Mai mult de jumătate dintre cetăţenii care apelează linia telefonică verde a Direcţiei Generale Anticorupţie (DGA) nu reclamă niciun caz sau nu oferă nicio informaţie privind persoane sau funcţiile lor care ar putea face obiectul unei anchete, fapt care reprezintă, în opinia sociologilor, că aceştia sînt încă reticenţi în ceea ce priveşte furnizarea de date exacte privind actele de corupţie de la nivelul aparatului administrativ. De asemenea, un studiu elaborat de DGA împreună cu Asociaţia pentru Implementarea Democraţiei (AID) şi prezentat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, de sociologul Marin Burcea relevă faptul că zona capitalei continuă să fie cea mai sensibilă în ceea ce priveşte actele de corupţie, numai aici înregistrîndu-se 23,8% din apelurile per total ţară. Conform datelor furnizate de domnul Marin Burcea, doar 16% dintre cei care apelează această linie telefonică reclamă şi nominalizează o persoană, în timp ce doar 10% reclamă o funcţie. De asemenea, 15% dintre apelanţi fac referiri la acte de corupţie sesizabile per ansamblul unei instituţii. Marin Burcea: "Există un tipar de comportament instituţional, pe care şi-l însuşesc func-ţionarii din cadrul aceleiaşi entităţi, lucru care duce la o percepţie generalizată asupra unei instituţii".
Cea mai mare problemă a DGA: resursele umane
Procurorul Marian Sîntion, directorul general al DGA, a declarat în acelaşi context că una dintre problemele majore cu care se confruntă DGA este cea a resurselor umane, într-un interval de numai un an instituţia pierzînd, din diverse motive, aproximativ 40 de angajaţi. Domnia sa a mai adăugat că o parte dintre aceştia au fost sancţionaţi disciplinar, deoarece "la DGA nu este tolerată nicio abatere, pentru că ofiţerii acestei instituţii trebuie să reprezinte nişte modele de conduită".
Pe de altă parte, reprezentanţii AID au cerut Ministerului Administraţiei şi Internelor să se implice mai mult în activitatea DGA, oferindu-i acesteia logistica necesară eficintizării activităţii, precum şi efectivul uman necesar.
Marian Sîntion: "Culmea şpăgii este atunci cînd poliţiştii dau şi primesc mită între ei"
Într-o prezentare succintă a activităţii de pînă acum a DGA, şeful DGA a declarat că este demn de semnalat cazul unui poliţist care şi-a mituit un coleg de la poliţia de frontieră, pentru obţinerea unor avantaje în cazul propriei afaceri, acest caz nefiind unul singular.
Din totalul apelurilor telefonice efectuate la DGA, numai 21% dintre cazurile semnalate erau de competenţa acestei instituţii. Dintre acestea, conform studiului prezentat ieri, 42% au semnalat acte care au presupus luare de mită, în timp ce 19% au reprezentat fapte de dare de mită.
Robin Barnett: "Am fost uimit de motivaţia cu care lucrează cei de la DGA"
Robin Barnett, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, prezent la conferinţa de presă, a declarat că a fost plăcut impresionat, în cursul unei vizite efectuate la DGA, de motivaţia cu care angajaţii acestei instituţii îşi desfăşoară activitatea. Puţini ştiu că Marea Britanie a finanţat, împreună cu DGA, campania de promovare şi popularizare a activităţii acesteia. Ambasadorul britanic i-a sfătuit pe cetăţeni să nu se mai teamă că plîngerile lor împotriva unor funcţionari corupţi vor rămîne nerezolvate, iar, pe de altă parte, le-a sugerat şefilor DGA să urmărească rezolvarea rapidă a unor cazuri de corupţie la nivel înalt, fapt care să ducă la o creşterea a încrederii societăţii în această instituţie.