"Toyota Motor" Corp., cel mai mare constructor mondial de autoturisme, îşi va închide în 2017 fabrica din Melbourne, Australia, care are 2.500 de angajaţi, după ce companiile americane "Ford Motor" Co. şi "General Motors" Co. au luat decizii similare.
"Toyota" produce autovehicule în Australia din 1963, iar acum anunţă că renunţă la producţia locală din cauza costurilor ridicate, a aprecierii dolarului australian şi a posibilităţilor slabe de a realiza economii semnificative.
"Am făcut tot ce ne-a stat în putinţă ca să transformăm afacerea, dar realitatea este că sunt prea mulţi factori pe care nu îi putem controla şi care fac ca producţia auto să nu fie viabilă în Australia. Operaţiunile noastre de producţie au continuat să înregistreze pierderi, în pofida eforturilor pe care le-am făcut", a declarat preşedintele "Toyota" Australia, Max Yasuda.
Plecarea "Toyota" marchează sfârşitul industriei auto australiene, care are 113 ani de existenţă. Vânzările de profil din ţară sunt în scădere, iar posibilităţile de reducere a costurilor producătorilor sunt limitate, în condiţiile în care dolarul australian a urcat cu 50% în perioada 2009-2012, determinând reducerea puternică a preţurilor maşinilor de import.
"Toyota" este cel mai mare exportator auto din Australia. Aproximativ 73% din producţia australiană din 2012 a companiei japoneze, constând în 101.424 automobile, a fost vândută la export.
"Toyota" a raportat un profit net de 525,4 miliarde yeni (5,2 miliarde dolari) pentru perioada octombrie - decembrie 2013, comparativ cu 99,91 miliarde yeni în acelaşi interval din 2012. Pentru anul fiscal ce se va încheia în 31 martie, producătorul auto aşteaptă un câştig net de 1.900 miliarde yeni.
În industria auto din Australia lucrează aproximativ 50.000 de persoane.