Airbus vrea să vândă statului elicoptere fabricate la Braşov, de 100 de milioane de euro anual

OVIDIU VRÂNCEANU
Ziarul BURSA #Companii / 15 februarie 2017

Airbus vrea să vândă statului elicoptere fabricate la Braşov, de 100 de milioane de euro anual

Francezii ar putea livra primul elicopter la finele anului viitor

Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua fabrică de elicoptere de la Ghimbav, inaugurată anul trecut, cel mai devreme la finalul anului viitor, dacă obţine suficient de repede numărul de comenzi necesar pentru lansarea producţiei, grupul francez vizând în special un contract pentru înlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declaraţiilor reprezentanţilor grupului, făcute în faţa jurnaliştilor români, în cadrul unei vizite oficiale în România. Olivier Michalon, vicepreşedinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, s-a întâlnit ieri cu premierul Sorin Grindeanu, după ce şi o delegaţie a grupului american Bell Helicopter a avut, recent, întâlniri cu oficialii români.

Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters îl scot în evidenţă este faptul că au deja o uzină nouă la Ghimbav pentru a construi elicoptere atât pentru România, cât şi pentru export, ceea ce ar contribui la economia României.

În schimb, americanii de la Bell ar fi dispuşi, din informaţiile disponibile, să construiască în România doar unele părţi ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate în mare parte de la producătorul american.

Capacitate de 15 elicoptere pe an

Noua fabrică a Airbus Helicopters de la Ghimbav are o capacitate maximă de 15 elicoptere pe an. "Nu pare mult, dar în realitate este. 15 elicoptere (pe an-n.r.) reprezintă mult. Dacă iei în calcul următorii 30 de ani, pentru că investiţia este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales în cazul unor elicoptere de această dimensiune şi complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie să avem vizibilitate pentru următorii patru-cinci ani", a declarat Olivier Michalon, vicepreşedinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, într-o discuţie cu jurnaliştii români.

Reprezentanţii Airbus Helicopters spun că orice comandă din partea României poate fi o opţiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gândesc în primul rând la înlocuirea elicopterelor Puma ale aviaţiei militare, dintr-o generaţie veche de 45 de ani, chiar dacă unele au fost modernizate la standadul SOCAT.

"Dacă te uiţi la necesităţile din României - şi nimeni nu ştie mai bine decât ministerele despre numărul necesar de elicoptere -, estimarea noastră este că, pentru modernizarea întregii flote militare (a României n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate", a spus Michalon.

Vor să vândă cinci elicoptere pe an României

Reprezentanţii Airbus Helicopters spun, însă, că modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face în timp.

"Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru România, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piaţa de export", a explicat Michalon.

Preţul unui aparat H215 este diferit în funcţie de dotarea cu echipamente, dar reprezentanţii producătorului scot în evidenţă flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atât pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cât şi pentru supraveghere aeriană, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin.

Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar preţul depinde de echipamentele instalate şi de numărul de aparate comandate.

"Preţul va fi proporţional cu cerinţele guvernului român. Nu ştim ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, şi vor costa mai puţin, dar pot fi echipamente foarte complexe, şi preţul va fi mai mare de 20 de milioane de euro", a subliniat Michalon.

Airbus consideră că, pentru România, avantajul proiectului ar fi atât militar, cât şi economic.

H215 ar putea fi perceput ca un elicopter românesc

Reprezentanţii Airbus Helicopters scot în evidenţă avantajul producţiei pentru toată economia românească şi pentru balanţa comercială a României.

"Un elicopter H215 fabricat în România poate fi vândut oriunde în lume şi va fi perceput ca un elicopter românesc", a menţionat Michalon.

Potrivit reprezentanţilor Airbus Helicopters, există o cerere în creştere pentru elicoptere, şi nu doar în Europa.

Astfel, compania are deja comenzi din întreaga lume pentru modelul H215, însă aceste comenzi nu implică deocamdată fabrica de la Braşov.

Anul trecut, producătorul a semnat pentru modelul H215 contracte cu poliţia germană, cu aviaţia militară din Spania, cu Chile şi cu state din Orientul Mijlociu.

