TradeVille: Seceta dă peste cap planurile Agroserv Măriuţa 

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 7 decembrie 2023

TradeVille: Seceta dă peste cap planurile Agroserv Măriuţa 

În ciuda faptului că a reuşit să-şi crească semnificativ veniturile generate din activităţile de zootehnie şi procesare a laptelui crud, Agroserv Măriuţa SA şi-a adâncit pierderea în primele nouă luni din 2023, până la 1,5 milioane de lei, din cauza veniturilor din activitatea vegetală mult sub nivelul preconizat, precum şi a rezultatului financiar negativ în creştere. În urma rezultatelor obţinute, conducerea companiei a decis revizuirea în jos a BVC-ului aprobat în prima jumătate a anului, preconizând o pierdere netă de aproximativ 3 milioane de lei pentru 2023, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Agroserv Măriuţa este compania deţinătoare a brandului de lactate Lăptăria cu Caimac, având ca obiect de activitate cultivarea plantelor, creşterea vacilor de lapte, precum şi procesarea laptelui de vacă. Compania a fost înfiinţată în anul 1994, în localitatea Măriuţa, jud. Călăraşi, desfăşurându-şi activitatea, în prezent, în Drăgoeşti, jud. Ialomiţa.

Cultivarea plantelor se face pe o suprafaţă de aproximativ 3.000 ha, iar şeptelul companiei numără aproximativ 3.000 de bovine din rasa Holstein Friesian, dintre care peste 1.100 sunt la muls zilnic. Produsele lactate ale companiei, încadrate în categoria premium, se regăsesc în majoritatea lanţurilor de supermarketuri din România.

La 30.06.2023, 67,5% din capitalul social al companiei era deţinut de Cocan Mădălina Oana, cofondatoare a brandului Lăptăria cu Caimac şi director de marketing, aceasta acţionând concertat cu Cocan Adrian şi Şerban Nicuşor. O altă deţinere semnificativă în cadrul companiei (11,4%) o are societatea de investiţii financiare Evergent Investments SA (fosta SIF Moldova), listată pe Piaţa Principală a BVB. Restul drepturilor de vot (21,05%) era împărţit între persoane fizice (16,01%) şi persoane juridice (5,04%).

Preţul laptelui crud, în scădere faţă de recordul din 2022 

Conform datelor furnizate de Comisia Europeană, în primele nouă luni ale lui 2023, la nivelul Uniunii Europene, preţul mediu al laptelui crud de vacă oferit producătorilor (sau preţul la poarta fermei) s-a situat la 47,5 euro/100 kg, nivel similar cu media celor nouă luni din 2022, însă în declin cu 13,8% faţă de a două jumătate a anului 2022, când preţul laptelui crud a fost, în medie, de 55,1 euro/100kg. 

În ceea ce priveşte situaţia din România, preţul mediu al laptelui crud colectat de la producători s-a situat, în primele nouă luni ale anului, la 45 de euro/100kg, uşor sub media europeană de 47,5 euro/100kg. Cu toate acestea, începând cu al doilea trimestru din 2023, în România se observă un trend descedent al preţului laptelui crud, lucru care poate fi pus şi pe seama acordului voluntar dintre marile reţele comerciale şi guvern privind reducerea cu 20% a preţului la raft al laptelui. În acest sens, se poate distinge că în luna mai 2023, când a intrat în vigoare hotărârea de guvern, preţul mediu plătit producătorilor s-a situat la doar 35,14 euro/100 kg, înregistrându-se o scădere de 27% faţă de luna precedentă şi o diminuare cu 17% faţă de aceeaşi lună a anului trecut.

În primele nouă luni din 2023, Agroserv Măriuţa a fabricat o cantitate de lapte în creştere cu 7% faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce laptele de vacă colectat de unităţile procesatoare din România s-a majorat cu 9,2% în perioada menţionată.

Piaţa procesatorilor de lactate din România - dominată de companii străine

În baza datelor furnizate de Euromonitor, vânzările de lapte în segmentul de retail au totalizat 2,09 miliarde de lei în 2022, în creştere cu 14% comparativ cu anul anterior. Această majorare este pusă pe seama creşterii preţurilor, deoarece volumul vândut a fost în scădere faţă de 2021.

Ca şi cotă de piaţă, în 2022, Lactalis conduce detaşat topul procesatorilor de lapte, având în portofoliu mărci precum Zuzu, La Dorna şi Fulga, ale căror vânzări i-au adus o cotă de 36,5%. Compania mai are în portofoliu branduri precum Albalact, Covalact, Rarăul, Poiana Florilor. Topul este completat de Royal FrieslandCampina, care deţine brandurile Napolact şi Oke!, cu o cotă de piaţă de 10,4%, şi de Hellenic Dairies, cu marca Olympus, ce deţine 8,7%.

Din top zece branduri de lapte (ca vânzări), doar Lăptăria cu Caimac este deţinut de o companie care are capital social majoritar românesc, ocupând locul 10, notează TradeVille.

