Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei supune spre consultare publică proiectul de decizie care deschide posibilitatea utilizării serviciilor de comunicaţii mobile la bordul aeronavelor pe parcursul zborului, a anunţat ieri instituţia.
Acest lucru devine posibil ca urmare a adoptării Deciziei Comitetului pentru Comunicaţii Electronice ECC/DEC/(06)07 privind utilizarea armonizată a sistemelor GSM la bordul avioanelor în benzile de 1710-1785 şi 1805-1880 MHz (atribuite pentru sistemul de telefonie celulară DCS 1800), în cadrul reuniunii ECC de la Nicosia, din luna noiembrie a anului 2006.
Utilizarea sistemului GSM la bordul aeronavelor va contribui la creşterea mobilităţii individuale, permiţând comunicarea cu familia, partenerii de afaceri sau prietenii şi pe parcursul zborului cu avionul, rezolvând astfel problema perioadei când comunicarea era practic imposibilă, mai ales în timpul zborurilor mai lungi.
"Sistemul presupune existenţa la bordul aeronavelor a unei staţii de bază la care se conectează terminalul mobil, staţie care nu permite emisia la puteri mari şi care face apoi legătura prin satelit cu reţelele terestre de telefonie mobilă. Pentru început, serviciile care vor fi disponibile la bordul aeronavelor sunt cele de voce şi SMS. Pentru utilizator, sistemul este unul deosebit de uşor de folosit, deoarece reprezintă o extindere a serviciilor de comunicaţii mobile la bordul aeronavelor şi permite folosirea telefonului mobil la fel ca la sol", se menţionează în comunicatul ANRCTI.
Modalitatea de apelare este aceeaşi cu cea din roaming - cel care sună trebuie să formeze codul de ţară al celui pe care îl apelează, urmat de numărul respectiv de telefon. Tarifarea se va face în funcţie de acordurile de roaming ale operatorilor autorizaţi pentru furnizare de servicii de comunicaţii mobile la bordul aeronavelor cu operatorii de telefonie mobilă din fiecare ţară în parte.
La nivel european, au fost înaintate până în prezent două solicitări - din partea Aeromobile (Norvegia) şi ONAIR (Elveţia), care au obţinut deja autorizaţii de funcţionare în mai multe ţări din Uniunea Europeană. Compania Aeromobile a fost autorizată deja de către ANRCTI pentru furnizarea de servicii publice de comunicaţii electronice la bordul aeronavelor în spaţiul aerian al României, iar compania ONAIR a depus la ANRCTI documentaţia necesară autorizării.
Licenţele de utilizare a spectrului radio pentru acest sistem se vor elibera pentru început cu titlu ocazional, pentru o durată de maximum şase luni şi cu plata în avans. Până în momentul de faţă, licenţe ocazionale au fost acordate de majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, printre care şi Belgia, Olanda, Germania, Franţa, sau Italia.
Deoarece acest serviciu va fi furnizat în benzi de frecvenţe acordate deja operatorilor de telefonie mobilă, ANRCTI s-a consultat la începutul anului 2007 cu toţi operatorii implicaţi - Vodafone, Orange şi Cosmote -, discutând aspectele legate de implementarea sistemului, de acordarea licenţelor, precum şi despre benzile de frecvenţă şi tariful perceput de către ANRCTI pentru utilizarea canalelor GSM ce vor fi asignate în acest scop. Prin proiectul de decizie supus consultării, ANRCTI propune un tarif anual de 9 euro pentru folosirea unui canal GSM asignat la nivel naţional în scopul utilizării la bordul aeronavelor, mai menţionează comunicatul.