Bucureştiul se află pe locul şapte în preferinţele retailerilor pentru expansiune în următorii cinci ani, în urcare cu două locuri faţă de anul trecut, potrivit unui studiu realizat de compania Cushman&Wakefield în asociere cu International Council of Shopping Centres şi Real Estate Publishers.
Pe locul întâi în topul oraşelor preferate de retaileri petru expansiune în următorii cinci ani se situează Moscova, urmată de Sankt Petersburg şi Praga. Locurile patru, cnci şi şase sunt ocupate de Bratislava, Ljublijana şi Sofia, pe şapte se află Bucureştiul, locul opt e deţinut de Budapesta, nouă este ocupat de Tallin, iar Amsterdam şi Kiev, la egalitate sunt pe zece.
La ţări, locaţia preferată este Rusia, unde 12% dintre retaileri au declarat că vor să se extindă, urmează Cehia cu 10%, apoi România cu 8%. Alte ţări preferate sunt Slovenia şi Estonia unde 7% dintre retaileri au declarat că vor să se extindă. Potrivit studiului, 8% dintre retaileri preferă România pentru extindere în următorii doi ani, ceea ce situează ţara noastră între primele locaţii vizate.
Majoritatea retailerilor (39%) au declarat în studiu că Europa de Est oferă cele mai bune oportunităţi de afaceri în următorii cinci ani, urmată de Europa Centrală (36%), Europa de Vest şi de Nord (30%), în timp ce Europa de Sud se situează pe ultimul loc cu 12%. Peste 20% dintre retailerii intervievaţi au declarat că spaţiile închiriate sunt cuprinse între 301 şi 500 metri pătraţi. Media spaţiilor închiriate este mai mare pentru Europa de Vest şi de Nord - 1.162 metri pătraţi şi mai mică pentru Europa de Sud - 688 metri pătraţi). Europa de Est se situează la mijloc, dar mai aproape de ţările vestice şi nordice.
Şi retailerii din Europa Centrală şi de Est (ECE) vizează extinderea internaţională, iar motivaţia principală a extinderii este identificarea oportunităţilor oferite de expansiunea organică (54% din retaileri). Ţările care au atras cei mai mulţi retaileri internaţionali până acum sunt Franţa şi Spania (26% dintre ei), iar Cehia a urcat pe poziţia a zecea ca reprezentare a retailerilor internaţionali. Rezultatele studiului mai arată că retailerii preferă locaţiile high street (73% dintre ei), apoi centrele comerciale din oraşe (46%) şi din afara oraşelor (35%). Potrivit Cushman & Wakefield, în următorii cinci ani vor fi deschise 2.900 de magazine în pieţe noi, dintre care cele mai multe, 580, în Rusia, iar în România se vor deschide peste 100 de magazine noi în următorii cinci ani, au estimat retailerii.
Acelaşi studiu mai arată că în mare parte, comunicarea prin internet este încă neglijată în Europa Centrală şi de Est. Doar 53% dintre retailerii din Europa Centrală şi de Est au web site,comparativ cu 90% dintre retailerii din Europa de Sud, de Vest şi de Nord şi toţi cei din SUA. Retailerii care trebuie urmăriţi în 2008 sunt cei care fac tranzacţii online, urmaţi de Marks & Spencer pe locul doi, Ikea, Carrefour, Wal-Mart, Zara, H&M pe locul trei şi Gap pe IV. În Europa Centrală şi de Est sunt menţionaţi ca importanţi pe piaţă în 2008: Pyatyorochka, Aldi, Tesco, Tchibo, Starbucks şi Gap. Studiul International Retailer"s Survey a fost realizat prin intervievarea a 250 de retaileri din 23 de ţări, inclusiv România.