Veniturile totale ale Oil Terminal Constanţa, bugetate pentru acest an, sunt de 117,8 mili-oane lei, în scădere cu 1,1% faţă de rezultatele preliminate pentru anul trecut. Potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli (BVC) aprobat şi publicat ieri în Monitorul Oficial, societatea a prognozat un profit brut de 1,94 milioane lei, mai mare cu 21,2% faţă de cel realizat în 2011. Investiţiile planificate în 2012 sunt de 16,7 milioane de lei, considerabil mai mici faţă de cele 20,6 milioane de lei, realizate anul trecut.
Silviu Ioan Wagner, directorul general al societăţii, ne-a declarat: "Rezultatele financiare sunt pe un trend descrescător din cauza contextului economic dificil pe plan naţional şi internaţional. Iată de ce am propus un BVC realist. Româ-nia a intrat iar în recesiune şi acest lucru se vede şi în scăderea comenzilor de produse petroliere".
Încă din 2008, Oil Terminal se confruntă cu o scădere constantă a producţiei din cauza diminuării consumului de produse petroliere, iar pentru 2012 prognozele sunt tot pe un trend descrescător. Domnul Wagner ne-a spus că producţia estimată pentru acest an este de circa 4,8 milioane tone, faţă de 5,7 milioane tone realizate în 2011.
Directorul Oil Terminal ne-a precizat: "În aceste condiţii vitrege, trebuie să găsim soluţii pentru păstrarea locurilor de muncă şi menţinerea societăţii pe profit. Fără un program de restructurare, Oil Terminal riscă să intre pe nivele negative".
Încă de anul trecut conducerea societăţii a încercat să renegocieze cu sindicatele contractul colectiv de muncă astfel încât să poată trece la disponibilizarea a 400-450 de salariaţi. Silviu Ioan Wagner ne-a explicat: "Cu actualul contract în vigoare, trebuie să plătim disponibilizaţilor 1,5 salarii brute pentru fiecare an de vechime în Oil Terminal, în condiţiile în care venitul mediu brut este de 3.300 de lei. Plăţile compensatorii s-ar fi ridicat la o sumă enormă. Aşa că am iniţiat renegocierea contractului colectiv de muncă. Numai că sindicatele au refuzat orice dialog. Aşa că am atacat în instanţă acest contract şi am trecut deja de primele termene. Aceşti 400-450 de oameni pot fi disponibilizaţi oricând în condiţiile actuale de piaţă fără ca producţia să aibă de suferit".
Reprezentantul "Oil Terminal" susţine că, până la rezolvarea problemei legate de plăţile compensatorii, societatea face eforturi pentru păstrarea clienţilor vechi şi câştigarea de noi contracte. Astfel, producţia va putea fi menţinută la un nivel care să permită obţinerea unui profit satisfăcător. În acest an, compania a câştigat doi noi clienţi - Mitsubishi (filiala europeană) şi Multibunker Bulgaria. Conducerea societăţii susţine că este din ce în ce mai greu să încheie noi contracte în condiţiile unei scăderi a consumului de produse petroliere din ţară şi din regiune.
Cu toate acestea, Silviu Ioan Wagner susţine că are un plan pentru redresarea financiară a Oil Terminal, numai că este împiedicat să îl finalizeze din cauza obstrucţionării forurilor superioare. Domnia sa nu a dorit să ne ofere mai multe detalii rezumându-se în a ne preciza că disponibilizările nu reprezintă, în sine, cheia restructurării, ci realizarea lor alături de alte măsuri de management care vor putea relansa societatea.
Oil Terminal are circa 1.200 de salariaţi şi cheltuieli de natură salarială de 51,1 milioane lei (55% din venituri). Deşi cantitatea de produse petroliere manevrată de Oil Terminal s-a înjumătăţit raportat la anul 2008, pe fondul crizei şi al pierderii unor clienţi importanţi, numărul de salariaţi din companie s-a diminuat cu 10% în aceeaşi perioadă, în special prin pensionare.