ADRIAN ENACHE, THE MASTERPLAN:  "Piaţa autohtonă a marketingului este foarte fragmentată"

LARISA BĂNICĂ
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 7 septembrie 2016

"Piaţa autohtonă a marketingului este foarte fragmentată"

"Agenţia merge şi când nu sunt în birou pentru că am vrut oameni care să fie mai buni ca mine"

"Cea mai mare piedică pentru specialişti cred că este educaţia financiară"

The MasterPlan este o companie românească de marketing digital, înfiinţată în a doua jumătate a anului 2014, de către un absolvent de informatică - Adrian Enache, şi alţi doi asociaţi. Compania este parte a Infinit Solutions Group şi are zece angajaţi.

Mai multe despre afacere şi despre mediul de business românesc, am dezbătut într-un interviu cu Adrian Enache, directorul general al The MasterPlan.

Reporter: Cum a început business-ul?

Adrian Enache: Am zece ani de experienţă. Am trecut prin grupuri de advertising, prin agenţii de publicitate sau development, corporaţii, am lansat proiecte mici, mari şi foarte mari în România şi în străinătate. Îmi doream de ceva vreme să trec în antreprenoriat şi am avut norocul să îi cunosc pe cei doi asociaţi ai mei. Aşa s-a născut The MasterPlan. Am împlinit de curând doi ani de activitate.

Reporter: Mulţi înainte! De ce aţi optat pentru segmentul digital?

Adrian Enache: Toate studiile spun acum că mai mult de jumătate dintr-o decizie este influenţată de online. Tehnologiile te lasă să construieşti orice. Suntem construiţi şi crescuţi, trăim deci într-o lume digitală.

Reporter: Cum v-aţi construit echipa?

Adrian Enache: A fost o experienţă frumoasă. Am reuşit să pun bazele corect, am găsit oameni foarte buni în care mi-am pus încrederea şi nu m-au dezamăgit. Cei cu care am început sunt şi acum parte a echipei.

Reporter: Cum a fost anul 2015 pentru companie?

Adrian Enache: A fost un an care ne-a demonstrat că putem face lucruri frumoase în piaţa de advertising şi de media alături de partenerii noştri. Am livrat campanii care au avut vizibilitate în întreaga ţară şi am abordat în paralel verticale complexe. Ne-am focusat să livrăm şi să evoluăm.

Reporter: Care a fost investiţia iniţială?

Adrian Enache: Costurile cu oamenii şi cu spaţiul. Deja eram expuşi în piaţă. Nu a fost neapărat o investiţie, ci mai degrabă o acoperire a costurilor pe care le creşteam de la lună la lună.

Reporter: Cu ce branduri aveţi contracte?

Adrian Enache: Oferind servicii prin intermediul grupului (Infinit Solutions), dar şi direct sau prin alţi parteneri, am atins un număr foarte mare de brand-uri. Pot fi descoperite pe siteurile partenerilor noştri de la Infinit sau pe propriul site o parte dintre ele.

Reporter: În ce ţări aţi mai făcut campanii?

Adrian Enache: Avantajul nostru este că am acumulat experienţă internaţională. Avem campanii active în Olanda, Rusia, CEE şi am ajuns la nivelul în care suntem prezenţi chiar şi în Algeria sau India. Alături de un vorbitor nativ sau translator, poti opti-miza corect o campanie.

Reporter: Care sunt domeniile de activitate?

Adrian Enache: Omnichannel şi e-commerce, zona de media şi consultanţă în zona de inbound şi outbound marketing (strategii de loializare, e-mail marketing, SEO, Social Media advertising etc). În jurul acestor mari acţiuni ne focusam şi oferim serviciile în cadrul grupului sau direct.

Reporter: Cum funcţionează campaniile online într-o singură frază?

Adrian Enache: Nu te pregăteşti pentru o strategie online, ci faci strategia într-o lume digitalizată.

Reporter: Cât de importantă este tehnologia în prezent?

Adrian Enache: Lucrurile execuţionale trec din ce în ce mai mult prin tehnologii. Importante sunt strategia şi experienţa celui care decide şi interpretează informaţiile pe care le strânge la nivel de campanie.

Reporter: Antreprenoriatul ar fi o soluţie pentru ţara noastră?

Adrian Enache: Nu este cea mai bună ţară în care să îţi deschizi o afacere, dar se poate şi mai rau de atât. Aici eşti susţinut / ajutat mai puţin de sistem, dar în final poate să merite. Antreprenoriatul îţi crează acel context în care tu vrei să fii şi să activezi, zi de zi, şi asta înseamnă să îţi îndeplineşti visele.

Reporter: Care ar fi piedicile?

Adrian Enache: Cea mai mare piedică pentru specialişti, de departe, cred că este educaţia financiară şi sistemul care nu te ajută. Nu este suficient să semnezi contracte şi să facturezi. La un moment dat trebuie să încasezi, să plăteşti furnizorii, să ai extra-costuri. Cea mai mare provocare este să faci în aşa fel încât business-ul să rămână în viaţă.