Însă o comandă din partea statului român este esenţială pentru lansarea producţiei la noua fabrică de la Ghimbav.

"Este foarte important ca România să dea un exemplu, pentru că atunci când vrei să exporţi, elicopterul nu este un produs obişnuit, prima reacţie a potenţialului cumpărător este: ţara în care se fabrică elicopterul îl cumpără?", a afirmat Michalon.

Totuşi, reprezentanţii Airbus se feresc să considere că ar fi vorba de o condiţie sine qua non.

"Nu este o condiţie, nu lucrăm în felul acesta. Totuşi, este foarte important ca România să cumpere (elicoptere). Acest lucru va avea un impact asupra momentului în care vom lansa complet proiectul industrial. Timing-ul este legat de portofoliul de comenzi. Dacă avem destulă vizibilitate pentru planificarea industrială, atunci vom şti când este momentul potrivit pentru lansarea producţiei", a spus Michalon.

Vicepreşedintele Airbus Helicopters a afirmat că grupul vrea să lanseze producţia cât mai repede la Braşov.

Acum cinci luni, în 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurată oficial, în prezenţa preşedintelui francez François Hollande şi a premierului român Dacian Cioloş.

Airbus Helicopters a precizat că intenţionează să creeze în România un cluster de furnizori care să livreze soluţii şi echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, finalizată recent, însă producţia nu va începe decât după ce compania va primi "o comandă semnificativă care să asigure fluxul minim de producţie", a anunţat luni subsidiara românească a constructorului european de elicoptere.

Întreaga piaţă mondială va fi deservită de la Braşov

Potrivit reprezentanţilor Airbus Helicopters, întreaga piaţă mondială va fi deservită de la Braşov pentru toate elicopterele din gama H215, care avea şi o denumire comercială distinctă. Şefii companiei ar putea chiar organiza o competiţie în România pentru găsirea unei denumiri pentru noul elicopter.

Ministerul Apărării din România, care deţine echipamente învechite la aproape toate capitolele, ar trebui să beneficieze de bugete mărite substanţial în următorii zece ani, de cel puţin 2% din produsul intern brut (PIB).

Elicopterele Puma ale Armatei, fabricate în anii "70 în România sub o licenţă cumpărată din Franţa, au motoare considerate de specialişti prea slabe pentru perioada actuală, iar tehnologia este depăşită.

Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT în perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Braşov şi firma israeliană Elbit.

Însă Airbus sugerează că o nouă modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o opţiune de dorit, în condiţiile în care procurarea pieselor de schimb, spre exemplu, este tot mai dificilă pentru un model ieşit din uz.

Totuşi, armata are deja mai multe proiecte prioritare care necesită sume importante, precum noul transportor de luptă al infanteriei, construirea de noi corvete la şantierul Damen Galaţi sau modernizarea fregatelor englezeşti.

Bugetul pe 2017, aprobat de Parlament, alocă Ministerului Apărării 16,3 miliarde lei (3,6 miliarde euro), echivalent cu 2% din PIB-ul estimat pentru acest an.

Airbus Helicopters este o companie la care participă Franţa, Germania şi Spania, însă francezii au cuvântul cel mai greu de spus în cadrul societăţii.

Principalii concurenţi ai Airbus Helicopters sunt americanii de la Bell, Sikorski şi Boeing şi italienii de la Leonardo (Agusta), însă în liga mare a producătorilor de elicoptere încearcă să intre şi companii din Rusia, China sau Coreea de Sud.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Nu o sa inteleg niciodata de ce toti preferam la mana a doua chiar si armata F16 si acum elicoptere reconditionate? Tehnologia se schimba foarte repede iar noi tot ne balacim in rugina....

