România a raportat Comisiei Europene, ca rezultat al primei faze al acţiunii INTERNET SWEEP 2013, 10 website-uri cu nereguli, potrivit unui comunicat emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului.
Acţiunea vizează verificarea website-urilor comercianţilor care oferă şi/sau prezintă on-line bunuri şi/sau servicii şi se desfăşoară pe durata unui an de zile, în două etape. Prima etapă are loc în ultima jumătate a anului de lansare, iar a doua în anul următor, an în care se transmit rezultatele finale către Comisia Europeană şi se publică un comunicat de presă, atât de către Comisie, cât şi de către statele membre.
Acţiunea Sweep Internet este iniţiată şi coordonată de Comisia Europeană şi se derulează în fiecare an, simultan în fiecare stat membru.
În cadrul acţiunii Internet Sweep 2013 au fost verificate serviciile de transport şi serviciile de cazare comercializate online, direct sau prin intermediari (agenţii de turism).
Neven Mimica, comisarul UE pentru protectia consumatorilor a declarat: "Unul din trei utilizatori de internet din Uniunea Europeană îşi rezervă călătoria şi cazarea online. Aceşti utilizatori merită să aibă încredere că rezervarea online este sigură şi fiabilă. Graţie eforturilor comune ale statelor membre şi ale Comisiei, 62% din cele 552 de site-uri de călătorii verificate sunt conforme în prezent cu legislaţia UE în domeniul protecţiei consumatorilor. Îmi voi continua eforturile până când drepturile consumatorilor vor fi pe deplin respectate şi voi încerca să utilizez structurile existente în acest scop".
Au fost verificate în total 552 de site-uri de internet.
În urma verificărilor, autorităţile naţionale au constatat că 382 de site-uri de internet nu respectau legislaţia UE privind protecţia consumatorilor şi doar 31% dintre site-urile verificate erau conforme cu normele UE. Autorităţile naţionale au contactat ulterior societăţile din ţara lor care gestionau site-uri neconforme pentru a le solicita să-şi alinieze practicile la legislaţia UE privind protecţia consumatorilor sau, pentru societăţile din alte state membre, au cerut asistenţa statului membru în cauză. Până în prezent, 173 de site-uri internet au fost remediate, numărul total al site-urilor conforme crescând astfel la 62 % din totalul celor verificate. În acest moment, sunt în curs de desfăşurare proceduri care vizează 209 de site-uri internet, dintre care, pentru 52, există angajamente din partea operatorilor de a le corecta, se mai arată în comunicare.
Paginile de internet au fost verificate pentru a se stabili dacă anumite informaţii privind principalele caracteristici ale serviciilor erau uşor de consultat, dacă preţul era indicat într-o fază incipientă şi includea toate suplimentele opţionale, dacă site-urile puneau la dispoziţie adrese de e-mail la care să se poată trimite întrebări şi reclamaţii. S-a verificat, de asemenea, dacă site-urile puneau la dispoziţie termeni şi conditii înainte de cumpărare şi dacă aceste informaţii erau redactate într-un limbaj simplu şi uşor de înţeles.
Au fost verificate paginile de internet care oferă bilete de avion sau cazare sau ambele servicii. Paginile de internet care oferă ambele servicii au fost luate în considerare de două ori.
Un procentaj tot mai mare de cetăţeni europeni cumpără servicii de călătorie online: în 2012, 32% dintre consumatorii europeni cu acces la internet au rezervat bilete de avion sau camere de hotel online (date furnizate de Eurostat în urma sondajului privind cumpărăturile online).
Călătoriile, turismul şi sectoarele conexe reprezintă aproximativ 10% din PIB-ul UE. În 2011, cetăţenii europeni au făcut peste 1 miliard de călătorii turistice, din care aproape 80% în UE.