Ungaria a fost avertizată de autorităţile de la Bruxelles că riscă sancţiuni legale din partea Uniunii Europene (UE), dacă nu renunţă la proiectul unui act normativ care ar proteja compania petrolieră naţională MOL de o eventuală preluare a sa de către o societate străină, informează Financial Times (FT).
Proiectul de lege, care, potrivit aşteptărilor, va fi ratificat în această săptămână, este privit ca o încercare de descurajare a tentativelor de apropiere a grupului energetic austriac OMV AG, care, în urmă cu aproape două săptămâni, a oferit un preţ de 32.000 de forinţi pentru fiecare acţiune MOL, evaluând compania petrolieră, cea mai mare din Ungaria, la 14 miliarde de euro.
Comisarul european pentru piaţa internă şi servicii, Charlie McCreevy, a trimis, la data de 2 octombrie, o scrisoare de avertisment autorităţilor de la Budapesta faţă de eventuala adoptare a legii, denumită "lex MOL", care ar înăspri reglementările referitoare la preluarea companiilor de importanţă strategică. În schimb, autorităţile maghiare insistă că actul normativ nu încalcă legislaţia europeană. Janos Koka, ministrul ungar al Economiei, a afirmat: "Nu este vorba despre protecţie împotriva investitorilor străini, ci a tentativelor de preluare ostilă, ilegală".
În scrisoarea sa, care a ajuns în posesia FT, Charlie McCreevy a anunţat că a deschis o anchetă în acest dosar şi că, în plus, va sesiza Curtea Europeană de Justiţie privind legea privatizării din Ungaria. Problemele au apărut în luna decembrie 2006, când autorităţile de la Budapesta nu au adus modificări articolelor care discriminau investitorii străini. Ungaria a încercat să rezolve acest dosar înainte să ajungă la audieri în faţa instanţei.
"Dacă actul normativ avut în vedere de autorităţile dumneavoastră va crea probleme factorilor economici din alte state membre interesate de preluarea unei participaţii la MOL, atunci voi fi obligat să recomand Comisiei să continue actualele demersuri pentru soluţionarea în justiţie a cazului", notează Charlie McCreevy în scrisoare.
Intervenţia Bruxelles-ului în acest caz este o lovitură dată conducerii MOL, care speră să-şi păstreze independenţa faţă de tentativele de preluare venite de la OMV. Conducerea MOL susţine că, în cazul în care societatea ar fi preluată de OMV, legislaţia europeană privind concurenţa ar impune noului grup să vândă o parte din activele importante ale MOL, respectiv rafinăriile din Ungaria şi Slovacia.
Directorul executiv al OMV, Wolfgang Ruttenstorfer, a declarat, însă, că noua companie rezultată dintr-o eventuală fuziune OMV-MOL ar fi obligată să vândă doar o parte din benzinăriile sale.