Veniturile modeste din activitatea vegetală trag în jos rezultatele Agroserv Măriuţa

În primele nouă luni ale anului, Agroserv Măriuţa a înregistrat venituri din exploatare de 89 milioane de lei, în creştere cu 9% comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest sens, cifra de afaceri generată de cele trei linii de business a fost de 59,8 milioane de lei (+9% faţă de primele nouă luni din 2022). Veniturile din activitatea vegetală (exploatarea terenurilor agricole) au însumat doar 6,2 milioane de lei, în scădere cu 57%, recoltele de porumb ale companiei fiind compromise în proporţie de peste 80% de seceta regională din vară. Cu toate acestea, veniturile din activitatea de zootehnie s-au majorat cu 39% în ritm anual, ajungând la 14 milioane de lei, generate de vânzarea laptelui crud (10,4 milioane de lei), urmată de vânzarea de animale (2,3 milioane de lei) şi de vânzarea de mărfuri. În acest sens, producţia totală de lapte în perioada menţionată s-a majorat cu 7%, ajungând la 10,9 milioane de litri. De asemenea, veniturile din vânzarea produselor lactate, semifabricate, precum şi de mărfuri a atins 39,5 milioane de lei, în creştere cu 31% faţă de perioada similară a anului trecut.

Concomitent, cheltuielile de exploatare s-au majorat cu 8% în ritm anual, urcând până la 84,7 milioane de lei şi rezultând într-un profit operaţional de 4,3 milioane de lei (+44%). Cu toate acestea, cheltuielile financiare în creştere cu 18% cumulate cu scăderea veniturilor financiare (-70%) până la 447.000 lei, determinată de fluctuaţia nefavorabilă a cursului valutar, au condus către o pierdere financiară de 5,8 milioane de lei. În acest sens, pierderea netă a perioadei s-a adâncit până la 1,5 milioane de lei, de la 958.124 lei în primele nouă luni din 2022.

Compania are în vedere vânzarea unor active

Ca urmare a constatării unei rate de calamitate de 92% pentru 288 de ha şi de 84% pentru restul suprafeţelor cultivate cu porumb ale companiei, lucru care a tras în jos cu 57% (în ritm anual) veniturile din activitatea vegetală a companiei, conducerea a decis revizuirea în jos a bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat la începutul anului curent. În acest sens, pentru întreg anul 2023, Agroserv Măriuţa estimează că va atinge o cifră de afaceri de 81,6 milioane de lei, un plus de 2,5% faţă de bugetul iniţial, rezultat din cifrele peste aşteptări din activitatea de zootehnie şi producţie. Cu toate acestea, profitul iniţial de 2,1 milioane de lei a fost înlocuit cu o pierdere de aproximativ 3 milioane de lei.

În vederea asigurării unui rezultat mai bun, conducerea companiei şi-a propus vânzarea unor active care nu vor afecta semnificativ activitatea societăţii în anul următor. Până la momentul raportului (04.12.2023), societatea nu avea încă încheiat vreaun acord cu potenţiali cumpărători, suma activelor ce ar urma să fie vândute nefiind cuprinsă în bugetul revizuit.

Preţul acţiunii MILK urcă în 2023

Pe parcursul anului curent, preţul acţiunilor Agroserv Măriuţa (simbol MILK) s-a majorat cu 8,62% (în baza cotaţiei de închidere din 04.12.2023), titlurile tranzacţionându-se uşor sub mediile mobile simple de 50, 100 şi 200 de zile. Comparativ cu preţul de la sfârşitul primei zile de tranzacţionare (21.05.2021), acţiunile companiei se află la un discount de 33,7%.

Comparativ cu alţi emitenţi listaţi la BVB din acelaşi subsector (fabricarea laptelui de vacă şi procesarea acestuia), acţiunile MILK au avut o evoluţie inferioară, fiind depăşite de variaţiile pozitive ale DN Agrar (+80%), Bonas (+21%) şi Prodlacta Braşov (+16,7%). De asemenea, evoluţia acţiunii MILK s-a situat şi sub cea a indicelui din care face parte, BETAeRO (+15%).

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Agroserv Măriuţa

Oportunităţi

- Implicarea în activitatea operaţională a lui Nicuşor Şerban, fondatorul şi preşedintele Consiliului de Administraţie al companiei, precum şi a creatorilor brandului Lăptăria cu Caimac, Cocan Mădălina Oana şi Cocan Adrian.

- Produsele companiei sunt create pentru segmentul premium, ceea ce poate oferi marje net superioare celorlalte segmente de piaţă.

- România are cel mai fragmentat sector agricol şi zootehnic din Europa, care rezultă în randamente/animal inferioare celor din UE, oferind Agroserv Măriuţa oportunitatea de preluare a unor ferme mici.

- Înlocuirea laptelui importat din ţările vecine cu cel produs în fermele din România. Peste jumătate din cererea de consum internă provine din producţie externă.

Riscuri

- Domeniul extrem de competitiv în care activează compania, dominat de multinaţionale (Lactalis, FrieslandCampina, Olympus etc.) cu putere financiară şi potenţial de preluare a competitorilor.

- Putere de negociere relativ mică în relaţia cu marii retaileri, lucru care s-a observat şi în situaţiile financiare din 2022, compania nereuşind să transfere în totalitate costurile de producţie în preţul de vânzare.

- Grad de îndatorare* destul de ridicat la finele lunii septembrie 2023 (79%), într-un context macroeconomic dificil, cu dobânzi mari, transpus într-un rezultat financiar negativ, în sumă de 5,8 milioane de lei.

*Calculat ca: (Active totale - Capitaluri proprii)/Active totale.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: rapoarte companie, BVB, Comisia Europeană, INS, Euromonitor, Infront Professional Terminal.

-------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Ei previzioneaza pierdere 3 mil lei pe anul asta, dar actiunile ieri au crescut cu 5 % ... nu e logic, trebuia sa scada si inca mult ....

    Pacat, produsele sint bune.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

24 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9748
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7860
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3158
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0002
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.6698

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb