• Preţ mai mare pentru salariaţii BCR, drept "compensare" pentru că nu au avut un "cuvânt de spus" la negocierile dintre "Erste" şi SIF-uri
"Erste" nu poate fi acuzată că a înşelat vreodată SIF-urile în privinţa BCR, ci, dimpotrivă, le-a oferit o oportunitate să îşi valorifice deţinerile având în vedere posibilitatea ca banca să aibă nevoie de o majorare de capital foarte curând, la care nu ar fi putut participa toate SIF-urile cu "cash", a explicat, vineri, Manfred Wimmer, directorul financiar al "Erste".
Declaraţia oficialului austriac vine în contextul în care "Erste" a oferit 435 de milioane de euro pentru 24,12% din BCR (cât deţin patru SIF-uri, cu excepţia SIF "Moldova"), evaluând astfel banca la 1,8 miliarde euro, sub nivelul din 2006, când austriecii au plătit 3,75 miliarde euro pentru 61,88% din acţiunile BCR. Oferta primită de SIF-uri i-a nemulţumit pe unii dintre acţionarii acestora, care au considerat că preţul oferit este prea mic. Oficialul austriac a dorit, vineri, să arate că, de fapt, "Erste" ar fi încercat să ajute SIF-urile şi a enumerat beneficiile pe care societăţile de investiţii financiare le-ar avea din tranzacţia cu "Erste": "Situaţia economică este destul de grea, costurile de risc vor rămâne ridicate, şi există o probabilitate ridicată ca o majorare a capitalului social al BCR să fie necesară, şi asta cât de curând. De asta, am vrut să oferim SIF-urilor o soluţie, am vrut să fim parteneri egali. Nimeni nu poate să ne acuze că am înşelat vreodată SIF-urile sau că le-am prezentat o imagine deformată asupra BCR. Probabil că nu toate SIF-urile ar fi putut să participe la majorarea de capital, aşa că am vrut să le oferim o posibilitate în acest sens", a precizat Wimmer.
CFO-ul "Erste" nu a oferit, însă, mai multe informaţii privind o eventuală majorare de capital de la BCR. Domnia sa a precizat că, în urma tranzacţiei cu "Erste", SIF-urile ar primi o sumă considerabilă de bani, ceea ce le-ar ajuta să facă rost de lichidităţi.
"În prezent, SIF-urile se tranzacţionează la Bursa de Valori Bucureşti la 30-40% din valoarea nominală. Tranzacţia pe care le-o propunem le va ajuta să facă rost de bani mai ales că BCR nu a dat dividende în ultimii doi ani, va asigura o lichiditate ridicată a activelor SIF-urilor prin acţiunile EBS, tranzacţionate la Viena, Praga şi Bucureşti, şi elimină dependenţa SIF-urilor de dividendele de la BCR", a afirmat oficialul austriac. Domnia sa a menţionat că un alt avantaj al tranzacţiei ar fi că aceasta "elimină posibilele capcane ale unei listări, precum lichiditatea probabil redusă a acţiunilor BCR".
CFO-ul "Erste" şi-a exprimat speranţa că va putea intra în acorduri separate cu fiecare SIF după Adunările Generale programate peste câteva zile la SIF "Muntenia", "Oltenia" şi "Moldova", şi luna viitoare la SIF "Transilvania". SIF "Banat-Crişana" nu a convocat AGA.
Domnul Wimmer a precizat că "Erste" este interesată să încheie un acord cu SIF-urile după ce acestea vor fi îndeplinit condiţiile legale necesare în acest sens, însă a precizat că nu va putea fi "câinele de pază" al guvernanţei coprorative de la SIF-uri.
• "Compensare" pentru acţionarii minoritari ai BCR, alţii decât SIF-urile
Oficialul austriac a respins, vineri, acuzaţiile unor acţionari ai SIF-urilor nemulţumiţi că "Erste" s-a angajat să ofere celorlalţi acţionari minoritari ai BCR un preţ mai mare pentru acţiunile lor. CFO-ul "Erste" a explicat că preţul mai mare propus salariaţilor BCR vine ca o "compensare", pentru că aceştia nu au avut un cuvânt de spus la negocierile dintre Erste şi SIF-uri, privind BCR. "Am simţit că aceşti acţionari minoritari, care au cumpărat acţiunile de la salariaţii BCR, au nevoie să primească o compensare pentru că nu pot să influenţeze cursul evenimentelor, sunt la mila noastră. SIF-urile, însă, au intrat într-o înţelegere cu noi, motiv pentru care este exclus ca ele să poată subscrie în oferta de răscumpărare adresată angajaţilor BCR", a afirmat Manfred Wimmer.
