Bucureşti

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 19 septembrie 2014

Cornel Codiţă

Astăzi este ziua mea! Nu de naştere, nici de nume, ci de... oraş!

Cum vine aceea "ziua de oraş" a cuiva? Simplu! O parte din cei 555 de ani ai Bucureştiului, puţin peste zeciuială, îmi aparţin, sunt ai mei! Sunt viaţa mea! Cu ceva peste 10% din capital, mă simt îndreptăţit să mă identific cu destinul "întreprinderii" care m-a născut şi crescut. Am dat ochii cu lumea, pentru prima dată, într-unul dintre spitalele Bucureştilor, am copilărit pe străzile lui. Parcul de la Sfîntul Gheorghe a fost primul meu loc de joacă, din spaţiul public. M-am jucat puţin cu Silvia Chicoş, Aşchiuţă şi Daniela, prin studioul televiziunii, din MoliPre; cu Daniel Horhocea şi Gelu Colceag prin sălile de înregistrare ale teatrului radiofonic pentru copii. La repetiţiile şi concertele Corului de Copii al Radioului am învăţat, de la Domna Vicică (aşa îi spuneam şi atunci!), de ce şi cum sufletul nostru este vibraţie, iar de la Constantin Bugeanu, aşezat cuminte şi puţin cocoşat în faţa pianului, rostul vocilor în universul fabulos al muzicii lui Mahler (a 8-a!). Şcoala, mereu cu castani înfloriţi, m-a plimbat din Mîntuleasa, în Rahova şi de acolo din nou în centru, la Universitatea Bucureştilor. La "Patinoar", dincolo de Bariera Vergului, i-am văzut în concert, live!, pe "Earth, Wind and Fire" (cadou al Ambasadei Americane!), m-am dat cu sania pe dealul Fabricii de Bere (Rahova) şi pe cel de la Mitropolie, am învăţat să mă închin în biserica Sf. Nicolae, unde tata fusese botezat. Am bătut mingea pe maidanul din capul străzii Mărgeanului şi, pe urmele lui Gruia, am bătătorit parchetul sălii de sport din liceul "Bolintineanu". Tot acolo, o mînă de profesori cu suflet mare şi harul de a dărui învăţătură, mucenici ai unei "şcoli de mahala" ne-au întîlnit cu lumina marilor cărţi ale culturii, cu farmecul dezbaterilor literare, cu frumuseţile ascunse ale gîndirii matematice, care încep să se întrezărească, din nenorocire, abia după cele 50 de probleme obligatorii ale temei pentru săptămîna viitoare, de care, noi realiştii, nu eram iertaţi, niciodată! Am visat prin parcuri, ori pe străzi, cu prietenii şi cu fetele frumoase ale Bucureştilor. Am deschis a doua oară ochii asupra lumii în teatrele oraşului, unde Esring şi Ciulei se foloseau de textele lui Diderot, Bûchner sau Shakespeare, ca să ne spună cu "Nepotul lui Rameau", "Leonce şi Lena" sau "Furtuna" că există un univers al libertăţii în noi şi dincolo de noi, pe care nimeni şi nimic, nici o autoritate nu are dreptul să îl îngrădească, ori confişte. Aici mi-am trăit bucuriile şi tristeţile, speranţele şi dezamăgirile, aici mi s-au născut copiii şi, de la o vreme, tot aici i-am dus pe mulţi, începînd cu Bunicul, în cimitirele oraşului, migrante încet, încet, din periferie către centru.

În ultimele două decenii, Bucureştii au devenit subiect la modă, vandabil. Prin librării, s-au ivit din nou textele clasice, care vorbesc despre istoria oraşului, intrate în competiţie cu cele ale unei generaţii noi, de martori şi mărturisitori, apăsaţi parcă de coşmarul unei imposibile recuperări. S-a vorbit mult, niciodată destul, despre de ultima "ispravă" a megalo-prostiei regimului ceauşist care n-a găsit alt mijloc pentru sistematizarea şi modernizarea oraşului, decît distrugerea şi mutilarea lui. E o perspectivă necesară, dar nici pe departe una suficientă. Înaintea clădirilor, a arterelor, a amenjărilor sale, de orice fel, dar împreună cu ele, oraşul este un spaţiu social, în sensul dat conceptului de P. Bourdieu, în celebra sa "La Distinction" (1979): o structură de diferenţe şi diferenţieri generate de un principiu, "principiu care nu este altceva decît structura distribuţiei formelor puterii sau a categoriilor de capital eficiente în universul social considerat". Ceea ce trebuie adăugat analizei marelui sociolog francez, este calitatea spaţiului social, în special funcţionalitatea/disfuncţionalitatea, sustenabilitatea/nesustenabilitatea lui, consecinţele pe termen lung ale acestor caracteristici structurale asupra oamenilor şi a comunităţilor care dau viaţă spaţiului social respectiv. Imposibil de rezumat într-un articol de jurnal, istoria Bucureştiului meu este, din această perspectivă, una a degradării în cascade şi a schimbării disruptive. Un univers social în care "cele rele" nu se spală, iar "cele bune" nu se-adună. Ca într-un univers arghezian, însă, pe răni vechi apar muguri ai speranţei şi ai unui viitor care nu mai seamănă cu nimic din trecutul bîntuit de monştri, al oraşului. Din patul de mucigai, vor creşte, fără îndoială, alte flori, noi, repere ale frumuseţii pentru generaţiile care vor ţine în viaţă Bucureştii, sperăm, cel puţin alte 500 de ani!

