Fiecare furnizor are obligaţia să transmită clienţilor, în următoarele şase luni, cea mai bună ofertă de piaţă concurenţială, a spus, vineri, Virgil Popescu, ministrul Energiei, în cadrul unei conferinţe organizate de publicaţia dcnews.ro. Popescu a afirmat că se aşteaptă ca în luna februarie facturile la energie electrică să scadă.
Popescu a afirmat: "Începând cu luna februarie mă aştept ca în facturile românilor să apară acel discount de la serviciul universal către cel mai bun preţ concurenţial pe care furnizorul de energie electrică îl are în piaţă şi cu ocazia asta să avem corecţii la facturile care au fost emise în luna ianuarie. Ce vă pot spune e că timp de şase luni fiecare furnizor are obligaţia să transmită lună de lună cea mai bună ofertă a sa din piaţa concurenţială, împreună cu un formular de acceptare a ofertei. În momentul când consumatorul este convins că doreşte această ofertă, bifează acceptarea şi trimite înapoi, pe cheltuiala furnizorului, iar această trecere din serviciul universal a fost făcută. Are avantajul că timp de şase luni, acest discount este oferit de către furnizor. Discountul va apărea evidenţiat. Dacă, timp de şase luni nu am avut timp, s-a întâmplat ceva sau pur şi simplu nu am vrut să fac acest lucru, în luna a şaptea o să văd că acel discount a dispărut, o să văd că o să plătesc o factură mai mare şi atunci o să fie un nou semn de întrebare şi mă gândesc, totuşi, hai să accept oferta sau hai să caut în piaţa concurenţială a altui furnizor oferte".
Popescu a spus că "au fost nişte bâlbe" în procesul de liberalizare a energiei, mai precis nişte ordine ale Autorităţii de reglementare în energie (ANRE) care erau imposibil de pus în practică.
"Nu se poate, peste noapte, într-o lună, să muţi 6 milioane de clienţi dintr-o piaţă reglementată într-o piaţă a serviciului universal şi apoi să spui că în cursul lunii ianuarie aceşti clienţi trebuie să opteze pentru piaţa centralizată, piaţa serviciului universal fiind mai scumpă. (...) S-a încercat apoi prelungirea la trei luni. Nici trei luni nu au fost de ajuns. Am intervenit încă din decembrie, împreună cu Consiliul Concurenţei, ne-am întâlnit cu ANRE, cu jucătorii din piaţă şi cred că s-a găsit o soluţie bună, care ar trebui să ofere rezultate începând din februarie. În ianuarie ordinul de modificare a reglementării de liberalizare a fost aprobat de ANRE şi practic factura lunii ianuarie nu a putut să ţină cont de acest ordin.", a spus Popescu.
Acesta a adăugat că aşteaptă cu interes factura lunii februarie să vadă dacă promisiunile tuturor furnizorilor sunt onorate. Ministrul a mai menţionat că, după părerea sa, bariera principală în calea liberalizării este conservatorismul românilor, faptul că "preferă să mai aştepte, să mai vadă, să se mai gândească".
"Nu suntem încă probabil pregătiţi pentru aşa ceva. Am văzut un sondaj de opinie în care 70% dintre români spun că sunt mulţumiţi de furnizorul actual. Asta ce îmi spune mie? Ok, este posibil, furnizorii au servicii bune, dar asta înseamnă că nu sunt 100% dispuşi să se mute la alt furnizor, să caute alt furnizor. Eu cred că ar trebui să înceapă. Şi asta am încercat din punctul de vedere al Ministerului Energiei şi Consiliului Concurenţei: să punem în centrul liberalizării clientul şi să punem furnizorii, să-i obligăm să se bată pe clienţi şi nu clienţii pe furnizor, cum încercase ANRE la început. Şi asta cred eu că este esenţa liberalizării, să existe o bătălie între furnizori pentru piaţa consumatorilor şi asta dorim să fie, pentru că atunci când există competiţie va scădea şi preţul în piaţă", a mai afirmat ministrul Energiei.
• ANPC: Am primit 298 de sesizări din ianuarie pe tema liberalizării pieţei de energie electrică
Paul Anghel, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a precizat în cadrul aceleiaşi conferinţe că instituţia pe care o conduce a primit de la începutul lunii ianuarie 298 de sesizări cu privire la nemulţumirile consumatorilor legate de serviciile prestate pe piaţa liberă de energie.Anghel a precizat: "Sunt 298 de sesizări cu privire la nemulţumiri ale consumatorilor români, de la 1 ianuarie până azi, legate de serviciile prestate de această piaţă liberă, fie că vorbim de întârzieri la semnarea contractelor, fie că vorbim de întârzieri de a li se trimite forma contractului sau actele adiţionale, sau nemulţumiri legate de preţul pe KWh sau pe metru cub".
El a subliniat că, din perspectiva informării consumatorilor, atât Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei cât şi ANPC au făcut publice informaţii cu privire la posibilitatea consumatorilor de alege unul sau altul dintre furnizori şi că, din perspectiva supravegherii pieţei, împreună cu ANRE, în perioada următoare va fi demarat un control amplu legat, inclusiv, de clauzele abuzive din contractele existente la noii furnizori de energie electrică şi gaze naturale.
"Acolo unde vom constata că sunt clauze care creează dezechilibre semnificative între drepturi şi obligaţii le vom trimite instanţelor judecătoreşti să se pronunţe asupra caracterului abuziv sau, pe cale, amiabilă vom discuta cu reprezentanţii operatorilor economici pentru a modifica acele clauze", a subliniat Paul Anghel, precizând că acele 298 de reclamaţii dau teme pentru controalele pe care instituţia le face pentru supravegherea pieţei la nivel naţional.
1. Un mincinos
(mesaj trimis de Cristian în data de 01.03.2021, 14:16)
In lunile ianuarie și februarie ENEL a transmis deja facturi umflate, calculate pe baza de "estimat" la prețul umflat de serviciu universal, înainte ca consumatorii să-și poate schimba furnizorul, deci tzeapa totală la buzunar.
Motiv pentru care oamenii au de recuperat bani de la Enel înainte să fi apucat să-și schimbe furnizorul
Virgil Popescu - un om mărunt, un politruc mizer, care încearcă să ne aburească.
Reducerile din facturi sunt infime și sunt calculate ca diferență între două preturi mari.