În cadrul tranzacţiei dintre EBS şi SIF-uri, BCR este evaluată la un preţ/valoare contabilă de 1,26x (1,07x dacă ajustăm cu preţul de piaţă actual al ERSTE), în timp ce salariaţilor BCR li se oferă, pentru acţiunile lor, un preţ/acţiune calculat prin înmulţirea valorii contabile a BCR pe acţiune cu multiplu rezultat din împărţirea valorii de piaţă a BRD - Societe Generale cu valoarea contabilă a acesteia, plus o primă de 50%.
"Erste" a anunţat, săptămâna trecută, că a încheiat un acord de principiu cu SIF "Muntenia", "Banat-Crişana", "Transilvania" şi "Oltenia" şi că SIF "Moldova" este şi ea invitată să se alăture. Aceasta din urmă a anunţat, la finele săptămânii, că a primit de la "Erste" "Scrisoarea privind condiţiile generale de retragere a SIF-urilor din BCR" şi că acţionarii societăţii se vor pronunţa asupra ei în AGA.
Manfred Wimmer a precizat că nu crede că SIF2 va fi un acţionar incomod, dacă va decide să nu îşi vândă participaţia, însă a subliniat că SIF-ul va rămâne acţionar la BCR în condiţiile în care listarea băncii nu va avea loc şi nu va putea beneficia de drepturile colective ale SIF-urilor.
SIF Moldova a completat, vineri, lista cu materialele ce vor fi prezentate în AGA cu scrisoarea primită de la "Erste".
• Condiţii pentru listarea BCR, ca "Erste" să nu mai poată fi "şantajată"
Condiţiile pentru cotarea BCR la bursă, introduse prin Acordul de amânare a listării negociat în 2009 între "Erste" şi SIF-uri, au fost menite să pună "Erste" la adăpost de eventuale tentative de "şantajare" a austriecilor să facă ceea ce nu îşi doreau, a precizat, vineri, Manfred Wimmer. Condiţiile pentru listarea BCR, ce lipsesc cu desăvârşire din contractul de privatizare a băncii semnat de "Erste" în 2006, stipulează că este nevoie ca "Erste" să încheie un acord scris cu cel puţin trei SIF-uri sau ca toate cele cinci SIF-uri să solicite "Erste" în scris iniţierea listării.
"Condiţiile pentru listarea BCR au fost introduse pentru că nu am vrut să ne mai găsim în poziţia în care cineva de la masă ne obligă sau ne şantajează să facem ceva ce noi nu vrem. Listarea BCR nu a fost ideea noastră. Dacă am fi listat banca în 2009, ar fi fost un dezastru", a declarat Wimmer.
În schimb, în toamna lui 2009, când BCR ar fi trebuit listată la bursă, potrivit contractului de privatizare, "Erste" şi SIF-urile au încheiat un Act Adiţional prin care au decis să amâne listarea băncii cu doi ani. Termenul de amânare expiră în curând, însă mulţi se întreabă care mai sunt acum şansele ca listarea BCR să mai aibă loc, în contextul Acordului de principiu dintre "Erste" şi cele patru SIF-uri. Acţionarii SIF-urilor urmează să se pronunţe asupra acestei tranzacţii în cadrul AGA. Dacă "Erste" încheie tranzacţia cu SIF-urile, atunci listarea BCR devine mai dificilă pentru că se reduce free-float-ul.
• România, printre ţările cu potenţial mare de creştere economică
România a devenit mai competitivă şi se află printre ţările cu un potenţial mare de creştere economică, a declarat, vineri, Manfred Wimmer, CFO "Erste".
Criza din 2008 a lovit cu întârziere România şi va fi nevoie de timp ca să iasă din situaţia actuală, a adăugat domnia sa. Ieşirea din criză va depinde de spaţiul pe care îl are la dispoziţie Guvernul ca să creeze stimulentele corecte.
