Un proiect de cercetare finanţat de UE, denumit SOLAR-JET, a permis obţinerea, în premieră la nivel mondial, a unui combustibil "solar" pentru aeronave pe bază de apă şi dioxid de carbon (CO2), potrivit unui comunicat emis de Comisia Europeană.
"Cercetătorii au evidenţiat pentru prima dată cu succes întregul lanţ de producţie a kerosenului regenerabil, utilizând lumina concentrată ca sursă de energie cu temperatură înaltă. Proiectul se află încă în faza experimentală: în condiţii de laborator, cu ajutorul luminii solare simulate, s-a obţinut un pahar de combustibil. Cu toate acestea, având în vedere rezultatele obţinute, se poate spera că, în viitor, toţi combustibilii lichizi pe bază de hidrocarburi ar putea fi produşi din lumină solară, CO2 şi apă", se arată în comunicat.
Comisarul european pentru cercetare, inovare şi ştiinţă, Máire Geoghegan-Quinn, a declarat: "Prin această tehnologie, am putea obţine cândva un combustibil mai curat şi uşor de produs pentru aeronave, autovehicule şi alte mijloace de transport. Astfel, securitatea energetică ar putea spori considerabil, iar unul dintre principalele gaze cu efect de seră responsabile pentru încălzirea globală ar putea fi transformat într-o resursă utilă".
Într-o primă etapă, s-a utilizat lumină concentrată, care simula lumina solară, pentru a converti dioxidul de carbon şi apa în gaz de sinteză (singaz) într-un reactor solar cu temperatură ridicată care conţine materiale pe bază de oxizi de metal, dezvoltate la Universitatea ETH Zürich. Gazul de sinteză (un amestec de hidrogen şi monoxid de carbon) a fost apoi convertit de Shell în kerosen, prin procesul "Fischer-Tropsch".
"Deşi producerea gazului de sinteză cu ajutorul radiaţiei solare concentrate se află încă într-un stadiu incipient de dezvoltare, transformarea gazului de sinteză în kerosen este deja utilizată la scară mondială de mai multe companii, inclusiv de Shell. Combinarea celor două abordări ar putea permite o aprovizionare sigură, sustenabilă şi adaptabilă cu combustibil pentru aeronave, dar şi cu motorină şi cu benzină, sau chiar cu materiale plastice. Combustibilii obţinuţi prin metoda < Fischer-Tropsch > sunt deja certificaţi şi pot fi utilizaţi de vehiculele şi de aeronavele existente fără a fi necesare modificări ale motoarelor acestora sau ale infrastructurii de combustibil", potrivit raportului prezentat de Comisie.
Proiectul "SOLAR-JET", cu o durată de 4 ani, a fost lansat în iunie 2011 şi este finanţat de UE cu 2,2 milioane euro din cel de-al şaptelea program-cadru pentru cercetare şi dezvoltare tehnologică (PC 7). Proiectul "SOLAR-JET" reuneşte organizaţii de cercetare din mediul academic şi din industrie - ETH Zürich, Bauhaus Luftfahrt, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), Shell Global Solutions şi ARTTIC, partenerul responsabil cu gestionarea.
Comisia arată că în următoarea etapă a proiectului, partenerii intenţionează să optimizeze reactorul solar şi să evalueze dacă tehnologia poate funcţiona la o scară mai largă şi la costuri competitive.
"Găsirea de surse de energie noi şi sustenabile va rămâne o prioritate în cadrul programului de cercetare şi inovare al UE, Orizont 2020, lansat la 1 ianuarie 2014 pentru o perioadă de 7 ani. În cadrul cererii de propuneri Competitive Low-Carbon Energy (energie competitivă cu emisii reduse de dioxid de carbon), publicată la 11 decembrie anul trecut, Comisia a propus investiţii de 732 de milioane euro în acest sector, pentru o perioadă de 2 ani. Cererea de propuneri include o temă privind dezvoltarea următoarei generaţii de tehnologii pentru biocombustibili şi pentru combustibilii alternativi sustenabili", a mai explicat Comisia în comunicat.