Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită Ministerului Finanţelor, ANAF, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Inspecţiei Muncii activarea grupului de lucru pe tema diurnei, potrivit unui comunicat citat de Agerpres.
În 2020, transportul rutier a fost principalul contributor la exportul de servicii al României (pondere de 24,23%), cu un total de 5,68 miliarde euro, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mărfuri, 31 milioane euro transport rutier de pasageri şi 121 milioane euro alte servicii de transport rutier.
Transportul rutier generează un sfert din exportul total de servicii al României şi reprezintă peste jumătate din soldul total al comerţului internaţional cu servicii. De asemenea, UNTRR reaminteşte că România a înregistrat anul trecut un deficit de cont curent de 10,9 miliarde euro, al doilea cel mai mare din UE.
În 2019, sectorul de transport rutier a contribuit cu 6,26 miliarde euro din exportul total de servicii al României, din care 6,1 miliarde euro transport rutier de mărfuri, 51 milioane euro transport rutier de pasageri şi 114 milioane euro alte servicii de transport rutier.
În acest context, UNTRR solicită autorităţilor identificarea de soluţii viabile pentru asigurarea continuităţii şi dezvoltării industriei de transport rutier, care este primul contributor la exportul de servicii al României, în condiţiile în care aceasta înregistrează deficit comercial, iar sectorul de transport rutier nu a beneficiat de niciun stimulent sau favoare precum industria construcţiilor sau IT.
În ciuda aparenţelor care arată că transportul de mărfuri continuă să opereze, impactul crizei actuale asupra acestui sector este major.
Astfel, UNTRR solicită elaborarea şi publicarea unei Note de orientare/Note de bune practici care să clarifice care sunt situaţiile în care diurna plătită de firmele de transport rutier internaţional conducătorilor auto nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial şi, de asemenea, situaţiile în care poate face acest subiect.