ANALIZĂ. CUM NE CREŞTEM VENITURILE Soluţie pentru buget: impozitarea corectă a marilor companii
Ionel Blănculescu
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 11 martie 2010
• Fostul ministru al controlului, Ionel Blănculescu, acum consultant financiar, explică, într-o analiză, pentru ziarul Bursa, ce soluţii are statul pentru a-şi reface veniturile bugetare prin reducerea "optimizării fiscale" practicată de marile companii
Opinia publică din România este îngrijorată şi preocupată totodată de neputinţa statului român de a asigura depăşirea nivelului de 31-32% pondere a veniturilor în PIB, în condiţii de creştere economică permanentă până în anul 2009 exclusiv, în condiţiile în care în UE acesta se situează între 35%-49% din PIB.
Explicaţiile sunt multiple, însă ele ţin de incapabilitatea autorităţilor abilitate în acest domeniu, ca urmare a incompetenţei, neimplicării, lipsei de determinare şi posibil a complicităţii.
Unul dintre cele mai clare domenii de furnizare de venituri la bugetul de stat îl reprezintă impozitul pe profit, datorat de firme, indiferent de natura capitalului acestora, privat sau de stat, românesc sau străin. În acest caz, ca şi în alte domenii, funcţionează o lege economică fundamentală cunoscută ca şi Principiul sau Legea lui Pareto ( Vilfredo Pareto- economist francez, sec. XIX ), care ne arată că, de regulă, 80% dintre consecinţe sunt provocate de 20% din cauze, sau altfel spus, valabil pentru subiectul nostru de discuţie, 80% dintre rezultate se datorează a 20% dintre resurse.
Aplicat la domeniul impozitului pe profit, 20% dintre companiile din România, ar trebui să asigure 80% din veniturile la buget, provenite din acest sector generator de resurse bugetare. Plecând de la această lege, am concluzionat , sigur, în termeni relativi şi nu absoluţi, însă concludenţi, că marile corporaţii prezente în România, cu cifre foarte mari de afaceri ar trebui să reprezinte cei mai mari contribuabili la bugetul de stat.
Lucrurile nu stau însă aşa. Voi încerca să demonstrez de ce.
În ultimii cel puţin 10 ani, perioadă în care România a intrat mai serios într-o zonă de interes financiar, din punct de vedere fiscal s-a dezvoltat foarte mult procedura de "optimizare fiscală", sau, mai pe înţelesul tuturor, cum să faci să-ţi diminuezi profitul pentru a plăti cât mai puţin impozit pe acesta.
În cadrul acestei proceduri, un loc important îl ocupă componenta "transfer pricing" sau "preţuri de transfer", definite în literatura de specialitate ca fiind tranzacţii între afiliate, adică în acelaşi holding, între firme cu aceeaşi "companie-mamă", astfel încât diferenţa dintre veniturile obţinute şi cheltuielile aferente să fie cât mai mică, prin "umflarea" costurilor. Altfel spus profitul brut rezultat să fie cât mai redus, pentru o impozitare pe măsură, adică foarte mică. De fapt, printr-o asemenea manevră extrem de păguboasă pentru statul român, are loc transferul de profit neimpozat în România, locul producerii lui, către locaţii, în special din zone off shore, cu regimuri de impozitare mai reduse, deci mult mai atractive.
Am să ofer 3 categorii de cifre care, vor arăta fără niciun dubiu, rezultatul concret al operaţiunii de "optimizare fiscală". (vezi tabelul)
Ce rezultă din analiza acestor cifre, care se referă la anul 2002, an modest, considerat an de referinţă pentru studiul nostru, şi anii 2007-2008, ani foarte buni din punct de vedere al profitabilităţii economice în România, în care PIB a crescut faţă de anul 2002 de peste 3 ori?
Observăm că într-un an modest, la o cifră de afaceri totală de 81 miliarde euro a fost declarat un profit brut, impozabil, de 4,8 miliarde de euro, adică 6%.
Într-un an extrem de profitabil, 2007, la o cifră de afaceri totală de 231,4 miliarde de euro a fost declarat un profit brut, impozabil, de 13 miliarde de euro, adică 5,6%, iar în anul 2008, de asemenea foarte bun, la o cifră de afaceri totală de 260,13 miliarde de euro, a fost declarat un profit brut, impozabil, de numai 8,83 miliarde de euro, reprezentând 3,4%, puţin peste cel din anul 2002.