Manfred Wimmer a declarat: "Am văzut o îmbunătăţire dramatică în ultimele 12 luni. Am încredere în Guvern, mai ales că a anunţat că va crea un minister special pentru fondurile europene, ceea ce va duce la progrese".
Oficialul "Erste" crede "cu tărie" în agricultura ţării noastre: "Este o sursă de bunăstare şi de creştere economică şi este nevoie de mai multă concentrare pe această zonă".
Manfred Wimmer a mai precizat că ţara noastră se numără printre ţările cu cele mai bune bănci centrale.
"Banca Naţională a României (BNR) este o instituţie cu un grad înalt de profesionalism, cu o gândire echilibrată şi cumpătată", potrivit domniei sale.
CFO-ul "Erste" a lăudat modul în care BNR a gestionat politica monetară şi a mai precizat că Banca Centrală are flexibilitatea necesară să reacţioneze la presiunile inflaţioniste. (ELENA VOINEA)
• "Rothschild" va primi 750.000 euro pentru evaluarea BCR şi "Erste"
Banca de investiţii "Rothschild" urmează să încaseze 750.000 de euro pentru evaluarea BCR şi "Erste", realizată anterior acordului de principiu încheiat de grupul austriac cu patru SIF-uri, pentru preluarea acţiunilor BCR, potrivit Mediafax. Suma va fi plătită de către "Erste" şi SIF-uri proporţional cu participaţia fiecăruia la BCR. Astfel, "Erste" ar urma să plătească 520.000 de euro, SIF "Banat Crişana", SIF "Transilvania" şi SIF "Muntenia" câte 45.000 de euro, iar SIF "Oltenia" aproape 46.000 de euro. SIF-urile urmează să achite aceşti bani doar dacă acţionarii acceptă vânzarea pachetelor către "Erste". (E.V.)
1. "Compensare" pentru acţionarii minoritari ai BCR,
(mesaj trimis de mike în data de 19.09.2011, 08:22)
Make, ar trebui sa institui un premiu pt cine ghiceste cine sunt / erau primii 5 mari acţionari minoritari ai BCR, alţii decât SIF-urile. Poate asa s-ar explica (partial) de ce SIF-rile sunt acum si .... si cu banii luati.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 08:42)
Presedintii SIF-urilor? Am luat premiul?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 17:16)
Nu . Ii dau eu pe primii doi:
1. Nicolae Danila - fostul presedine BCR;
2. Sebastian Vladescu - fost ministru al finantelor (merit ptr. care, avand salariul mic, a fost numit presedinte al Comisiei de privatizare a BCR)
3. urmatorii ....maharii din conducerea bancii
2. In veci nu va veni la Busa Erste
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 08:43)
Intodeauna am spus ca la Bursa avem nevoie de un om care stie sa faca loby, care are " usa deschisa" fie si la BCR, nu tata un neica nimeni ca IOnescu. In veci nu va mai veni BCR la Bursa. A auzit cineva de Ionescu pe la Este?
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 08:44)
Asta da CFO si la Bursa a adus Ionescu unul din turism. Vai de mama noastra. Siminel chiar nu te recunosc draga.
4. CA se duce in Turneu sportiv
(mesaj trimis de Filofteia în data de 19.09.2011, 08:47)
Astia fac afaceri cu adevarat. In timp ce Bura si unii din CA se plimba in Turneu sportiv in Cipru. Si isi mai fac pe banii actionarilor si treninguri ca nu au banii saracuti. Iar altii tot din CA au mers si cu sotia, dar nu de alta dar cine stie cand mai vedea Cipru. Hai sa luam exemplu de la Manfred si sa facem lucrurile serios ca altfel nu stiu ce vor spune actionarii.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 21:36)
Cand nu bagi bani nu ai opinii. Dar cei mari ar trebui. Hai Manfred ia vezi tu ce este pe la Bursa. In nici un caz sa nu te gandesti la listare. Ai dreptate frate. Ce sa cauti acolo si pentru ce ? Ce iti ofera?
