• "Investiţiile mari realizate în cramele din România au condus la un nivel de tehnologizare peste cel al unor ţări cu tradiţie"
• "La ora actuală, exportul nostru se plasează la aproximativ un milion de euro pe an"
Piaţa vitivinicolă din ţara noastră este una dintre cele mai dezvoltate şi performante ramuri ale economiei, iar investiţiile mari realizate în cramele din ţara noastră au condus la un nivel de tehnologizare foarte ridicat, depăşind chiar unele ţări cu tradiţie în domeniu, susţine Virgil Mândru, preşedintele Tohani România.
Domnia sa consideră că autorităţile de la noi din ţară ar trebui să dezvolte programe de promovare a vinurilor româneşti şi să aloce bugete de la Guvern în acest sens.
Producătorii din domeniu întâmpină şi obstacole, iar unul dintre acestea este reprezentat de lipsa de finanţare din sectorul agricol, cauzată de reticenţa băncilor autohtone de a finanţa domenii în care profitul nu vine imediat, ne-a mai spus domnul Mândru.
Preşedintele Tohani a avut amabilitatea să ne acorde un interviu în care ne-a vorbit, pe larg, despre casa de vinuri pe care o reprezintă, precum şi despre provocările şi oportunităţile acesteia.
Reporter: Cum a fost anul viticol 2017 pentru Tohani, în particular, şi pentru piaţă, în general, şi ce aşteptări aveţi pentru acest an?
Virgil Mândru: 2017 a fost un an bun, în care am continuat creşterea vânzărilor în zona premium. Este anul în care am lansat un nou vin pe piaţă, al cărui spot de promovare a fost premiat în Champage, Franţa, în cadrul Oenovideo - International Wine and Grape Film Festival.
Reporter: Ce producţie de vin estimaţi pentru 2018 şi cum anticipaţi că va fi aceasta, comparativ cu anul trecut?
Virgil Mândru: Anul acesta este unul foarte bun din punct de vedere viticol, iar dacă vom avea un val de căldură în perioada de coacere, rezultatele vor fi foarte bune.
În plus, pregătim câteva lansări surpriză pentru toamna acestui an.
Reporter: Cum a evoluat afacerea în ultimii ani?
Virgil Mândru: Tohani România s-a dezvoltat armonios în ultimii ani în zona premium, investiţia majoră concentrându-se în zona de vie. Pământul este cea mai mare bogăţie a noastră şi am investit foart mult în dezvoltarea de branduri noi de creaţie, deoarece ne dorim să ne poziţionăm în zona producătorilor de vinuri de calitate din România.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa vitivinicolă din ţara noastră?
Virgil Mândru: Este una dintre cele mai dezvoltate ramuri ale economiei şi, în acelaşi timp, una dintre cele mai performante. Investiţiile mari realizate în cramele din România au condus la un nivel de tehnologizare foarte ridicat, depăşind chiar unele ţări cu tradiţie în domeniu. Este o piaţă dinamică, în continuă evoluţie şi proces de reinventare a produselor şi serviciilor oferite, păstrând, însă, un puternic liant cu istoria şi poveştile locale.
Reporter: Ce proporţie din producţia pe care o realizaţi merge la export şi unde anume?
Virgil Mândru: La ora actuală, exportul nostru se plasează la aproximativ un milion de euro pe an. Distribuţia majoră se concentrează pe America de Nord şi de Sud, China, Italia, Spania, Anglia şi Germania.
Reporter: Ce credeţi că ar trebui să facă autorităţile de la noi pentru promovarea vinurilor româneşti pe pieţele internaţionale?
Virgil Mândru: Un exemplu notabil în acest sens îl reprezintă Republica Moldova. În ultimii ani, au demarat campanii extensive de promovare a vinurilor moldoveneşti, atât ca branduri individuale, dar şi sub branduri-umbrelă. Acestea sunt promovate cu buget de la guvern, prin plasări şi campanii gândite unitar, astfel că vinurile moldoveneşti şi-au creat o imgine mult mai bună decât cele româneşti. Cu un interes faţă de potenţialul acestui domeniu, nu numai din punct de vedere financiar, dar şi de imagine de ţară, şi noi am putea să dezvoltăm un program similar de promovare.
Reporter: Care sunt obstacolele pe care le întâmpinaţi în activitatea dumneavoastră şi cum credeţi că ar putea fi soluţionate acestea?
Virgil Mândru: Unul dintre cele mai mari obstacole îl reprezintă, poate, lipsa de finanţare în agricultura românească. Băncile nu sunt dispuse să finanţeze proiecte în care trebuie să investeşti trei ani ca să vinzi în anul patru, preferând afaceri cu termen scurt de rotaţie a stocurilor. Lipsa forţei de muncă pe anumite categorii este, de asemenea, un alt obstacol major de care ne lovim, mai ales în perioada culesului.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi înregistrat în 2018 şi care credeţi că va fi evoluţia în 2018?