Este de crezut că, în cei mai eficienţi ani ai economiei României, 2007 şi 2008, la cifre de afaceri de peste 230 miliarde de euro, rata profitului brut să fie cuprinsă între 3-5%?
Dacă se intră în analitic, se vor observa companii cu cifre de afaceri, în anii 2007-2008, cuprinse între 700 milioane de euro- 1,3 miliarde de euro anual, cu rate de profit brut între 1 şi 3%.
Orice comentariu în plus, în special pentru cunoscători, este inutil.
De reţinut, printr-o impozitare corectă a veniturilor obţinute de corporaţii în România, numai în anii 2007 şi 2008, la bugetul de stat ar fi putut ajunge cel puţin şi repet, cel puţin, într-un scenariu pesimist, cu 5 miliarde de euro mai mult, şi încă pe atât ca impozit pe dividende, dacă profitul net s-ar fi distribuit în acest mod. În mod normal, la o rată medie de profit unanim acceptată şi acceptabilă în România anilor 2007-2008, veniturile suplimentare la bugetul de stat din impozitul pe profit ar fi putut ajunge la 10 miliarde de euro, plus impozitul pe dividende aferent.
Toată analiza de mai sus s-a referit la economia fiscalizată, deci nu la economia subterană, ajunsă la cote de neimaginat, de aproape 42% din PIB, conform unor voci autorizate în domeniu. Chiar dacă aceasta s-ar situa la 25% din PIB, cifra unanim recunoscută în România, ne închipuim valoarea rezervei de potenţiale venituri la bugetul de stat.
Cele două izvoare de venituri bugetare, enumerate mai sus, şi neexploatate, ar putea genera un nivel de 35-40% venituri la bugetul de stat, care ar alătura România ţărilor civilizate din UE.
Din nefericire, ne complacem într-o asemenea stare, în concordanţă însă cu ultimul loc în UE, pe care meritat îl ocupăm.
Notă: "Norocul" bugetului de stat este că există IMM-urile, pe spatele cărora se obţin măcar rezultatele mediocre la care am făcut referire mai sus.
Dacă nu ar exista şi acestea, probabil am lua "drumul bătătorit" al Greciei!
1. Alte cauze !!
(mesaj trimis de Emil în data de 11.03.2010, 10:59)
Mister Trompeta !
Indiferent ca este vorba de companii mari sau mici, toate au o intentie comuna : sa raporteze profit cat de mic ca sa plateasca impozit pe profit cat de putin sau deloc ! Nimic nu este nou ! Ma gandeam ca vei explica cauzele sau ingineriile uzate de "TEPUITORII" bugetului general consolidat!! Ele sunt multe, dar eu concrety vreau sa explicitez numai una : SALARIILE sefilor /admnistratorilor si directorasilor de mari.mici companii !! Sub masca libertatii de decizie in admnistrarea si managementul general al societatii, foarte multi isi pun niste salarii de 5000-15ooo euro pe luna !! Evident ca cheltuielile sunt mari, smecherii isi iau salarii uriase, nu mai au nevoie de profit ca sa fie distribuit apoi sub forma de dividende si ..., astfel ei si-au "incasat profit" inainte ca acesta sa se nasca !!! Se intreaba cineva cum este posibil ca unii angajati sa fie platiti cu 15-20000 euro pe luna la o munca similara uneia de la o institutie bugetara dar care este platita cu 1500 ron ?? Ce s amai vorbesc de lucrari/facturi fictive, salaraiati fictivi, chirii uriase, comisioane impartite intre banditi, cheltuieli de publicitate intre amici, de protocol,...etc,etc. Trompetuta , fii mai analitic , nu te fa ca descoperi mersul pe jos !
2. Pentru Emil, BOC Emil
(mesaj trimis de Mircea în data de 11.03.2010, 11:47)
Esti al fel de inteligent ca si cel al carui tiz esti.
Tot articolul face referire la modul in care "dinozaurii" nu contribuie la buget si descrie cu lux de amanunte cu reusesc si tu "jignesti inteligenta".
Ai dreptate vis-a-vis de cele prezentate cu salariile in mediul bugetar, dar nu are legatura cu subiectul articolului.
3. fără titlu
(mesaj trimis de Victor în data de 11.03.2010, 11:58)
Excelenta scrie mai multe fraze ca sa ti se descopere ..... lacunele gandirii tale economice ! Care va sa zica , umflarea cheltuielilor (fie ele chiar cele cu salariile de 10-15.000 Euro ) nu are legatura cu subiectul ??? Amice , profitul este influentat in mare masura de cheltuielile cu salariile si cele asimilate acestora (CAS,CASS,Somaj, Accidente de munca, ,...etc). Inchide gura ca faci curent !
