ADRIAN SANDU, SECRETAR GENERAL ACAROM: "Uzinele Mioveni şi Craiova, pregătite să respecte ţinta 2035 privind fabricarea doar a autovehiculelor electrice"

A consemnat George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii / 21 februarie 2023

"Uzinele Mioveni şi Craiova, pregătite să respecte ţinta 2035 privind fabricarea doar a autovehiculelor electrice"

Parlamentul European a votat, săptămâna trecută, un nou regulament prin care ar urma să fie interzisă vânzarea maşinilor noi cu motoare termice începând cu anul 2035. Pentru noul regulament au votat deputaţii europeni ai REPER, un ales USR s-a abţinut, altul a votat împotrivă, împotrivă votând şi cei de la PNL şi PMP. Deputaţii europeni ai PSD s-au abţinut de la votarea acestui nou regulament, iar unii dintre ei au absentat de la votul din plenul Parlamentului European. Majoritatea aleşilor din partea României consideră că industria auto din ţara noastră nu este pregătită să treacă din 2035 doar la producerea de vehicule electrice. Mai mult, ei susţin că o tranziţie prea rapidă ar avea efecte negative şi pe plan social, deoarece fabricile de automobile vor fi nevoite să recurgă la disponibilizări, aşa cum probabil o vor face şi companiile furnizoare ale acestor uzine. Un alt punct negativ l-ar reprezenta lipsa infrastructurii de încărcare electrică necesară pentru anul 2035. De aceea, pentru a afla cât de pregătită este industria auto din ţara noastră să atingă ţinta propusă pentru 2035, am realizat următorul interviu cu Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Reporter: Parlamentul European a votat recent regulamentul prin care începând din 2035 în showroom-uri vor fi vândute numai autovehicule electrice. Unii politicieni au afirmat în mass-media că votul respectiv echivalează cu o închidere a uzinelor din Mioveni şi Craiova.

Adrian Sandu: Nu este adevărat. Nu se vor închide cele două fabrici mari de producţie a autoturismelor din ţara noastră. Actul normativ votat de Parlamentul European este o continuare a pachetului legislativ "Fit for 55" adoptat şi propus de Comisia Europeană, prin care se urmăreşte decarbonizarea întregului sistem de producţie şi reducerea la zero a emisiilor de carbon provenite din transport şi din alte activităţi.

Reporter: Obiectivul stabilit pentru 2035 nu riscă să pună în criză o parte din economia românească, care este legată de constructorii de automobile?

Adrian Sandu: Industria auto europeană şi-a asumat aceste ţinte de a aduce în piaţă vehicule compatibile cu standardele de emisii stabilite pentru nivelul anului 2035, dar este necesar să se implice toţi actorii în acest proces, adică să fie şi infrastructură de încărcare pentru vehiculele electrice şi un cadru reglementat, deci reguli clare şi legislaţie clară atât pentru producătorii de automobile, interni şi externi, cât şi pentru statele membre ale Uniunii Europene. Odată avute aceste reglementări, punerea în piaţă a vehiculelor electrice şi producţia lor nu vor crea discrepanţe.

Reporter: Suntem pregătiţi din punct de vedere tehnologic pentru acest salt?

Adrian Sandu: Ne aflăm într-o perioadă de adaptare. Ne aflăm abia în anul 2023 şi până în 2035 mai sunt 13 ani cu cel de faţă. Pe parcurs - de aceea se menţionează 2030 ca an al unei reevaluări pentru a se vedea unde s-a ajuns - se vor stabili următorii paşi de parcurs.

Reporter: Este posibil ca ţinta 2035 adoptată de Parlamentul European să fie amânată în urma reevaluării din 2030 cu încă doi sau cinci ani?

Adrian Sandu: Nu ştim deocamdată. Vom vedea la vremea respectivă. Mai sunt şapte ani până atunci şi rămâne de văzut cum se va dezvolta infrastructura de încărcare pentru aceste tipuri de vehicule, cum se va dezvolta producţia de energie electrică verde - fiindcă automat va trebui să avem producţie de energie verde pentru ca să folosim electricitate curată, produsă curat, în încărcarea acestor vehicule electrice, hybride şi plug-in la nivelul anului 2030.

Menţinerea unui preţ acceptabil pentru clienţi - principala problemă actuală în privinţa bateriilor pentru vehiculele electrice

Reporter: Ştiu că o problemă în acest moment o reprezintă bateriile necesare vehiculelor electrice. Ce se mai întâmplă în acest domeniu?