Altă piedică este educaţia în sine, pentru că este foarte greu să găseşti oameni buni. Agenţia merge şi când nu sunt în birou pentru că am vrut oameni care să fie mai buni ca mine. Nu este important să le fiu şef, ci să îi determin, să îi motivez să se autodepăşească şi să mă depăşească. Vreau ca oamenii din echipa mea să fie mai buni ca mine, aceasta este scopul meu!

Reporter: Câţi oameni are echipa?

Adrian Enache: Zece, şi suntem în căutări constant.

Reporter: Cum este mediul de afaceri din România comparativ cu alte state?

Adrian Enache: Este unul foarte volatil, unde nu există planuri pe termen lung. Unul din lucrurile pe care le-am învăţat acum 7-8 ani a fost să gândesc strategic. La noi încă se vede funcţionarea pe termen scurt. Un plan adevărat trebuie să dureze minimum trei ani, dar să te ţii de el. Poţi adapta planul la ce se întâmplă, dar nu îl schimbi după jumătate de an.

Reporter: Ce cifră de afaceri aţi atins în anul 2015? Ce aşteptări aveţi pentru acest an?

Adrian Enache: Am depăşit 350.000 euro în primul an integral de funcţionare. Ne dorim să ne autodepăşim de la an la an şi ţintim o dublare a cifrei de afaceri.

Reporter: Aveţi proiecte de dezvoltare pe viitor? Care ar fi?

Adrian Enache: Strategic suntem pregătiţi cu acţiuni care să ne ajute să ne implicăm mai mult în piaţa locală, dar mai ales internaţională. Ne focusăm pe dezvoltarea tinerilor şi educaţie. Discutăm chiar de viitorul nostru aici, al tuturor. Participăm la multe programe şi dorim să învăţăm şi să deschidem noi pespective şi şanse celor care vin la câţiva ani în urma noastră.

Reporter: Cum vedeţi piaţa marketingului din România?

Adrian Enache: Este foarte diversificată. Cred că este segmentată şi prea mult fragmentată. Nu este un lucru greşit, dar focusul ar trebui să fie mai mult la nivel de utilizator/client şi să se adapteze cu mesajele pe nevoile acestora. Cu alte cuvinte, personalizarea unui pachet pe nevoile fiecărui client în parte! În piaţă nu cred că se întâmplă acest lucru. Ar trebui insistat mai mult pe educaţie şi pe deschiderea accesului către tehnologii. Informaţiile ar tebui să fie cât mai bine interpretate de câtre agenţiile de marketing şi comunicate ca atare către clienţi. Doar aşa poţi evolua şi îţi poţi păstra clienţii.

Reporter: Ce ar trebui să conţină un banner sau un anunţ publicitar pentru a atrage?

Adrian Enache: Trebuie să respecţi un standard, câteva elemente de digital. Tehnologiile existente te ajută să detectezi aceste nevoi pentru a le pune la dispoziţia clientului. În prezent există aproape 2.000 de tehnologii de marketing pe piaţă. Mare parte din ele sunt construite din algoritmi care te învaţă cum să te promovezi mai bine.

Reporter: Internetul şi utilitatea lui în business vor schimba planeta în următorii ani?

Adrian Enache: Deja s-a întâmplat acest lucru. În următorii 20 de ani, cred că termenul de "inteligenţă artificială" va deveni parte foarte importantă din existenţa noastră. Dacă nu vom reuşi să ducem planeta la nivelul în care există tehnologie care are grijă de ea, nu vom mai evolua.

Reporter: Care a fost momentul în care v-aţi decis că doriţi să plecaţi singur la drum, cu o afacere proprie?

Adrian Enache: Eram într-o agenţie pe care nu o conduceam şi observam anumite limitări. Motto-ul după care m-am ghidat în viaţă a fost că în momentul în care nu mai puteam să învăţ şi să mă dezvolt într-un loc, să plec. Nu a contat salariul pentru mine, ci dacă învăţam cât aveam nevoie în momentul acela. Când am început să execut lucruri monotone, fără evoluţie în plan personal, am ales să plec şi să fac lucruri mai mari.

Reporter: Cum vedeţi că stau, în acest moment, lucrurile în print, online şi TV?

Adrian Enache: În continuare TV-ul are un rol important. Vor exista produse pentru următorii ani destinate mai ales provinciei, evoluţie cauzată de forţa TV-ului. De exemplu, produsul "detergent manual" nu se vinde majoritar datorită online-ului, e destul de greu să găseşti şi să convingi acest tip de audienţă fără TV.

După TV, urmează online-ul şi apoi radio-ul şi printul ca importanţă. Deşi l-am clasat pe ultima poziţie, îmi doresc ca printul să fie puternic. Nevoia "de a pune mâna pe hârtie" nu va dispărea uşor, senzaţia e aproape imposibil de înlocuit. Poate că peste zece ani vei fi super cool să ai o carte în mână, dar printul nu are cum să dispară complet. Prevăd o schimbare drastică, la un moment dat, a bibliotecilor în formatul actual.

Reporter: Vă mulţumesc pentru timpul acordat!

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. felicitari pentru interviu, poate fi si o lectie pentru cine citeste acest articol. Faptul ca ai vointa sa inveti sa te autodepasesti si vrei asta si de la oamenii tai. Succes!

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

05 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9750
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5669
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2973
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9304
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.0590

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
ccib.ro
thediplomat.ro
fleetconference.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb