcarea, stocarea şi descărcarea facturilor emise de agenţii economici în relaţie cu instituţiile publice. Este un pas foarte important in digitalizarea României şi trebuie să continuăm cu asemenea proiecte, care ne modernizează" - a precizat Tanczos Barna, potrivit unui comunicat de presă transmis AGERPRES.
Acesta a amintit că România a adoptat acum un an legea privind facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice. Astfel, prin această lege a transpus Directiva 2014/55/EU în legislaţia naţională, notează sursa citată.
Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării a luat parte în acest proiect încă din 2020, de la înfiinţarea Grupului de lucru care îşi demarează activitatea în coordonarea directă a prim-ministrului. ANAF, CNIF şi Autoritatea pentru Digitalizarea României, instituţie care se află în subordinea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, au finalizat un sistem de interconectare a bazelor de date între firme şi instituţii ale statului pentru a reduce timpul de a obţine informaţii financiare, se precizează în comunicatul de presă.
Acest proiect guvernamental vine în ajutorul relaţiilor Business to Government (B2G), Business to Consumer (B2C), dar şi Business to Business (B2B). Acest grup de lucru a definitivat modul de realizare şi implementare a proiectului e-factură pe relaţia B2G ca prima etapă de dezvoltare a proiectului naţional e-factură şi de transpunere a directivei 55/2014, ulterior, în a doua etapă, urmând să fie extins proiectul şi în zona B2C - Business to Consumer şi în B2B - Business to Business. În baza unui standard propus de UE - CIUS, adaptat la cerinţele locale, acest program pilot va permite încărcarea, stocarea şi descărcarea facturilor emise de agenţii economici în relaţia cu instituţiile statului.
"Beneficiarul acestui proiect este Ministerul Finanţelor. Aşa cum a anunţat şi prim-ministrul Florin Cîţu, acest program pilot va fi lansat astăzi pe site-ul Ministerului Finanţelor, cu titlu informativ şi în scop de testare. Vor fi invitaţi în cadrul unor workshopuri reprezentanţi ai mediului privat pentru a testa posibilitatea conectării sistemelor de e-facturare folosite de agenţii economici cu soluţia creată de Ministerul de Finanţe", a adăugat ministrul interimar.
Potrivit lui Tanczos Barna, operaţionalizarea acestui proiect va permite îmbunătăţirea colectării impozitelor şi a taxelor, precum şi în ceea ce priveşte consolidarea gradului de colectare TVA, proiectul fiind un obiectiv important în digitalizarea administraţiei publice şi va contribui semnificativ la debirocratizarea şi simplificarea interacţiunii dintre stat şi mediul privat.