Reprezentanţii companiilor de trans-port alternativ au ajuns, ieri, la un acord cu reprezentanţii Guvernului, după scandalul provocat de intrarea în vigoare, săptămâna trecută, a OUG 21/2019, aşa numita ordonanţă a taximetriştilor, care interzice practic folosirea aplicaţiilor e-hailing Uber, Bolt, Clever. În urma discuţiilor pe care reprezentanţii acestor companii le-au avut cu ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc şi cu alţi oficiali ai Guvernului, s-a întocmit un proiect de ordonanţă de urgenţă dedicat aplicaţiilor de transport alternativ din România, prin care se vor asigura condiţii egale de autorizare între aplicaţiile de transport alternativ şi companiile de taxi.
Printre prevederile stabilite ieri, cuprinse în proiectul de ordonanţă de urgenţă, se află următoarele:
- toţi şoferii trebuie să fie autorizaţi pentru transport alternativ, să deţină cazier judiciar, avize medicale şi psihologice, să deţină atestat de conducător auto profesionist, să plătească asigurări şi să deţină o casă de marcat pentru tranzacţiile efectuate cu plata în numerar;
- toate aplicaţiile de transport alternativ trebuie să fie autorizate de către Ministerul Comunicaţiilor şi să achite o taxă anuală calculată în funcţie de numărul de maşini înrolate;
- autoturismele care desfăşoară trans-port alternativ trebuiesc autorizate de către Autoritatea Rutieră Română (ARR) şi să respecte standarde de vechime.
După încheierea negocierilor privind viitorul act normativ, Anca Gherle, Public Affairs Manager al companiei Clever a declarat: "Susţinem intenţia Guvernului de a crea condiţii egale între şoferii de taxi şi cei de trans-port alternativ, promovând o concurenţă loială între cele două tipuri de servicii pe piaţa din România, care să protejeze cetăţenii, şoferii şi să contribuie la creşterea calităţii serviciilor de transport. Clever a reprezentat atât interesele şoferilor de taxi, cât şi dezvoltarea generală a serviciilor de trans-port, în contextul în care piaţa se confruntă cu un deficit mare pe zona de transport de pasageri. Am avut un dialog constructiv cu autorităţile şi ne aşteptăm ca ordonanţa de urgenţă pentru reglementarea aplicaţiilor să fie adoptată săptămâna viitoare, pentru a putea reveni la condiţiile optime de funcţionare a pieţei".
Asociaţia pentru Economie Digitală, din care face parte şi compania Clever, a precizat: "Guvernul a promis că va pune în dezbatere publică un proiect de OUG pentru reglementarea transportului în regim ridesharing. Am ajuns la un consens privind o parte din propunerile pe care le-am făcut, dar asta nu înseamnă nimic concret. Punerea în dezbatere publică nu schimbă cu nimic faptul că şoferii sunt vânaţi pe străzi, iar pasagerii nu pot găsi o maşină. Credem că e importantă adoptarea ordonanţei în prima şedinţă de Guvern. Numai în acest fel se poate corecta nedreptatea faţă de şoferi şi pasageri. Cele aproape 300.000 de semnături ale petiţiei #continuam, strânse în mai puţin de 72 de ore arată, dacă mai era nevoie, că aceste servicii sunt dorite de români şi fac o diferenţă în viaţa a zeci de mii de şoferi care îşi întreţin astfel familiile".
Premierul Viorica Dăncilă a anunţat, ieri, că proiectul de ordonanţă de urgenţă privind reglementarea activităţii de ridesharing va fi pus în consultare publică, urmând ca acest act normativ să fie adoptat săptămâna viitoare.
Aplicaţiile de mobilitate urbană sunt folosite de circa 2,5 milioane de români, iar existenţa şi buna funcţionare a acestora sunt esenţiale pentru asigurarea unui transport eficient în Bucureşti şi marile oraşe ale ţării.