La mulţi ani, Bucureşti!

Opinia Cititorului ( 10 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. Aici mi-am trăit bucuriile şi tristeţile, speranţele şi dezamăgirile, aici mi s-au născut copiii şi, de la o vreme, tot aici i-am dus pe mulţi, începînd cu Bunicul, în cimitirele oraşului, migrante încet, încet, din periferie către centru. 

    Domnule Codita, cred ca timpul este de vina; timpul fizic, de zi cu zi, nu timpul/vremea care atunci cand se schimba, cand napadesc norii ne afecteaza articulatile si ne dor salele....

    Ne-ai explicat prin acest articol starea de spirit care te... 

    1. Vibratia locului unde ne-am nascut ne influenteaza vibratia personala

      . Nu mai vibram fizic, atunci cand nu mai existam pe Terra dar spiritul va continua sa vibreze de oriunde.

      Gandul, sunetul, sufletul , spiritul vibreaza si e cel mai minunat lucru existent sa simti aceste vibratii pozitive. E mai greu cu cele negative...sa speram ca cele pozitive le va neutraliza pe cele negative in alta era...cand vom depasi kali yuga. 

    Sufletul nu are varta, suntem mereu tineri sau copii.

    Un artist va vibra mereu...Domnul profesor este artist pentru ca are suflet de artist. Artistii sunt generosi iar dansul este generos cu ideile domniei sale.

    Ceea ce este important in arta este sa vibrezi tu insuti si sa-i faci si pe ceilalti sa vibreze!..asta spunea George Enescu. La orice varsta putem vibra pentru ca ceea ce ne uneste pe toti este vibratia iubirii sub diferite ei forme. Iubirea fata de semeni este vobratia in care ar... 

    1. Chiar ma asteptam la un raspuns Salomeea, de genul: Cum asa? domnul professor inca vibreaza. 

      Depinde ce definitie dam vibratiei. Fiecare are definitia lui. Poate ca dv stiti mai multe lucruri despre dansul decat mine. Eu asa il percep si am simtit vibratiile si le simt inca, chiar citind acest articol.

      Sunt previzila, aveti dreptate. 

    Spiritul nu se schimba peste noapte...se schimba biologicul, se schimba ideile...viata in sine isi schimba destinatia, dar spiritul niciodata...deci, Cornele, fi asa cum ai fost si pana acum: un spirit liber si creativ....si nu uita, nu exista alt adevar decat cel care exista in tine, orice altceva este ceea ce iti spun altii...toti, din cand in cand, batem campii...Hi!Hi!Doamne, cum sa fortezi omul sa intre in gradina ta?

    1. Se pare că ne pregătim nu numai de echinocţiul de toamnă dar că fiecare dintre noi trece printr-un proces de echilibrare şi calibrare fără precedent. Numai poate exista nimic care nu ne este necesar, iar ceea ce ne-a dezechilibrat va dispare din viaţa noastră, chiar dacă într-un mod destul de dur sau neaşteptat.

      De fapt toate aceste semnale au fost recepţionate cu ceva timp în urmă, doar că fiecare a amânat rezolvarea tensiunilor sau echilibrarea atmosferei. Acum se intervine din... 

      mare a gradina Domnului!

      Ai dreptate; altfel cum crezi ca ai fi ajuns si tu in ea? 

    Periodic, vine o vreme cand avem nevoie sa ne reconectam cu cei iubiti, cu familia sau, intr-un sens mai larg, cu umanitatea, pentru a descoperi fortele si bucuriile din legaturile culturale si religioase care ne mentin impreuna. Chiar daca ne traim viata mai ales ca entitati distincte, aceasta legatura serveste la a-l intari pe fiecare participant la ea. 

    Celebrari sociale ale spiritului. Revenirea la bucurii primare.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb