Ultimul Barometru de securitate al României arată creşterea neîncrederii în instituţii, dorinţa de obţinere a păcii în Ucraina prin compromis, lipsa canalelor alternative de informaţii, nevoia ca autorităţile să pună pe primul plan interesele ţării în dauna celor ale partenerilor strategici.
Poate cel mai şocant răspuns este cel legat de apărarea ţării în cazul în care aceasta ar fi atacată. Doar 36% (puţin peste o treime) sunt dispuşi să participe la apărarea ţării, aşa cum pot, în vreme ce aproape 30% optează pentru varianta - aş pleca din ţară sau m-aş ascunde cu familia într-un loc sigur, iar 33% ar aştepta să vadă cum decurg lucrurile.
Expertul militar Aurel Cazacu este de părere că o astfel de atitudine vine şi din neîncrederea în autorităţi şi economie. Specialistul ne-a declarat: "Din punctul meu de vedere, cel mai mare risc pentru România nu este atât intrarea în conflictul din Ucraina, cât posibilitatea ca pe teritoriul ţării să cadă proiectile rătăcite, să fie explozii etc. Vă daţi seama că asta ar declanşa un alt exod, am mai pierde câteva sute de mii de tineri, ar fi un dezastru raportat la declinul nostru demografic. Cred că astfel de atitudine de care vorbiţi (n.r. refuzul de apărare a ţării) vine şi din neîncrederea în autorităţi şi economie. Pentru a recâştiga această încredere ar trebui să reindustrializăm ţara, să oferim ceva aici celor care vor să plece. Nu în ultimul rând, industria de armament are nevoie de finanţări. Offsetul a fost mereu o promisiune. Mă uit la polonezi, care au cumpărat avioane de 10 miliarde dolari, dar au şi fabricat piese de 30 de miliarde".
Sondajul de opinie a fost realizat în octombrie 2022 de Laboratorul pentru Analiza Războiului Informaţional şi Comunicare Strategică (LARICS), în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale (ISPRI) al Academiei Române şi are avantajul că pune, pe alocuri, în oglindă opiniile respondenţilor din acest an cu mentalitatea care domina opinia publică în 2021, înainte de începutul ostilităţilor din Ucraina.
Răspunsurile sunt şocante pentru că acest tip de întrebare reclamă de cele mai multe ori un răspuns-şablon, conformist, pe linie patriotică, de genul "aşa e bine". Or, faptul că doar 36% au mers pe varianta de vitrină arată că, în realitate, procentul celor care ar încerca să fugă ar fi mult mai mare, războiul declanşând răspunsuri de tipul luptă sau fugi (dacă mai ai unde; vezi modelul ucrainean cu închiderea graniţelor pentru bărbaţii încorporabili).
Cei care au gândit sondajul au dorit, poate, să estompeze disproporţia dintre cele două variante reale şi au oferit şi opţiunea "aştept să văd cum decurg lucrurile", pentru a avea unde să se refugieze cei care ar fi avut reţineri să declare sincer că n-au chef să îşi rişte viaţa.
Sondorii au mai adresat o întrebare suplimentară celor care au declarat că nu participă la apărarea ţării (cei care ar pleca, s-ar ascunde sau ar rămâne în expectativă), iar aproape o treime au invocat, convenabil, lipsa pregătirii ("să meargă la război militarii, nu oamenii obişnuiţi"), 23% consideră că au obligaţii în primul rând faţă de familie şi apoi faţă de ţară, 22% sunt hotărâţi să nu meargă la război să apere averile corupţilor şi smecherilor care fug din ţară iar 18% cred că nu mai au ce apăra, România fiind în mâinile străinilor oricum.
Lipsa atitudinii războinice a românilor reiese şi din întrebarea care surprinde ce ar face respondenţii dacă ar izbucni un război între SUA şi China. Ei bine, 60% sunt de părere ca România să nu se implice sub nicio formă în conflict, 4% spun că ar trebui să sprijinim SUA, iar 34% cred că ar trebui să facem ce fac şi ceilalţi aliaţi din NATO.
Ne întrebăm, în cazul în care s-ar mai fi decis implicarea României în conflictele din Irak, Afganistan, Libia, dacă problema s-ar fi tranşat în urma unui referendum.
În mod ciudat, însă, lipseşte o întrebare similară legată de conflictul SUA-Rusia, chiar mai probabil în contextul unui război deja declanşat în Ucraina decât un potenţial conflict SUA-China. Sau poate nu s-a dorit popularizarea răspunsului dacă întrebarea chiar a existat în sondaj.
