Situaţia transportului feroviar de persoane se agravează, după ce, în urmă cu două zile, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunţat că a anulat licitaţia pentru achiziţionarea a 40 de rame electrice noi destinate transportului regional feroviar de călători. Anunţul Autorităţii a venit în condiţiile în care CFR Călători se confruntă zilnic cu probleme privind materialul rulant aflat în circulaţie, cu locomotive care se defectează în timpul cursei sau care pur şi simplu iau foc în timp ce tractează vagoane cu călători.
Cu toate acestea, se pare că actuala conducere a principalului operator feroviar de transport de persoane din ţara noastră consideră că anul acesta a crescut operativitatea capacităţii CFR Călători, precum şi gradul de îndeplinire a cerinţelor din trafic.
"Faţă de anii precedenţi, la finele lui 2020 parcul activ de vagoane a ajuns la peste 1000 de unităţi - număr care se menţine şi în prezent. Acest fapt a dus la creşterea operativă a capacităţii CFR Călători şi a satisfacerii cât mai bine a cerinţelor de trafic.
Astfel, înregistrăm o utilizare mare la unele trenuri care în acest sezon circulă suplimentate cu vagoane la capacitatea maxim tehnic disponibilă", arată reprezentanţii companiei într-un răspuns formulat la o solicitare a ziarului BURSA.
În legătură cu impactul asupra CFR Călători a deciziei anulării de către ARF, pentru a doua oară, a achiziţiei celor 40 de rame electrice, conducerea companiei arată că "este necesară o infuzie majoră de material rulant nou pentru transportul feroviar de călători în vederea creşterii condiţiilor de transport şi o mai bună satisfacere a cerinţelor de trafic".
"Distribuţia şi criteriile de transmitere a unităţilor noi de material rulant către operatorii de transport feroviar de călători sunt în totalitate atributul Autorităţii de Reformă Feroviară, fiind singurii care în funcţie de criteriile proprii pot stabili şi impactul nerealizării achiziţiei", precizează reprezentanţii operatorului public de transport feroviar de persoane.
Aceştia recunosc, însă, că situaţia companiei de stat nu este tocmai bună, atât timp cât bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul în curs nu a fost încă aprobat de guvern - deşi au trecut aproape opt luni de la începutul lui 2021 -, mai ales că Executivul pregăteşte în acest moment rectificarea bugetară.
"Activitatea CFR Călători se desfăşoară în limitele prevăzute de legislaţie pentru o astfel de situaţie, fără întreruperi funcţionale şi cu asigurarea integrală a programului de circulaţie şi întreţinere a parcului. Pentru modernizarea în proporţie cât mai mare a materialului rulant sunt necesare fonduri suplimentare de la bugetul de stat, deoarece fondurile proprii sunt total insuficiente faţă de necesarul actual de modernizare a parcului de material rulant. (...) La CFR Călători modernizarea şi înnoirea parcului şi desigur efectuarea reparaţiilor planificate sunt activităţi prioritare, toate acestea fiind strict condiţionate de identificarea fondurilor financiare şi în acelaşi timp de capacitatea limitată a industriei de profil de a desfăşura servicii de reparaţii şi modernizare", arată reprezentanţii operatorului public de transport feroviar de persoane.
• Posibilă grevă spontană la CFR Călători
Nu de aceeaşi părere sunt reprezentanţii angajaţilor din cadrul CFR Călători, care susţin că, dacă situaţia actuală va continua, nu este exclus să asistăm la o încetare spontană a lucrului din partea mecanicilor de locomotivă sau chiar o aşa-numită grevă tehnică, din cauza condiţiilor improprii pentru o circulaţie sigură în traficul feroviar a materialului rulant.
"Este posibil să oprim lucrul oricând, în perioada următoare.Trebuie să reţineţi că, până acum, în primele şase luni, angajaţii CFR Călători au respectat legea şi starea de alertă şi au făcut şase mitinguri de protest în care am vorbit despre problemele respective, acţiuni care s-au încheiat fără un rezultat pozitiv pentru situaţia acestora. În 16 şi 30 septembrie mai avem două mitinguri de protest, în faţa Palatului Victoria, respectiv a Ministerului Transporturilor, dar în momentul în care nu se aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli şi dacă nu îşi vor încasa salariile mecanicii de locomotivă sunt decişi să se declare inapţi şi să nu mai plece în cursă, pentru a nu pune în pericol viaţa călătorilor. Asta ar însemna o oprire totală a activităţii, mai ceva decât o grevă generală. De asemenea, mecanicii pot opri lucrul oricând, din cauza unei greve tehnice, pe fondul scăderii zilnice a numărului de locomotive care pot pleca în cursă în condiţii optime de funcţionare", a declarat, pentru Ziarul BURSA, Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).
El a precizat că angajaţii CFR Călători - şi lucrătorii feroviari în general - mai sunt nemulţumiţi că nu s-a pus în aplicare legea 195/2020 privind statutul personalului feroviar, act normativ prorogat de guvernul Cîţu pentru luna aprilie 2022 şi care prevede majorări salariale pentru acest domeniu de activitate.