5. Mai Austriacule, iar incepi?
(mesaj trimis de Un Nene în data de 19.09.2011, 09:50)
Mai Domnu' Wimmer, iar incepi sa vorbesti ca sa te auzi la microfon? Crezi ca te crede cineva?
V-a interesat doar SA NU LISTATI BCR si ati stat si in cap ca sa faceti asa.
6. Tradare
(mesaj trimis de Theraflu în data de 19.09.2011, 10:27)
Domnu' CFO Manfred de la inceput i-ati pacalit pe actionarii de la SIF. Ati gasit tradatori in conducerile de la SIF si ati actionat ca atare. Acum ii santajati cu amenintari de genul daca unul accepta gata adio listare. Pai sigur cel putin doua sifuri au luat spaga si fac exact ce vrea austriecii. Nici macar nu risca sa convoace AGA si stiti de ce ? pentru a accepta oferta asta nesimtita celelalte si apoi vor convoca si ei AGA. Ne mai si gadilati la ureche cu vorbe dulci : Ce frumoasa si cu potential e Romania, Ce buna e oferta austriecilor, ce grija aveti de sifuri sa nu fie pacalite de altii cu un pret mai bun ...ETC. Ce m-as bucura sa nu treaca de AGA oferta asta si sa fiti obligati la listare si despagubiri. "Hoti rau austriecii astia - aul luat mai pe mimic petrolulul, gazele, padurile, bancile si nu se mai satura.
6.1. Vezi ca se supara austriacu' (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Un Nene în data de 19.09.2011, 10:51)
Eu ma gandesc sa nu-i mai spunem adevaru' lu' Manfred pen'ca se supara rau de tot pana in adancul sufletului lui si ameninta ca "va fi trist" pana la sfarsitul carierei lui. Putem fi siguri ca va fi repede sfarsitul carierei lui daca Erste va trebui sa listeze BCR!
6.2. Fara titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Theraflu în data de 19.09.2011, 11:15)
Stai linistit e baiat destept nu pune la inima comentariile. Daca se listeaza BCR va fi victoria conducerii BVB din ultimii ani care se lupta pentru o piata puternica .
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 17:21)
Au luat si vor mai lua.... Ce ar fi (sau de ce nu vine ?) sa vina unul/ mai multe fonduri de investitii care sa le dea SIF-urilor pretul meritat pe actiunile BCR ??.
De ce oare ??.
6.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 17:23)
Asta cu "trist de tot" ii apartine mai marelui Treichl - presedintele Erste.
6.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 17:24)
Deci a lui Ionescu ?!.
6.6. O piata puternica la BVB? (răspuns la opinia nr. 6.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 17:38)
Ma lasi? De cand? La plimbari, la cumparat smokinguri pe banii actionarilor, cati bani ar fi economisit BVB daca ar fi concediat pe Anca Dumitru si Mari Nicolae? Peste 9000 de euro, de cew nu a facut-o si a ales 5 negri mititei, iar economia a fost abia de 3000 de euro? Pentru ca nu au la conducere un Manfred de aceea.
6.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 21:10)
Numai fraierii au noroc. Gen FP..si ce s-a intaplat. va pleca la Varsovia cum va pleca si Ionescu unde va vedea cu ochii in curand.
7. Ne gandim ...
(mesaj trimis de Un Nene în data de 19.09.2011, 11:42)
Domnu' Wimmer,
NOI ne gandim serios cum sa votam in AGA la SIFE. Pen'ca putem vota in multe feluri, nu?
Cred ca va fi foooarte distractiv ...
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 17:26)
Te inseli va fi trist de tot; pacat de actionarii SIF-urilor - ei sunt (culmea!) imprastiati dar captivi .
