Îndelung aşteptata modificare a legii taximetriei şi proiectul de ordin privind transportul rutier, act elaborat de Ministrul Transporturilor ce va fi dezbătut în Comisia de Dialog Social în şedinţa din 27 septembrie, au atras nemulţumirea operatorilor economici din acest domeniu de activitate.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) anunţă că săptămâna viitoarea va protesta timp de trei zile în faţa Ministerului Transportului, blocând, cu aproximativ 1000 de autobuze şi autocare, circulaţia rutieră din zona respectivă. Transportatorii vor ieşi în stradă, urmând să blocheze Capitala şi să întrerupă transportul în toată ţara, în perioada 25 septembrie-27 octombrie, dacă ministerul de resort va continua lupta împotriva acestui sector de activitate, prin modificările propuse.
Patronatele, sindicatele şi federaţille din transportul rutier şi activităţile conexe susţin că "ministrul Lucian Şova ar trebui să-şi dea demisia sau să fie demis, după ce şi-a demonstrat incompetenţa, în repetate rânduri". Nemulţumirile lor sunt legate de subpunctul de pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social, privind proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Normelor Metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe ale acestora, stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr 27/2011, privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului Transporturilor şi intrastructurii nr 980/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Transportatorii consideră inoportună orice modificare a acestui ordin şi solicită scoaterea lui de pe ordinea de zi a şedinţei Comisiei de Dialog Social din 27 septembrie 2018, deoarece ar duce la o destabilizare a întregului domeniu de activitate, afectând transportul de persoane atât interjudeţean, cât şi judeţean. Ei susţin că o astfel de modificare ar crea un prejudiciu grav populaţiei care beneficiază, în acest moment, de un transport organizat, sigur şi prestabilit.
În legătură cu acest ordin, Ioan Comusi, prim-vicepreşedintele COTAR susţine că actul normativ conţine multe dispoziţii care sunt menite a-I înlătura de pe piaţă pe mulţi dintre transportatori. El a declarat pentru Ziarul BURSA: "Un exemplu în acest sens este impunerea unor noi reguli privind reautorizarea şi autorizarea, care vor intra în vigoare în cinci luni de la emiterea acestui ordin. Una dintre ele se referă la parcul auto, iar aceasta nu poată fi respectată într-un termen atât de scurt. Operatorii care doresc să se doteze cu autobuze sau microbuze noi sunt nevoiţi să aştepte câte patr sau cinci luni până când fabricile de maşini onorează comenzile primite. Nu mai vorbesc despre faptul că este nevoie şi de finanţare, iar procedura de obţinere a unui credit sau a unui contract de leasing durează şi ea. Practic, în cele cinci luni, nu se poate reînnoi parcul auto, iar mulţi dintre operatorii actuali riscă să fie eliminaţi de pe piaţa transporturilor, în urma unui asemenea ordin aberant".
Dacă proiectul de Ordin al Ministrului Transporturilor nu va fi retras, operatorii din transport vor solicita prim-ministrului Viorica Dăncilă demiterea ministrului Transporturilor, Lucian Şova, din cauza ignorării dialogului social cu patronatele, sindicatele şi federaţiile ce reprezintă antreprenorii din acest domeniu de activitate.
Un alt punct fierbinte pe care protestatarii îl vor rezolvat cât mai rapid este modificarea legii taximetriei, din care să fie scoase sintagmele "în mod repetat" şi "în mod permanent", precum şi dorinţa ca activitatea de "rent a car" să treacă la Ministerul Transporturilor, în administraţia Autorităţii Rutiere Române, pentru a exista o mai bună coordonare şi funcţionare a acesteia,eliminănd astfel orice posibilitate de activitate neautorizată. În comunicatul de presă trimis de COTAR se arată: "Considerăm că domeniul transporturilor trece printr-o situaţie de criză în acest moment, având în vedere preţul combustibilului, care a crescut cu peste 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, lipsa forţei de muncă, creşterile salariale impuse, lipsa infrastructurii, deprecierea monedei naţionale şi creşterea inflaţiei pentru serviciile de transport, cu aproape 2,6%. Acestea reprezintă, din punctul nostru de vedere, problemele reale ale societăţii, iar ministrul Transporturilor nu militează în niciun fel pentru soluţionarea acestora".
În privinţa activităţii de renat a car, Ion Comusi, prim-vicepreşedinte COTAR a spus pentru Ziarul BURSA: "După 15 ani sunt foarte mulţi operatori care vor să se autorizeze, dar nu au unde să facă acest lucru, deoarece 80% din primăriile din ţară, inclusiv primăria Capitalei şi cele din judeţul Ilfov, nu au emis regulamentele care să stabilească modalitatea de autorizare".
COTAR îl acuză pe Lucian Şova că este autorul modificării legislative din 2015 care a legalizat pirateria din transportul rutier de persoane, prin introducerea celor două sintagme, "în mod permanent" şi "în mod repetat" in cadrul legii 38/2003, "servind grupurile de interese care vor să îngroape orice afacere legală, înlocuind această piaţă cu una a pirateriei".
În finalul comunicatului de presă, membrii COTAR îşi cer scuze faţă de cetăţeni, pentru disconfortul pe care îl vor crea în cele trei zile de protest, însă consideră că acesta este singura alternativă pe care o au, pentru a le fi rezolvate solicitările.
Gheorghe Iorgoveanu
Şova nu demisionează
Lucian Şova, ministrul transporturilor, a declarat, ieri, că nu va demisiona: "Nu. Cum să-mi dau demisia, când acţionez în linia reglementărilor europene, în linia reglementărilor privind concurenţa? Am nenumărate notificări de la Consiliul Concurenţei că acest criteriu trebuie eliminat, mă refer la vechimea pe traseu. Dacă pentru aşa ceva trebuie să demisionez, înseamnă că practic nimeni nu ar mai trebui să ne conducă". Şova afirmă că persoanele care îl contestă sunt cele care au exclusivitate pentru transporturile regulate de pasageri interjudeţene din ţara noastră:
"În România, de mai mult de 15 ani, o companie, dacă este autorizată pentru transport de pasageri şi îşi propune să facă transporturi de la Bucureşti la Madrid, poate face acest lucru în maximum o săptămână, capătă toate autorizările. Dacă doreşte să facă transport de la Bucureşti la Iaşi, nu a putut să facă acest lucru niciodată şi, în viziunea transportatorilor, care îşi propun să protesteze nici nu ar trebui să poată face acest lucru vreodată. Pentru că, până acum, criteriul de alocare a acestor trasee în exclusivitate a fost legat de vechimea pe trasee. Regulamentul european 1.370, care intră în vigoare la 1 iulie 2019, prevede ca accesul la piaţa transporturilor publice regulate de pasageri să fie liber. Nu pierde nimeni dreptul de a avea acces la piaţă, însă nici nu va mai fi împiedicat nimeni să aibă acces la piaţă".