"Constatăm că actualul guvern nu face nimic pentru a pune în aplicare în aprilie 2022 statutul personalului feroviar. FSTFR a propus o creştere de 12% din decembrie 2021 şi una de 24% din aprilie 2022. Nu ar fi o creştere salarială cu impact bugetar mare, deoarece până acum, în cursul anului trecut şi în 2021, au plecat din CFR Călători peste 1400 de angajaţi. E clar că e rea voinţă din partea Guvernului şi a conducerii companiei CFR Călători", afirmă Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR.
Reprezentantul angajaţilor mai arată că FSTFR şi CSN Meridian au solicitat Ministerului de Finanţe, în cadrul Comisiei de Dialog Social, alocarea pentrru compania CFR Călători, la rectificarea bugetară ce va fi aprobată în aceste zile, diferenţei de compensaţie de 180 milioane lei, a unor fonduri suplimentare de 215 milioane lei ce reprezintă pierderea suferită de companie anul trecut şi anul acesta din cauza restricţiillor impuse de autorităţi în pandemie şi a unui ajutor de stat de 300 milioane lei pentru a fi achitată Taxa de Utilizare a Infrastructurii - aşa cum s-a intervenit şi în alte state europene, cum ar fi Franţa şi Germania.
• Gabriel Rodrigo Maxim: "Pe fondurile europene alocate în perioada 2014-2020 puteau fi cumpărate minim 140 de trenuri, adică 600 de vagoane"
Referitor la anularea de către ARF a licitaţiei privind cele 40 de rame electrice regionale noi, preşedintele FSTFR susţine că această decizie demonstrează încă o dată că Autoritatea "nu a vrut să acceseze fondurile europene alocate în perioada 2014-2020+3", pentru ca, pe exerciţiul bugetar european multianual 2021-2027 să cumpere material rulant pentru operatorii străini care vor intra pe piaţa transportului feroviar de persoane odată cu liberalizarea traseelor care va interveni la finalul anului 2023.
"În acest fel se scapă de operatorii de transport feroviar de călători din România şi se face loc operatorilor străini. E de neimaginat şi de negândit de ce guvernul acceptă acest lucru. S-a demonstrat că existau fonduri europene să se schimbe o treime din trenuri, adică 140 de garnituri, ceea ce însemna 600 de vagoane. Din discuţiile cu fostul ministru al fondurilor europene, Marcel Boloş, am reţinut că se puteau aloca de două ori mai multe fonduri pentru achiziţia de trenuri şi mai puteau fi cumpărate încă 280 de garnituri, adică 1200 de vagoane, care ar fi ajuns pentru toţi operatorii de transport feroviar de călători din România. Deşi existau fonduri europene, ARF s-a încăpăţânat să meargă pe achiziţiile demarate şi nu a mai făcut anul acesta niciun alt proiect pentru cumpărarea de trenuri noi de călători, deşi putea accesa fonduri pentru încă două treimi din necesarul de trenuri", a concluzionat Gabriel Rodrigo Maxim.
Amintim că la finalul săptămânii trecute, ARF a finalizat implementarea măsurilor dispuse în Decizia nr. 2142 din 12.11.2020 a Curţii de Apel Bucureşti (CAB) - Secţia a IX a Contencios Administrativ şi Fiscal, prin care a fost obligată să identifice o modalitate unică de calcul a consumului de energie electrică şi să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic, în măsura în care este posibilă compararea acestora, iar în ipoteza contrară să anuleze procedura de atribuire. În urma analizei şi reevaluării, luni, 23 august, ARF a anunţat că a decis anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică a celor 40 de trenuri electrice regionale, achiziţie ce a fost încărcată în SEAP în 3 aprilie 2019 şi a fost publicată în aceeaşi zi şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
"Prin anularea procedurii de către Comisia de evaluare s-a deblocat o procedură de achiziţie care părea că se află într-o situaţie fără ieşire, dar în acelaşi timp se deschide calea demarării unei noi proceduri de licitaţii publice pentru achiziţia de rame electrice regionale RE-R, care va fi organizată de către ARF, imediat ce vor fi îndeplinite toate prevederile legale", a declarat Gigi Gavrilă, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară.
După parcurgerea etapelor legale privind soluţionarea eventualelor contestaţii, ARF va proceda - în cel mai scurt timp - la organizarea unei noi licitaţii, ce va avea acelaşi obiectiv, a precizat Gigi Gavrilă.
Valoarea estimată a contractul de achiziţie publică privind cele 40 de trenuri electrice regionale este cuprinsă între 1,707 miliarde de lei şi 4,557 miliarde de lei, fără TVA.
1. Atentie
(mesaj trimis de Gandalf în data de 27.08.2021, 12:23)
CFR călători nu va putea fi pusă pe linia de plutire NICIODATA, dacă vă pastra in structura aceiași directori pesedisti înșurubați in scaune de 14 -15 ani desi n-au făcut NIMIC. Directorul general a fost schimbat periodic, dar aparatcikii ăștia niciodată. Acolo e buna cu puroiul...