4. dlui emil
(mesaj trimis de sandel în data de 11.03.2010, 12:41)
emilica nu fi rau si nu te da la un om care cred ca e peste tine cu mult . nu-l stiu pe dl blnculescu decat de la tv . stiu ca a lucrat pentru stat si ca a avut curaj sa se arunce si in privat . in ambele locuri a avut rezultate si cred ca are expertiza high . chiar esti sigur ca nu-l duce capul la chestiile pe care le pui in discutie . ia gandeste tu mai bine si sa vezi ce rau o sa-ti para pentru cum ai scris . dupa aia poate te lipesti de dansul si-l ajuti .
dle blanculescu , eu ma bucur ca vad unul cu curaj si eu zic ca e bine sa mai scrieti pe tema abordata.
basele , emile (boc) discutati cu dl blanculescu ca (in principal noi dar si voi) o sa avem doar de castigat ; stiti ca santeti pe panta descendenta ; luati seama la ce scrie dl blanculescu ca e vorba de reforma , ii zice fiscala . daca nu va bagati repede in asta intrati urgent sub psd.
ia uitativa voi la ultimele declaratii facute de ponta ref impozitare . baiatul a luat startul ; voi ce mai asteptati ? rezervarea energiei pentru ultima turnanta nu e castigatoare totdeauna ; multi au patit-o .
4.1. CODOIUL FISCULUI ! (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Victor în data de 11.03.2010, 13:46)
Bravo Sandele ! Ai zis-o ! Ce scrie Blancu este ... reforma ! Amice, te supraapreciezi ! Daca indivizi care izgonesc taranii cu mainile crapate de munca atunci cand isi vand pepenii si nu numai pe trotuarele strazilor(pt ca statul nu are strategia de a colecta/valorifica pe plan local produsele lor), fac reforma prin "ziceri de tot felul " dar fara aplicatii practice, atunci este indreptatita disperarea unora care vor sa emigreze oriunde ,aiurea, numai sa nu mai aiba de-a face cu asemenea guvernanti "hinteligenti " si " hiluminati ". In perioada reformistului Blancu a fost cea mai mare dezordine fiscala ! Mii de firme nu-si depuneau nici un fel de declaratii fiscale, deconturi tva si cu atat mai mult nici nu plateau nimic la stat. Fiscul a fost cea mai retrograda institutie ! A fost condus de oameni gen .... Lenuta care zice ala bioxidul de carbon :" CODOI "! Fiscul a fost condus de oameni gen"CODOI"! (v. miliarde ron tva rambursati ilegal, evaziuni uriase, contrabanda , ...etc.) .Sandele in America cele mai sigure sunt MOARTEA SI FISCUL. In tara reformistului Blancu, Fiscul este ANEMIC si chiar in metastaza! Daca esti asa de tare ,convingema cu probe . Apreciez optimismul ca sa nu zic naivitatea ta!
4.2. cacofoniile lui Sandel I (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Sandel II în data de 11.03.2010, 14:13)
Sandel I chiar nu te duce caPUL LA chestiile pe care le pui in discutie !! Ti-am reprodus o fraza de-a ta de mai sus !!!!!!
5. fără titlu
(mesaj trimis de sandel revine în data de 11.03.2010, 16:11)
ceea ce pune in discutie dl blanculescu este practica "afacerilor cu sine" ca metoda de sifonare a profiturilor. nu santeti de acord sa se intre in subiectul asta ?
voi cei care nu va simtiti confortabil cu ce a scris dl blanculescu si cu ce am scris eu va simtiti confortabil cu aceea ca Strabag sau Rompetrol isi tin de ani de zile firmele din Romania pe pierdere ? vad ca cititi bursa si cred ca va uitati si pe site-ul BVB unde se declara afacerile cu sine . nu simtiti nimic , asa ca romani prostiti in fata , cand vedeti asa ceva ?
chestii din astea mai fac erste , omv , rusii pe la targoviste si indienii peste tot in metalurgie ; cred ca merita sa ne uitam si pe la lukoil ; la hotii din astea s-au dedulcit si ai nostrii si e limpede ce se face pe la condmag / dafora ca sa dau un singur exemplu .
chiar va lasa reci hotiile astea ?