Similar, întrebarea legată de sfârşitul conflictului din Ucraina arată că 70% consideră că războiul trebuie să se oprească urgent, chiar dacă asta ar presupune să cedeze şi Ucraina ceva, în vreme ce numai 28% cred că Ucraina ar trebui ajutată până câştigă războiul sau Rusia se retrage. De altfel, peste 75% cred că în România se acordă prea multă atenţie războiului din Ucraina şi nu se vorbeşte despre alte probleme mai importante pentru oameni (53% sunt total de acord şi 24% mai degrabă de acord cu această afirmaţie).
De reţinut că aceste răspunsuri s-au obţinut în condiţiile în care 70% dintre respondenţi au declarat că îşi iau informaţiile exclusiv de la televizor, 33% de pe reţelele sociale, 23% din siteuri şi ziare româneşti şi numai 15% din siteuri şi ziare internaţionale.
Cu alte cuvinte, în ciuda dominanţei naraţiunii oficiale, foarte apropiată de cea a propagandei ucrainene de război, în opinia publică locală creşte pacifismul şi dorinţa ca interesele României să primeze în dauna celor ale partenerilor strategici, după cum reiese şi din răspunsurile la întrebarea "din punctul dvs. de vedere, România ar trebui să fie mai apropiată de Uniunea Europeană sau de Statele Unite ale Americii?" Nu mai puţin de 51% consideră că România ar trebui să îşi vadă în primul rând de problemele şi interesele ei (în creştere de la 27% în 2021), în vreme ce 19% cred că ar trebui să fim mai apropiaţi de UE, 25% la fel de apropiaţi de ambele şi doar 5% consideră că ar trebui să ne apropiem mai mult de SUA.
Se poate ca această mentalitate în creştere să fie cauza unor declaraţii mai neobişnuite în România, venite în ultima vreme din partea şefului SRI, a unui consilier de la Cotroceni, a mai multor politicieni privind promovarea patriotismului, oamenii politici fiind experţi în specularea preocupărilor electoratului până se văd cu sacii în căruţă la alegeri.
• Neîncredere pe linie
Ultimul an a consemnat o reducere a capitalului de încredere în instituţii care altă dată aveau un cec în alb.
Foarte multă încredere în Armată mai au doar 23% (54% în 2021), în Biserică 31% (faţă de 47% anul trecut), în SRI 14% (35%), în UE 10% (21%) iar în NATO 16% (29%). Guvernul şi Preşedenţia îşi menţin cotele de 4-5%, pentru că de la aceste niveluri nici nu prea mai ai unde să cobori.
Neîncrederea în politicienii autohtoni se vede şi din răspunsul la întrebarea legată de poziţionarea faţă de UE. Astfel, deşi 77% sunt total de acord sau mai degrabă de acord cu ideea că UE şi unele ţări membre profită economic de România, 69% cred că multe dintre politicile UE nu sunt potrivite pentru România şi 64% consideră că UE impune prea multe reguli României, 74% sunt total de acord sau mai degrabă de acord că e mai bine în UE decât în afara ei şi 51% au mai mare încredere în UE decât în statul român.
1. fără titlu
(mesaj trimis de ggg în data de 09.11.2022, 00:26)
ce raport optimist.Aia 30% sunt sub acoperire, ar vrea arme doar sa mearga la bucuresti sa curete mizeria din politica :-)
2. - one -
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 04:03)
Sloganurile desantate, promisiunile false, dar si dramele conflictelor armate din trecut le gasim descrise in carti si cronici, sau daca nu citim, macar in versurile unor melodii renumite.
-
"What is democracy? What is democracy?"
"It got something to do with young men killing each other, Arthur"
"What if it's my turn, will you want me to go?"
"For democracy, any man would give his only begotten son."
[...]
Now that the war is through with me
I'm waking up, I cannot see
That there's not much left of me
Nothing is real but pain now.
3. Eh
(mesaj trimis de Oarecare în data de 09.11.2022, 04:07)
Ar fi interesant de știut eșantionul de vârstă al celor 70% care spun că se informează de la televizor pentru că e greu de crezut că generațiile tinere se mai uita la așa ceva.
Pe ăștia nu îi mai interesează nimic.
Dacă sondajul se apropie de realitate, este încă o palmă dată propagandei oficiale cu privire la războiul ruso-ucrainean. Similar perioadei covidiene.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 05:13)
Dacă sondajul se apropie de realitate, este o palmă dată profilului moral al locuitorilor spatiului numit Romania.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de MAKE în data de 09.11.2022, 09:23)
"Profilul moral al locuitorilor spatiului numit Romania" nu este un dat din nastere, cu 32 de ani in urma, acelasi sondaj ar fi urcat de la 36%, probabil, la circa 90% si mai mult.
