Digitalizarea proceselor de HR s-a accentuat tot mai mult în companiile din România, în ultimul an, precizează ALTEN, subsidiara locală a grupului de origine franceză şi una dintre cele mai importante companii de consultanţă în IT şi inginerie. Odată cu implementarea muncii la distanţă, angajatorii şi-au digitalizat procesele de recrutare, oferind mai multă atenţie candidaţilor din oraşele mai mici, în condiţii de maximă flexibilitate, lucru mai rar întâlnit înainte de pandemie.
Tendinţele din industria de HR în 2021
Pandemia a determinat companiile să-şi reconfigureze procesele de HR, de la operaţiunile administrative la activităţile de recrutare şi modul de lucru. În ultimul an, numeroase industrii şi-au regândit procesele de business, adaptându-se noului context de criză şi schimbărilor impuse de COVID-19, în special în piaţa locurilor de muncă. Cele mai multe companii s-au concentrat îndeosebi pe reţinerea angajaţilor, dar şi pe recrutarea de noi specialişti - de data aceasta, însă, într-un mod diferit decât procedau anterior: s-au axat 100% pe interacţiunile online cu candidaţii, încă de la primele interviuri.
"Recrutarea şi lucrul la distanţă sunt, astăzi, abordări fireşti pentru mulţi dintre angajatori şi angajaţi. Atât companiile, cât şi candidaţii, s-au adaptat destul de repede noii realităţi, îmbrăţişând nevoia de a fi în siguranţă, flexibilitatea de lucru şi comunicarea online. Ele au devenit practici implementate la nivel global şi au deschis noi orizonturi pe piaţa muncii. De pildă, noile tendinţe oferă mai multe oportunităţi candidaţilor care locuiesc în oraşe mai mici, dar care îşi doresc să lucreze pentru companii ale căror birouri sunt prezente mai degrabă în oraşele mari ale ţării", explică Corina Soare, Recruitment Manager în cadrul ALTEN România.
Potrivit datelor publicate de platforma de recrutare BestJobs, în ianuarie a.c., numărul locurilor de muncă din România a crescut, în 2020, cu 5% faţă de anul 2019, iar cele mai multe poziţii disponibile au fost în zona de angajaţi calificaţi (cunoscuţi drept "white collars"). Cele mai căutate locuri de muncă au fost cele din domeniile auto, financiar, inginerie, medical, IT&C şi vânzări.
"În ciuda dificultăţilor pe care le-am traversat anul trecut, oferta de joburi în IT a fost extrem de vastă pe piaţa din România, datorită digitalizării accentuate şi aportului tehnologic vital în activitatea multor afaceri. Potrivit cifrelor publicate recent de platformele de recrutare, companiile din industria IT şi telecom au fost printre cei mai mari angajatori ai anului 2020, alături de companiile din retail, medical, pharma, construcţii, energie, financiar şi consultanţă. Vorbim aici despre domeniile esenţiale, care au reuşit să creeze noi locuri de muncă şi să susţină economia. Noi, spre exemplu, de anul trecut am mutat procesul de recrutare 100% online, iar astăzi continuăm recrutarea a aproximativ 100 de specialişti în IT şi inginerie, pentru birourile noastre din ţară", punctează Corina Soare.
În ultimul an, ALTEN a reuşit să atragă un număr mare de candidaţi prin extinderea networking-ului fiecărui recruiter, precum şi prin îmbunătăţirea procesului de căutare şi selecţie. Totodată, pentru a menţine un ritm constant de creştere a echipelor, compania a abordat noi segmente de piaţă, diversificându-şi portofoliul, precum: inginerie civilă, inginerie medicală sau inginerie feroviară, stabilind colaborări cu companii din industriile respective.
Acelaşi studiu BestJobs a scos în evidenţă faptul că cei mai mulţi candidaţi s-au arătat interesaţi de munca la distanţă, tendinţă care va fi în puternică creştere şi în 2021. Totodată, conform datelor publicate de platforma de recrutare eJobs, numărul de aplicări zilnice la joburile disponibile online a crescut, în 2020, cu 36% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.
