Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) atrage atenţia, într-un comunicat de presă, că Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor (SAL) în domeniul bancar, creat în urma transpunerii în legislaţia naţională a unei directive europene, riscă să fie compromis încă înainte de a-şi începe activitatea.
AURSF transmite că ordonanţa adoptată la sfârşitul lunii august "încalcă, în mai multe puncte, atât principiile directivei cât şi acordul la care au ajuns, în urma mai multor întâlniri şi discuţii, stakeholderii reuniţi într-un grup de lucru coordonat de BNR, la care au participat reprezentanţi ai ANPC, ai băncilor, ai consumatorilor şi utlizatorilor de servicii financiare, ai mediatorilor, etc".
Potrivit Asociaţiei, "în aceste condiţii, constituirea organismului care va coordona activitatea Centrului SAL aferent litigiilor bancare, ar fi trebuit să aştepte aprobarea Ordonanţei în Parlament, pentru a permite corectarea erorilor".
"Însă, cu o grabă cel puţin suspectă şi printr-o procedură lipsită de minimă transparenţă, se încearcă desemnarea în colegiul de coordonare al Centrului SAL, din partea asociaţiilor de consumatori a unei persoane care nu doar că nu are nicio calitate care să o recomande pentru a face parte din această structură, dar care nici nu s-a implicat, prin activitatea desfăşurată, în susţinerea intereselor consumatorilor.
Mai mult, simpla lectură a unor articole de presă care analizează biografia şi activitatea persoanei respective (dl. Corneliu Vişoianu) este de natură să ridice numeroase semne de întrebare în ceea ce îl priveşte.
În aceste condiţii, Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) solicită următoarele:
1. stoparea procedurii de desemnare a reprezentantului asociaţiilor de consumatori, până la aprobarea în Parlament a Ordonanţei 38/2015 şi până la identificarea unei modalităţi legale şi transparente în care acest lucru se poate realiza;
2. iniţierea unei ample dezbateri publice pe această temă, la care să participe toate părţile interesate, care să stabilească în detaliu condiţiile de competenţă şi experienţă profesională pe care trebuie să le îndeplinească persoana care este numită în colegiul de coordonare al Centrului SAL;
3. dezbaterea în procedura de urgenţă în Parlament a Ordonanţei 38/2015, pentru a permite organizarea Centrului SAL în cel mai scurt timp posibil, însă cu respectarea principiilor directivei şi a punctelor de vedere al stakeholderilor".
Asociaţia mai atrage atenţia că, în condiţiile în care solicitările sale nu sunt luate în considerare, "cei care organizează şi desemnează reprezentantul asociaţilor de consumatori îşi vor asuma întreaga responsabilitate morală, dar şi legală, în privinţa funcţionării unei instituţii care va influenţa în mod decisiv soarta consumatorilor utilizatori de servicii financiare în anii următori.
Preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC-România), Costel Stanciu, îl acuză pe preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România (ANPCPPSR, mai cunoscută publicului ca InfoCons), Sorin Mierlea, că a încercat impunerea unui reprezentant din partea asociaţiilor de consumatori în Colegiul de Coordonare al Centrului SAL din domeniul bancar, în persoana lui Corneliu Vişoianu, fost consilier al premierului Ponta până în iunie anul acesta. De cealaltă parte, preşedintele InfoCons Sorin Mierlea îl acuză pe Costel Stanciu că reprezintă o asociaţie cu activitate slabă, fără sediu şi fără membri.
De la momentul publicării ordonanţei 38/2015, prevederile cu privire la alegerea acestui membru - o poziţie importantă din perspectiva asigurării independenţei unui organism în care băncile au doi reprezentanţi, unul al BNR şi altul al ARB, iar guvernul unul, prin ANPC - sunt foarte sumare şi greu de aplicat, potrivit paginadebanci.ro.