Revolutia a fost un act patriotic, Ceausescu nu ne-a facut sa ne dispretuim tara, ci sa-l urim pe el.
Daca sondajul se apropie de realitate, inseamna ca avem si am avut o conducere politica orientata impotriva cetatenilor, instrainindu-i si lasindu-i fara patrie si o propaganda neintrerupta pentru dispretuirea patriei.
Pentru elita intelectuala de astazi, sa fii patriot pare de prost gust.
Sloganul electoral al lui Vadim "Jos Mafia, sus Patria" era potrivit, dar a fost purtat de un vector politic putred, care l-a compromis - dupa Revolutie, tema patriotismului a fost confiscata de Romania Mare, partidul comunistilor conservatori si al securistilor concediati, animati de ura si populism ceausist.
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 09:32)
ia zi ,sa mori tu , ca te duci la razboi cu profilul tau moral ?!
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 09.11.2022, 09:34)
Raspunsul tau la comentariul 3.1. este ilogic.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 11:40)
Romania nu mai are de multa vreme buni patrioti. La revolutie s-a luptat fiecare pentru el.
Trebuie tinut cont ca atunci nu puteai fugii din tara, cum poti acum.
Noua ne-au plecat peste 5 000 000 de conationali pe timp de pace, cel mai mare popor migrator (fara a avea un razboi in tara).
Va dati seama in caz de razboi ce se intampla?
Zic asta de multi ani, numai putem folosi termenul de "bun român" sau termenul "roman patriot"
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 12:41)
N-ai luat parte la Revolutie, vorbesti din inchipuiri, esti victima a propagandei pentru dispret national.
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 15:17)
am vrut sa-i spun celui care critica procentul mic al vitejilor , ca nici el nu-i asa dornic sa se inroleze , sa dezminta daca nu-i adevarat .
3.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 16:17)
In decembrie 89 a fost lovitura de stat.
De unde ai scos termenul de revolutie?
Revolutie nu e tot una cu revolta sau lovitura de stat.
3.9. Titlu (răspuns la opinia nr. 3.8)
(mesaj trimis de Protaru în data de 09.11.2022, 17:42)
A fost semi-revolutie prin faptul ca s'a trecut de la un regim la altul peste noapte. De la socialism peimitiv parazitat de securisti la capitalism primitiv parazitat de securisti.
Ca tehnica a fost lovitura de stat.
3.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.8)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 20:13)
N-ai luat parte la Revolutie, vorbesti din inchipuiri, esti victima a propagandei pentru dispret national.
3.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 20:19)
"Profilul moral al locuitorilor spatiului numit Romania" nu este un dat din nastere ci rezultatul unui proces social-istoric. Pentru a nu o lungi excesiv, ma raportez tot de la perioada comunista incoace.
Comunistii, pe de o parte, au investit mult in rescrierea istoriei pentru a crea o noua naratiune istorica marcata de romanism dar, pe de alta parte, au distrus simboluri si oameni, adevarati patrioti care au luptat pentru Romania, deoarece nu se potriveau in noua naratiune trasata de partid.
Comunistii, pe de o parte, au investit mult in promovarea valorilor morale ale "omului nou" al "societatii socialiste multilateral dezvoltate" (ambele niste utopii) dar, pe de alta parte, in viata de zi cu zi au promovat in masa, in functii relevante, nulitati, oportunisti si turnatori al caror puncte comune erau carenta morala, servilismul, cameleonismul si dorinta de beneficii personale facile.
Rezultatul acestor doua procese de construire sau consolidare a unui "patriotism" fata de tara imbinat cu o iubire fata de partid (sau conducatori), a ramas controversat. Estimativ, sute de mii de oameni cu o tinuta morala peste medie au fost exterminati sau marginalizati in timp ce marea majoritate a "oamenilor noi ai ssmd" au dezvoltat o personalitate disociata. Vorbeau de valori dar erau atenti si la eventualele conotatii interpretabile ale propriilor acte sau interventii mai mult sau mai putin personale din partea reprezentantiilor partidului sau altor organe de stat. Autocenzura devenise chiar mai eficienta decat cenzura.
Pe scurt, comunistii au lasat in urma, o tara cu valorile bulversate si cu oameni dresati sa evite dezbaterile in contradictoriu cu organele statului sau cu oamenii partidului. Revolutia a indepartat cenzura partidului si a organelor de represiune iar putinatatea morala s-a aratat in toata splendoarea ei. Cei care au simtit ca pot si vor mai mult in mare parte au emigrat, s-au refugiat in spatii private ori, dupa mai multe faceri de bine urmate de binecunoscuta recompensa, au obosit si s-au resemnat.