Cum recrutează, astăzi, companiile din IT&C
Pandemia a impus schimbări atât în procesul de recrutare, cât şi în stilul de lucru ori referitor la facilităţile oferite de angajatori. De exemplu, recrutorii au fost şi mai activi, în ultimul an, în recrutarea online a candidaţilor, atât prin intermediul site-urilor companiilor, cât şi cu ajutorul platformelor social media (LinkedIn şi Facebook) sau a celor de recrutare. Procesele de selecţie s-au derulat şi se derulează şi astăzi la distanţă, interviurile clasice fiind înlocuite, fără probleme, cu discuţiile telefonice ori cu întâlnirile online video dintre candidaţi şi recrutori, indiferent de locurile în care se află aceştia. Totodată, la ora actuală, şi testarea candidaţilor are loc tot online, prin intermediul aplicaţiilor şi platformelor de HR.
De altfel, angajatorii au început să renunţe la formatul clasic de CV şi să caute tot mai des CV-uri cât mai simple, concise şi atractive din punct de vedere grafic, cu informaţii actualizate si obiective, care rezumă experienţa profesională a candidaţilor în una sau două pagini.
Totodată, posibilitatea de a lucra de oriunde a deschis un nou orizont, atât pentru candidaţi, cât şi pentru angajatori, şi anume, aceea de a recruta specialişti care nu locuiesc în oraşele în care companiile deţin birouri, ci a se îndrepta şi către candidaţi din localităţile mai mici din ţară. "Am identificat această oportunitate de la jumătatea anului trecut, iar în prezent o aplicăm cu succes în etapa de recrutare. Este o situaţie win-win pentru ambele părţi, iar tendinţa este abia la început. În esenţă, ne adaptăm noii realităţi şi oferim mai multe oportunităţi şi celor care locuiesc în afara marilor centre urbane. Tehnologia, precum şi contextul, fac aceste lucruri posibile, de ce să le ignorăm?", subliniază Corina Soare.
Potrivit reprezentanţilor ALTEN, numărul candidaţilor care aplică, astăzi, la un job în IT a crescut cu aproximativ 30% faţă de perioada de dinainte de pandemie, în funcţie de rolul disponibil. Acest lucru se datorează şi întoarcerii unui număr mare de români din străinătate, dar şi fluctuaţiei de personal. Cu paşi mici, multe industrii încep să dea semne de revigorare în ceea ce priveşte extinderea echipelor.
După ce se încheie procesul de recrutare la distanţă, angajatorii se confruntă cu o nouă provocare: integrarea şi fidelizarea angajaţilor, fără posibilitatea ca aceştia să relaţioneze faţă în faţă cu colegii lor (deseori, nici nu ajung să se cunoască personal). Potrivit specialiştilor, integrarea şi retenţia oamenilor în organizaţie, fără a stabili interacţiuni live cu aceştia, determină managerii să apeleze la şi mai multe soluţii IT cu ajutorul cărora să creeze conexiuni şi să-i determine să se integreze rapid în companie: de la traininguri şi şedinţe online la discuţii unu-la-unu sau cu întreaga echipă. Iar dincolo de acestea, în joc intră şi pachetele extra salariale, de beneficii, carduri care se încarcă de la distanţă şi le permit angajaţilor să aibă acces la o multitudine de resurse, precum: cărţi, clase online de fitness, cursuri de specialitate ori de dezvoltare personală, vouchere de masă, precum şi posibilitatea de a comanda diverse electronice sau produse de fashion - în funcţie de politica fiecărei companii. De altfel, mai mult ca niciodată, recrutorii sunt atenţi la skill-urile, nevoile şi aşteptările candidaţilor, la flexibilitatea pe care aceştia şi-o doresc, precum şi la toţi factorii care construiesc fericirea şi stabilitatea angajaţilor la locul de muncă.
Deşi trăim timpuri pline de incertitudine, în 2021, principalele tendinţe din piaţa muncii vor rămâne digitalizarea şi automatizarea, atât în procesul de recrutare, cât şi în activitatea angajaţilor. Dincolo de specializările de care va fi cea mai mare nevoie în piaţă, în viitor, în decizia de angajare vor conta abilităţi precum rezolvarea situaţiilor complexe, adaptabilitate, capacitatea de a lua decizii rapid sau aptitudinile digitale.