Virgil Mândru: În 2017, cifra noastră de afaceri a fost de aproximativ zece milioane de euro. Nu suntem în categoria jucătorilor mari, deoarece nu vrem să facem din Tohani un producător de volum. În 2018 estimăm o creştere a cifrei de afaceri la 12 milioane de euro.
Reporter: Ce investiţii aţi realizat în ultimele 12 luni şi la ce sume s-au ridicat acestea?
Virgil Mândru: În 2017 am achiziţionat spaţii de învechire (barique-uri) şi utilaje de vinificaţie moderne, precum şi o serie de linii de îmbuteliere în valoare de 500.000 de euro. În total, investiţiile se ridică la aproximativ 1 milion de euro.
Reporter: Cât de mare este, în opinia dumneavoastră, ameninţarea reprezentată de vinurile importate?
Virgil Mândru: Fenomenul globalizării şi al importului produselor din alte ţări este, desigur, prezent şi în piaţa de vinuri din România. Calitatea produselor autohtone este, însă, competitivă şi, nu de puţine ori, locul de origine al strugurilor poate influenţa decizia de cumpărare. La ora actuală, vinurile româneşti domină detaşat piaţa locală, fapt care demonstrează un interes crescut din partea publicului de a încuraja şi susţine producătorii locali.
Reporter: Cum a evoluat cererea pentru vinurile Tohani, anul acesta, comparativ cu anul trecut, şi cum anticipaţi evoluţia acesteia în viitor?
Virgil Mândru: Am decis ca Tohani să se plaseze din ce în ce mai mult în segmentul vinurilor premium şi să renunţăm la brandurile din low-end. Şi se pare că am ales corect. Am reuşit să lansăm câteva vinuri, să ne consolidăm imaginea de creatori de vinuri şi să ne creştem cifra de afaceri în fiecare an.
Reporter: Care sunt segmentele de piaţă pe care sunt prezente vinurile marca Tohani România, atât intern, cât şi extern (retail şi/sau HoReCa)?
Virgil Mândru: Vinurile Tohani sunt plasate pe ambele segmente de piaţă. Deţinem o poziţie solidă în retail şi o notoritate mare pe key account-urile internaţionale, iar poziţionarea pe aria de HoReCa este în plină expansiune.
Reporter: Sunt consumatorii români educaţi din punct de vedere enologic? Aveţi proiecte pe segmentul enoturismului?
Virgil Mândru: Publicul român devine din ce în ce mai pretenţios când vine vorba de vinuri. Participă la evenimente, degustări şi târguri de specialitate, apreciază calitatea, designul şi inovaţia. Încep din ce în ce mai mult să se intereseze de vii, de specificul soiurilor de struguri, de procesele de vinificaţie şi îmbuteliere. Pe scurt, vorbim despre un public educat şi curios, cu aşteptari mari de la producători. Enoturismul se va dezvolta şi el în raport direct cu acest interes crescut faţă de vin, noi având o cerere considerabilă în ultima perioadă pentru evenimente şi tururi în vie.
Reporter: Când a devenit Tohani România furnizor al Casei Regale a României? Care au fost criteriile de selecţie şi pentru ce perioadă de timp veţi furniza vinuri către Casa Regală a României?
Virgil Mândru: Compania a devenit furnizor al Casei Regale a României în anul 2012, iar în anul 2015 această calitate i-a fost prelungită. De altfel, calitatea de furnizor regal este oferită persoanelor sau companiilor care livrează bunuri sau servicii către Casa Regală pe o perioadă de cel puţin un an, însă perioada standard este de trei ani. Purtarea acestei "etichete" poate fi prelungită, dar şi retrasă de către Casa Regală.
Reporter: Câte medalii şi premii a strâns Tohani, în 2017 şi 2018, şi la ce competiţii urmează să participaţi în perioada următoare?
Virgil Mândru: Vinurile Tohani au câştigat medalii la concursuri de pe aproape toate continentele. Pentru perioada 2017-2018 menţionăm: Concours Mondial de Bruxelles, Emozioni dal Mondo Merlot e Cabernet, Mondial du Rose etc.. Recent, am lansat seria de evenimente Champions of Wine tocmai pentru a sărbători medaliile obţinute la cele mai semnificative concursuri de vin. Tohani România a câştigat şase medalii la New York, în cadrul Great American Wine Competition - două medalii Double Gold, două medalii Gold şi două medalii Silver.
Reporter: Mulţumesc!
A consemnat Ramona Radu