Conducerea politica de dupa 89 este din acelasi aluat (i)moral ca si cea de dinainte de 89, Romania a fost prea slaba pentru a aplica lustratia, suntem condusi de parvenitii sistemului comunist si urmasii lor iar urmarile s-au vazut si se vad: capitalism de cumetrie, devalizari, furaciuni, saracie, migratie, depopulare, deprofesionalizare etc.
Romania are foarte putini intelectuali, nici macar nu se poate vorbi de o elita intelectuala (inca suntem departe de o masa critica minim necesara pentru a putea discuta despre asa ceva). Se poate vorbi de oameni cu diplome care ocupa diferite functii dar acestora adesea le lipseste nivelul de cultura, curiozitatea, deschiderea si atasamentul fata de valori si idei specific celor perceputi in mod traditional ca "intelectuali". In Romania chiar a fi intelectual este de prost gust, e perceput ca un fel de fosila sedentara inutila, rupta de realitate si cu ifose meritocratice.
Patriotismul de dupa Revolutie a ramas, in cea mai mare parte, undeva intre populismul, romanismul comunistilor si ideile legionare. Ambele au fost nascute putrede si nu pot servi ca modele de viitor (in cazul in care Romania chiar va avea vreodata sansa la un viitor).
3.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 20:21)
De ce crezi acest lucru?
4. fără titlu
(mesaj trimis de adrian în data de 09.11.2022, 05:50)
care tara????....colonie ue....sa aperi ce, cururile bugetarilor, pensionarilor speciali, asistatilor si politicienilor hoti si mincinosi care huzuresc???
5. dacii liberi, Georgica, Diana?
(mesaj trimis de Gabriel în data de 09.11.2022, 06:42)
Pai si unde sunt dacii liberi, Diana si Georgica?
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 06:57)
Ce sa aperi in Romania? O corporatie care te-a exploatatat la maxim? O clasa politica care te-a mintit, furat si persecutat atatia ani? O casa luata cu credit la care platesti indesat la banca si tot a bancii este?
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 11:34)
Esti Român adevarat!
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 09:29)
vom vedea in caz de razboi real , cat de mare este aceasta treime , sondajele nu mai sint credibile de mult .in rest este cum a zis mai bine Make .
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 11:33)
Sa fim optimisti, nu s-a dat drumul la mega propaganda. Daca va fi nevoie se activeaza social/mass media la turaje maxime si creste patriotismul in pipote pana da pe din-afara.
Pe de alta parte, patriotism nu prea am mai vazut la conducatorii patriei de multi multi ani. Paradele periodice nu se pun. Exista o cultura Romana dar nu si o administratie Romana.
8. Chiar si-asa: de ce sa luptam?!
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 11:56)
In caz de razboi, nu avem cu ce sa luptam, nu avem ce sa aparam.
Armata noastra e sublima dar lipseste cu desavarsire iar cine nu hraneste propria armata, o hraneste pe a altora.
Deja suntem tara cu cea mai mare migratie pe timp de pace, DIN LUME!
9. Eu spun ..pas
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 12:47)
4-5 mil români peste graniță. Spun că se simt mai protejați acolo!
70-80.000 de indivizi," elita " academică și politică cu doctorate posibil plagiate ! Să ai încredere?
" Revoluționarii " de o zi din '89 și nu mă refer la cei care au stat în piață în Timișoara,București etc ,ci cei intrați în birouri goale după fuga comuniștilor pensie pe viață de vreo 2-3000 lei plus multe alte beneficii ! Veterani de război, poate cu 4 ani in tranșee pensie de vreo 500 lei! Nu știu poate a mai crescut în ultimul an
Bugetul armatei 9" solde și pensii speciale ,poate peste 5% bani furați, deci nimic investiții
Și o ultimă chestie, dacă mergem la război și să zicem ,îl câștigăm, pensiile de veterani se vor da după merit, adică speciale pentru cei cu " doctorate " Știți ce zic?
10. Titlu
(mesaj trimis de Protaru în data de 09.11.2022, 13:07)
Nu ai cum sa iti aperi tara, tara e un dat natural si supranatural.
Eventual aperi statul si functionarii sai, "oranduirea" statala actuala.
Armata exista pentru a apara statul si conducerea acestuia, abia mai apoi populatia. Daca populatia ar deveni "turbulenta" armata ar trage in ea pentru a apara statul si conducatorii sai.
Ce sa aparam noi? La Turtucaia, in Marele Razboi, bulgarii ne-au spulberat, iar in Al Doilea Razboi Mondial am calatorit aventuros atat timp cat au mers masinariile de razboi naziste.