    ...Azi gindurile mele cele pline de noblete si netarmurit entuziasm-pozitiv in gindire si actiune se indreapta catree__:..Nu ! Azi nu a-ti nimerito de nici o culoare !_..Siic !_..Gindurile mele cele "pasnice" se indreapta catre regimul politic de la Pheniaan~..Daa~..Singura tara din lume in care socialismul_PUR si de moda veche din pacate dar asta_E !, e la mare cinste merge drept inainte si fara vreo abatere de la linia directoare de partid, iar eu staAau si ma Minunez ca o tara saraca poate totusi si are resurse umane, e adevarat pt. a produce doar ceva ce e la mare cautare pe tot mapamodul ! Iar acel ceva se numesc_~~~ARMEEEEE~~~_...Iar dezvoltarea tehnologica pe plan mondial ajuta si inspira conducatorii patriei ca sa nu stea cu miinile in sin precum in alte parti, nu mai dau exemple acuma_!!!!, si au pus mintile luminate ale tarii lor sa creeze ceva pt. apararea lor-normal ! Iar programul de dezoltare a rachetelor balistice merita apreciat si salutat in Cor si la unison de catre toata lumea_Buna~..Sunt sigure, precise, si greu de doborit~..Vedeti ?..Ne tineti sub embargou daa ?, oamenii ne mor de foame, dar noi nu cedam asa usor cum credeti voi, Noi vrem sa raminem independenti in continuare, e tara si poporul nostru, iar orinduirea politica actuala este salutata de catre toti cei ce locuiesc aici,..ca mai sunt unele execese si MICI incalcari ale drepturilor omului, asta E ! Toate sistemele politice actuale sunt imperfecte si aducatoare de suferinte cu nemiluita pt. cei multi, chair si in tari cu lunga traditie democratica nedreptatile si abuzurile fac parte din cotidian !!!_..Si atunci stau si intreb regimul de la Phenian_dar si pe maAarele sau lider de anvergura~Mondiala_: Daca tot esti capabil sa produci rachete balistice cu raza medie de actiune iar in viitor adica cit de curind pe cea cu raza lunga, DC nu te apuci sa faci precum vecina_MARE_China si sa incepi fratioare~Kim productia de serie a acestor rachete_bijuterii ale tehnicii~_..Si stiu si te inteleg ca miroase a putin k-pitalism ! Dar~..Ioiiiiii~Mamaaa~Ca se vind precum piinea calda~_Iar tara devine mai prospra si mareata astfel, lumea te va baga in seama si mai mult, vei fi respectat si de unii si de altii ca doar le vinzi pe bani grei si nu pe legume sau fasole~.._HA~HA~ha~ha_...Deci aideea ar fi ca sa iesi putin din inchistarea care te caracterizeaza si pe care o monsteneti de la ai tai parinti_Legendari si treci si baga mare acolo ca sa vada lumea ca esti un om deschis la minte dar si la "suflet"~_..EU_asa cred ca ar trebui sa procedezi~..Adica sa arati "dusmanilor patriei" ca si in Nord Khoreea e K_Pita_Lism~ ~ ~...Tu ce ne_zici~~~~~~~~~~'?'

    Corect este sa facem si sa luam armament de la aia care ne apara efectiv, cu soldati si tancuri.

    Francezii nu ne-au salvat in 1940, si dupa 1989 au avut mai favorita in discurs Ungaria. 

    Prim ministrii lor abunda in comentarii rasiste anti-romanesti.

    Sa vedem fapte concrete de la francezi, care cocheteaza si cu Rusia. 

    1. Ai uitat sfarsitul anilor '90, cand clinton NE-A DAT CU FLIT desi neocomunistii iliescieni fusesera scosi de la putere, e drept, pentru scurt timp ; Chirac , presedintele Frantei, a fost singurul ce ne-a sustinut cauza de intrare in NATO, dar mascariciul clinton ne-a refuzat categoric, tin si acum minte faza ,cand il atentiona pe Chirac sa nu mai insiste... Cu SHPITZUL ascutit trebuie sutat si acum in dosul americanilor, Trump a spus clar "marchezi banu" ai investitii si aparare americana, daca nu bye -bye, ce articol 5 bla, bla. 100% INVESTITIE FRANCEZA la Ghimbav, Daniel Daianu nu a fost idiot cand i-a trimis la plimbare...

      In plus, ai auzit ce investitii uriase vor face japonezii in SUA, ca sa-i induplece sa-i apere in problema insulelor Senkaku ? Altfel ii calca chinezii in picioare de habar nu vor avea nici peste 100 de ani ca aveau candva posirca aia numita sake...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb