Am citit despre un proiect al CNVM privind obligativitatea ofertelor publice de preluare a unor societăţi listate pe piaţa de capital, care ar trebui să preia participaţiile minoritarilor. Dintr-un calcul, se deduce că acestea ar aduce 90 milioane euro pe bursă. Astfel la "Rompetrol Rafinare" (RRC) ar trebui să se facă ofertă ofertă pentru 24,7% din acţiuni la preţul mediu al ultimului an de 0,045 lei pe acţiune, faţă de 0,03 lei în prezent şi care ar aduce 54,1 milioane euro pe bursă. La fel pentru "Rompetrol Well Services" (PTR) pentru 49% ar rezulta 22,6 milioane euro, la "Zentiva" (SCD) 11,7 milioane pentru 25% din acţiuni şi la "Ardaf" 3,4 milioane euro pentru 18% din acţiuni.
Dacă privim prin prisma minoritarilor, doar la PTR ar rezulta un avantaj substanţial în privinţa preţului, care acum este de circa 0,362 lei şi media ultimului an este de 0,711 lei. La "Ardaf" media este sub preţul actual . Vestea despre eventualitatea ofertelor s-a răspândit în piaţă şi a determinat creşteri ale preţului acestor acţiuni. Iniţiativa nu vine de la CNVM şi se pare că a pornit de la unele fonduri de investiţii străine şi de la Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital ( AIPC ) o asociaţie despre care ştiu numai membrii conducerii acestora. Cererea se bazează pe prezumţia că cele 90 milioane euro ar fi reinvestite în piaţa de capital. În primul rând, aceasta este numai o prezumţie. Nu este deloc sigur că va fi aşa. Dacă ne referim la "Zentiva", aceasta a mai făcut obiectul unei oferte publice la un preţ incredibil azi, de 1,35 lei pe acţiune şi nu a avut succes. A existat un acţionar care a tratat-o cu sictir şi nu văd de ce azi ar accepta. Cele două societăţi care indirect aparţin KazMunaiGaz poate ar scoate ceva de la speculatorii care au achiziţionat acţiuni în această perioadă, dar nu văd cum ar vinde cei care au cumpărat RRC cu 0,125 lei şi le-ar vinde cu 0,045 lei, decât dacă şi-ar pune palma în fund şi ar fugi unde şi-a înţărcat dracul iapa să nu mai audă de bursă. Iar dacă luăm de bun un sfert din suma vehiculată că ar fi încasat-o Patriciu şi Stephenson pentru participaţia la Group Rompetrol Olanda, preţul de 54,1 milioane euro pare o glumă proastă.
Aceste patru societăţi nu sunt singurele care se află în situaţia de a trebui să facă oferte publice. Cred că încă vreo sută de alte societăţi tranzacţionate se află în această situaţie. Dacă mă limitez numai la cele listate pe bursă, mai sunt "Alro" Slatina, "Azomureş", BRD, "Oil Terminal", SNP "Petrom", "Aerostar" Bacău, "Agras Vienna Insurance Grup", "Alumil", "TMK Altrom", "Comelf", "Electroaparataj", "Electrocontact", "Electroputere", "Mecanica Ceahlău", "Mechel" (COS) Târgovişte, "Mefin" Sinaia, "MJ Maillis", "Petrolexportimport", "Şantierul Naval Orşova", "Sinteza" Oradea, "Turism Hoteluri Restaurante Marea Neagră" Eforie, "Turism Felix" Oradea, "VAE Apcarom", "Vrancard" Adjud, şi de pe piaţa RASDAQ, numai câteva despre care ştiu , "Bega Tehnomet", "UNISEM" Bucureşti, dar cu siguranţă alte câteva zeci, şi nu dintre figurante.
Afară de acestea, mai sunt alte societăţi care au un acţionariat care acţionează concertat, format din câte 2-5 acţionari, persoane fizice sau juridice. Ce se va întâmpla cu acestea dacă se face ofertă publică şi este încununată de succes?
Se va întâmpla ce s-a întâmplat cu "Arctic" Găeşti, cu "Dacia" Piteşti, cu "Terapia" Cluj şi încă altele. Ele vor fi retrase de pe bursă. Şi cu ce mai rămânem? Cu cele cinci SIF-uri, cu Banca Transilvania, Transelectrica şi Transgaz, care numai atractive nu se dovedesc în momentul de faţă. Atunci şi volumele de tranzacţionare se vor reduce drastic, la 15 - 25% din volumele actuale, fie vor creşte din nou preţurile nejustificat la unele acţiuni, care de abia acum, în vreme de criză, au ajuns la un preţ corect, sau încă nu. Căci mai ştiu acţiuni care se vând şi cumpără la de trei ori valoarea nominală şi nu au dat un leu dividend de patru ani. În plus, SIF-urile, de exemplu, ar trebui să facă oferte publice de preluare pentru acţiunile societăţilor la care sunt acţionari majoritari şi nu au bani pentru aceasta. Ce le facem atunci? Le suspendăm de la tranzacţionare? Atât ar mai trebui ca să punem ştreangul de gât la bursa de valori Bucureşti. Cred că cei care au secretat cererea ori nu au înţeles situaţia până la ultima consecinţă, ori au numai câteva interese punctuale şi speră să se facă fericiţi pe mâna CNVM. Sper ca CNVM să nu fie de acord, şi mai ales sper ca Guvernul să nu se lase fraudat de ce mai are de la SNP "Petrom" pe mâna iresponsabililor de la CNVM, dacă ar da o astfel de decizie.
Cine vrea să iasă din piaţa de capital, să facă ce a făcut Julius Baer International Equity Fund, care a îngropat preţul la toate societăţile la care a avut participaţii, vânzând tot în piaţă, indiferent de preţ. Iordache dixit.
NOTĂ: Domnul Mihai Iordache, colaborator al ziarului "BURSA", este jucător activ pe piaţa valorilor mobiliare. Orice sugestie de investiţie s-ar desprinde din articolele domniei sale trebuie considerată din acest punct de vedere. Întreaga responsabilitate privind conţinutul articolului revine autorului.
1. oferte publice
(mesaj trimis de stefant în data de 11.03.2009, 09:57)
Obligativitatea ofertelor publice era din anul 2004 si ar fi trebuit aplicata(Legea 297/2004,art.203(1)).Art.204 si 205 din L.297/2004 precizeaza cum se formeaza pretul,respectiv in ce cazuri nu este obligatorie lansarea acestora.Proiectul instructiunii CNVM vine doar cu niste explicatii suplimentare.Societatile care sunt obligate sa faca oferte publice,cf. art.203 din L.297/04 sunt doar cateva.Nu este vorba de cele cateva sute de societati la care faceti referire pentru ca nu au de ce sa o faca(nu este cazul la ALR,AZO,BRD s.a.m.d.).In acest caz(al ofertelor publice) a fost vorba de un principiu:se respecta sau nu o legislatie si niste regulamente in vigoare(care pana la schimbarea / imbunatatirea acestora trebuie respectate de toti participantii).Pana acum nu s-au respectat!!! Atunci pentru ce mai sunt facute legile? Si de ce am ales sa investesc pe bursa din Romania unde toti pot sa fenteze legislatia?Eventual trebuia discutat despre oportunitatea si necesitatea articolelor din Legea 297/2004 privind Ofertele publice de acum cativa ani(sunt considerate niste masuri de protectie pentru actionarii minoritari,in conditiile in care majoritarul acumuleaza actiuni peste un anumit procentaj,reducand procentul de free-float).