Legat de moralitate, cei care o declama sunt ultimii in masura sa vorbeasca desprea ea.
In 1907 taranii au fost impuscati de armata la ordinele lui Bratianu, pentru ca la Marasesti si Oituz taranii sa se lase carne de tun pentru a'i apara pe asasinii lor din 1907! Au fost taranii imorali sau amorali cand au aparat tronul propriilor calai in schimbul promisiunii ca vor primi niste pamant? Putem spune ca au fost niste mercenari care si'au aparat asasinii in schimbul obtinerii de pamant.
11. fără titlu
(mesaj trimis de sabin în data de 09.11.2022, 13:11)
Mie treimea aia care se lauda ca ar lupta mi se pare ireala ! Adica e prea mare, ca sa fiu mai clar!
12. Postmortem
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 14:04)
Intrăm în război, cu ajutor divin îl câștigăm! Din cei 1000.000 soldați mor 700.000 ,țara are de plătit pensii de veterani pentru 300.000? Evident, nu! Cei 70-80.000 de tipi cu doctorate care au asigurat logistica din"spate " sunt evident și ei veterani ! Apar bineînțeles și cei 20.000 de preoți cu harul lor divin! Apar și cei 9 judecători ai Curții Constituționale garanția respectării legii și păcii. Să nu -l uităm pe Ion Iliescu ultimul pe lista celor cu pensii speciale de veterani!
Hai la lupta cea mare rob cu rob să ne unim !
13. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 15:31)
Din pacate nu mai avem ce apara... Tara a fost vanduta la multinationale, asa ca nu au decat sa isi apere ele proprietatea... PNL, PSD, UDMR, USR ul sa apere tara cu membrii lor de partid ....
13.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 16:09)
Corect rezumat,
din pacate asa este
13.2. Titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de Protaru în data de 09.11.2022, 17:47)
Nato si bazele lor de aici asta fac, isi apara corporatiile, banci, lanturile de retail. In rest, nu au prea multe de aparat, ce'i drept. Din Rusia si'a facut exit-ul in cateva saptamani, in Romania ar avea nevoie de doar cateva zile, cat ar tine frontul.
14. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 16:19)
Tara trebuie aparata de catre copiii politicienilor si ai marilor imbogatiri post-decembristi.
Macar ei au pentru ce muri.
Pentru ce au furat parintii lor.
Sa mor eu pentru furaciunile lor?
Deloc.
14.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.11.2022, 16:21)
Foarte corect...
14.2. Titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de Protaru în data de 09.11.2022, 17:52)
Abordare implacabila!
15. decidentii din CSAT si Ministerul de Externe sunt
(mesaj trimis de Problematic în data de 09.11.2022, 16:32)
decidentii din CSAT sa ia in serios sondajul ca sa nu ajungem sa auzim de reactii ale soldatilor romani ,cum sunt cele ale rusilor chemati la arme intr un razboi pe care nu l vor . Romanii nu vor nici atat ,sa fim yoti conbinsi ,oricat ar fi de presat Iohanis la sedintele lor .Macar in Rusia exista indusa doctrina ca s a pornit in recuperarea unui pamant ancestral rusesc samd. Iata ca armata rusa nu sprijina aceasta opinie . Dar cu ce justificare vrea sa vina presedintele ca sa mobilizeze armata romana spre un macel urias si distrugerea a ce a mai ramas in picioare in tara?! . Poate sa pretinda cineva ca ...din solidaritate sa intram in razboi ,cand vedem ca nici macar Rusia nu poate sa mai iasa din propria operatiune speciala . Cine ne ar scoate din conflictul asta : Bogdan Aurescu al Insulei Serpilor ?
16. fără titlu
(mesaj trimis de adrian în data de 09.11.2022, 20:22)
Deputat PSD, fost la Curtea Constituțională: 10.700 euro/lună. Jumătate din bani, pensia specială
Maya Teodoroiu este deputat din partea PSD aflat la primul mandat. Ea a fost timp de 4 ani judecător la Curtea Constituțională de unde primește o pensie uriașă.
17. fără titlu
(mesaj trimis de ferencz în data de 09.11.2022, 21:59)
In al doilea razboi mondial, ungurii au cenzurat scrisorile trimise la soldatii aflati pe front. Scrisorile cu vesti proaste nu au mai ajuns pe front, au fost oprite de cenzori. Cateva s-au pastrat.
In unele, cei ramasi acasa povestesc, cum cei cu relatii, si bani, stateau bine-mersi acasa, in altele sotiile dadeau vestea ca au ramas insarcinate cu vecinu...