Adrian Sandu: În privinţa bateriilor, trebuie să facem în aşa fel încât până în anul 2035 vehiculul electric să devină affordable, adică un vehicul care să poată fi cumpărat la un preţ bun, nu doar pentru producător, ci şi pentru client, pentru consumator. Dacă vehiculele electrice vor continua să aibă un preţ mare comparativ cu cele actuale, pe propulsie termică, tranziţia va fi greu de realizat. De aici reiese diferenţa între ce ne dorim şi ceea ce se poate face şi necesitatea ca în anul 2030 să se facă o reevaluare.

Reporter: Din informaţiile publicate în mass-media, înţelegem că problemele privind producerea bateriilor sunt provocate de lipsa materiilor prime necesare, care în acest moment nu se găsesc în Europa.

Adrian Sandu: Conflictul Rusia-Ucraina pune o altă presiune asupra sectorului auto, după pandemia de Covid şi preţurile mari la electricitate şi gaze naturale. Sunt elemente care cumulate au pus o mare presiune asupra sectorului auto din Europa şi presiunea se va exercita în continuare. Rămâne de văzut ce decizii se vor lua la nivel european, care vor fi reglementările ce vor intra în vigoare în perioada următoare, cum va fi calendarul acestora, care vor fi timpii de aplicare, astfel încât să fie un cadru adecvat.

Reporter: Ce se va întâmpla cu bateriile respective, după ce îşi vor încheia ciclul de viaţă/utilizare? Vor fi ele preluate de producătorii de automobile şi introduse în conceptul de economie circulară?

Adrian Sandu: Aici este vorba despre o discuţie referitoare la reciclarea acestor baterii electrice. Trebuie dezvoltat un nou sector, aşa cum există acum sectorul de reciclare a fierului vechi, un sector pentru reciclarea bateriilor vehiculelor aflate la final de viaţă. Vom vedea cum se va dezvolta acest sector, deoarece la un moment dat în piaţă au început să apară reciclatori care folosesc bateriile vehiculelor aflate la final de viaţă în alte sisteme care necesită bateriile respectiv în sistemele hibride de la locuinţe. Produci electricitate şi o stochezi în bateriile respective care pot fi astfel folosite în continuare.

"În acest moment, soluţia pe hidrogen nu este aplicabilă la scară largă vehiculelor mici"

Reporter: Ţinta 2035 asumată la nivel european reprezintă o perioadă de timp prea scurtă pentru tranziţie? Această tranziţie va duce la disponibilizări de personal din fabricile auto şi din companiile furnizoare pentru aceste fabrici?

Adrian Sandu: Industria auto trece în această perioadă prin cele mai mari transformări din istorie. Renunţarea la propulsia tradiţională şi trecerea la propulsia electrică reprezintă un mare pas înainte. Vom vedea ce se va întâmpla în 2035. Furnizorii, componentiştii se pregătesc pentru această mini-revoluţie industrială şi îşi adaptează liniile de fabricaţie în concordanţă cu cerinţele clienţilor lor finali, adică producătorii de vehicule. Este însă nevoie de sprijin financiar din partea Comisiei Europene şi a statelor membre UE pentru formarea profesională, trainingul angajaţilor astfel încât să nu apară probleme în ceea ce priveşte nivelul de ocupare a acestora, să nu avem şomaj. Noi dorim ca această tranziţie să se facă cu un minim de astfel de probleme.

Reporter: În ultima vreme se discută tot mai des despre utilizarea hidrogenului. Este fiabilă propulsia cu hidrogen pentru autoturisme şi vehiculele uşoare?

Adrian Sandu: În acest moment, soluţia pe hidrogen nu este aplicabilă la scară largă vehiculelor mici. Vom vedea dacă va fi fiabilă până în anul 2035. Există studii şi cercetări în curs, care folosesc fie bateriile solide, fie soluţia pe hidrogen, fie bateriile litiu-ion, aşa că vom vedea la ce soluţii se va ajunge astfel încât preţul vehiculului la clientul final să fie unul pe care acesta să şi-l poată permite. Acesta este targhetul principal al industriei auto.

Reporter: Ce să reţină publicul larg cu privire la anul 2035?

Adrian Sandu: Uzinele de automobile de la Mioveni şi Craiova nu îşi vor închide porţile. Fiecare dintre cei doi constructori are o strategie de dezvoltare de produse viitoare astfel încât cred că nu îşi vor pierde cifra de afaceri şi îşi vor adapta producţia de vehicule pentru a evita închiderea uzinelor.

Reporter: Vă mulţumim.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Adica se vor inchide...

    1. Din lipsa cererii.

    Atat Renault cit si Ford au anuntat ca filialelele din Romania vor fi in afara centrelor de productie pt autoturisme cu propulsie electrica

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb