Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat cu 13.000 de lei societatea Enel Energie Muntenia pentru practici comerciale incorecte, în urma sesizărilor venite din partea unei asociaţii de proprietari din Voluntari, care a reclamat faptul că în contractul standard de furnizare a energiei electrice ar exista clauze abuzive, transmite ANPC prin intermediul unui comunicat publicat pe site-ul său.
"În cazul în care consumatorii doreau să denunţe anticipat contractele, aceştia trebuiau să notifice «cu 30 de zile şi să plătească celeilalte părţi suma de 400 lei pentru fiecare lună pentru care operează denunţarea contractului». Legislaţia specifică desfăşurării activităţii din domeniu nu prevede posibilitatea ca SC Enel Energie Muntenia SA să denunţe unilateral contractul, existând situaţii limitative în care furnizorul este îndreptăţit să rezilieze din iniţiativa sa contractul de furnizare a energiei electrice", se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, în timpul desfăşurării controlului, Enel Energie Muntenia SA a prezentat trei contracte de furnizare energie electrică încheiate de către Enel Energie Muntenia SA cu Asociaţii de Proprietari, respectiv trei contracte de furnizare energie electrica încheiate cu consumatori persoane fizice. În urma controlului s-a constatat că acea clauza de denunţare era menţinută, fiind modificate doar termenele aferente notificării şi sumele datorate în caz de denunţare anticipată.
"Concluziile controlului au fost acelea că SC Enel Energie Muntenia SA utilizează o practică comercială agresivă. Operatorul economic impunea consumatorilor să rămână captivi în contractul de furnizare a energiei electrice, pe toată durata contractuală. SC Enel Energie folosea o poziţie de forţă, o influenţă nejustificată faţă de consumatori, putând limita libertatea de alegere şi comportamentul consumatorilor de a denunţa contactul de furnizare a energiei electrice. S-a constatat încălcarea prevederilor legii 363/2007 modificată, operatorul economic fiind sancţionat cu amenda contravenţională", menţionează Autoritatea.
Comisarul Şef al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Ilfov a dispus măsura de încetare a practicii comerciale incorecte, prin care SC Enel Energie Muntenia impunea consumatorilor să rămână captivi în contractul de furnizare a energiei electrice, precum şi plata unor sume incorecte cu titlul de penalităţi.
"Preşedintele ANPC, Bogdan Pandelică, sfătuieşte consumatorii să «citească foarte atent contractele pe care aceştia le semnează cu furnizorii de diverse servicii. Acestea nu trebuie să limiteze opţiunile consumatorilor de a-şi alege furnizorul pe care şi-l doresc şi care răspunde cel mai bine nevoilor lor. Îi sfătuiesc ca pentru orice neregulă cu privire la tratarea consumatorilor de pe altă poziţie, decât cea de egalitate să o semnaleze colegilor mei de la ANPC. Ori de câte ori, astfel de practici vor fi constate de către ANPC vor fi sancţionate, urmărind în paralel şi încetarea practicii comerciale»", se mai arată în comunicatul ANPC.