8. Rotschild versus Bestea
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 19.09.2011, 11:43)
Draga Make,
de cand vreau sa ma abonez la ziarul tau, dar nu reusesc sa ma impac cu gandul ca nu pot sa decontez aceasta cheltuiala la impozit pe motiv ca este un editorial de tip cabaret financiar. Te rog nu ma intelege gresit, informatiile pe care le prezinti sunt extrem de veridice si pertinente, insa redactorii tai ar trebui sa puna intrebari de genul "asa este ca pamantul este rotund" pentru ca altfel comentariile vor fi intotdeauna pe masura celor date de cocititori si eu insumi. Cine incepe sa declare in presa ca daca o firma va fi listata se supara foarte tare sau daca cineva vrea sa cumpere o rafinarie proprietarul incepe sa o vorbeasca de rau ca nu are iesire la mare atunci avem intr-adevar de-a face cu un management performant. Daca in tara natala a lui Rotschild Romania este un fel Draculas Land Reloaded si pe care cel mai mare manager de fonduri din tari emergente probabil in categoria tarilor le introduce care nu este indicat sa iesi dupa ora 8 din casa fara sa te tina cineva de manuta, atunci suntem cu siguranta pe drumul cel bun. Grija cu care domnul CFO se ingrijeste de lichiditatea SIF-urilor si de faptul ca BCR are nevoie urgenta de capital este intr-adevar o stire senzationala. Pentru Erste bineinteles. Aceasta a facut ca nivelul cotatiei la bursele internationale sa creasca. Motivul: Un comentar al unei publicatii care nu doresc sa-i dau numele: prin cumpararea participatiilor la SIF-uri procentul de castig al ERSTE pentru 2011 va creste cu 5%. Iar despre Reuters de asemenea numai de bine"The transaction does not create additional goodwill at Erste Group and has a maximum 0.1 percent negative impact on Erste Group's capital ratios" Ce intelege cineva care nu trebuie sa aiba cunostiinte financiare: not create additional goodwill - adica nu exista bunavointa suplimentara(probabil referindu-se la prima tranzactie:-)) , iar pentru cei cu notiuni contabile ca nu ar fi platit un pret pentru lucruri imateriale ca cinstea, integritatea si buna credinta a angajatilor care oricum intra in categoria motivelor pentru neacordarea clauzei pentru spatiul Schengen.
Also, felicitari artizanilor acestei preluari de fairy tale care si la copiii copiilor nostri le va oferi vise poate la fel de frumoase ca cele din emisiunea "Noapte buna copii".
De aceea ramanand in peisajul de basm m-am gandit ca o analiza financiara a situatiei bilantiere si a contului de profit si pierderi a Erste, BCR si ale companii de piata in domeniu cu renume as putea incerca si eu. Bineinteles nu pot sa pretind ca ma voi ridica la nivelul performantelor celor de la Placuta Rosie insa premizele sunt promitatoare deoarece in copilarie basmul cu scufita rosie era unul dintre preferatele mele. Si tinand cont ca un alt basm preferat era AliBaba si cei 40 de hoti din ciclul 1001 de nopti, voi face si un leverage la costuri de 1000 , ceea ce ar face raportul meu destul de competitiv. In cazul in care insa ceea ce o sa cititi in acest raport financiar o sa va faca sa radeti mai mult decat cealalta firma concurenta nu trebuie pus intotdeauna pe seama spiritului meu glumet, caci desi am ajuns cu pluta pe conducta in lumea finantelor am reusit sa fac diferenta intre un adevarat rechin financiar si un pestisor care a facut o cura de saramura pentru a convinge auditoriul si nefiind sigur de rezultate si-a agatat si o tablita pe solzisori cu textul "Vorsicht! Beißt".
Cat despre preferinte Erste este un canal de stiri interesant insa conform zicalei deja consacrate "Mit dem Zweiten sieht man besser" nu as adauga decat sa deschidem cel mai bine ambii ochi cand cineva ne doreste binele asa de mult.
Papagalul de serviciu din sectorul financiar trimite salutari si stati cu ochii pe butelie. Apropo obiect al dorintei: Care este rezultatul unei aliante intre un polonez si un roman: Cineva care este prea lenes sa fure. (folclorul german)
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 17:32)
Reformulam: Ali Baba si austriecii de hoti.....
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 17:41)
Ce sa spun? Dar la Bursa nu se fura? Sau mai bine spun se doare la greu. De cand a venit Ionescu cate societati a adus? Va spun eu nici una! Dar actionarii dorm. Ar trebui treziti in special cei mari si sa le aratam cheltuielile facute de Ionescu si CA Bursier. Ca tot merg in Cipru cu sotiile dupa ei. Pentru publicitate.
8.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.09.2011, 21:10)
Cine a fost in Cipru cu sotia? Eu stiu numai de Farma si Zah???