"Care": un termen care poate facilita înţelegerea atitudinii faţă de pandemie. O revoluţie tăcută şi profundă a mentalităţilor care a făcut ca în doar patru decenii viaţa şi sănătatea publică să treacă înaintea priorităţilor economice. Un semn al înrădăcinării valorilor post-materialiste în societăţi, precum cea românească, care păreau refractare unei asemenea direcţii.
"Care": un cuvânt englezesc care trebuie luat tel-quel, pentru că nicio traducere nu va putea reda printr-un singur cuvânt o noţiune care se referă în acelaşi timp la grijă, îngrijire, îngrijorare, solidaritate sau preocupare. O etică a îngrijirii care a dat o nouă forţă drepturilor omului chiar atunci când iliberalismul încerca să le aneantizeze. Şi aceasta pentru că prima funcţie a eticii îngrijirii este de a atrage atenţia asupra unui set de fenomene până de curând neglijate: pe de o parte o dimensiune morală, cea a protecţiei umanităţii celor vulnerabili, pe de altă parte, o dimensiune practică, cea a activităţilor de îngrijire şi a statutului furnizorilor de îngrijire.
"Care" era deja în centrul politicii de sănătate care a dus la Obamacare, dar originea sa se află în feminismul anilor 80 ai secolului trecut. Căci grija faţă de cei vulnerabili nu doar că dă un sens practic unor valori morale considerate feminine - îngrijirea, atenţia faţă de ceilalţi, îngrijorarea -, dar contribuie la modificarea concepţiilor etice dominante prin plasarea vulnerabilităţii în centrul moralităţii şi al acţiunii politice. Un adevărat imperativ categoric kantian!
"Care" pune accentul pe ceea ce este imediat, dar nu neapărat preţuit, pentru că aparţine unui domeniu de activitate secundar: sănătatea, educaţia, bătrâneţea. Faptul că oamenii au grijă de alte persoane, cele vulnerabile, că le pasă de ele şi că astfel dau o nouă dimensiune lumii a provocat o adevărată revoluţie socială. Etica îngrijirii demonstrează importanţa îngrijirii şi atenţiei acordate altora, în special celor a căror viaţă şi bunăstare depind de o atenţie specifică, continuă, de zi cu zi.
În logica activării "care" mai întâi este atenţia: este primul pas în procesul de îngrijire, care înfrânge tendinţa noastră de a respinge informaţiile cu privire la situaţiile de suferinţă sau de nevoie. Atenţia este deja o atitudine morală care presupune că depăşim atitudinea noastră iniţială de a ignora existenţa suferinţei. Atenţia acordată suferinţei celorlalţi pare a fi produsul unei decizii morale: aceea de a acorda măcar o mică atenţie celor vulnerabili.
Mai apoi vine rândul empatiei: conştientizarea vulnerabilităţii celuilalt ca parte a vulnerabilităţii umane. Şi aici apare, ca în neo-contractualismul lui John Rawls, reciprocitatea. Există o linie fină între îngrijorarea egocentrică care mă împiedică să acord atenţie celorlalţi şi recunoaşterea faptului că, deşi am nevoie de alţii, şi alţii au nevoie de mine. Dacă ne reîntoarcem la pandemie, recunoaştem aici reciprocitatea îngrijirii medicale: recunoscând propria nevoie de îngrijire, recunosc şi nevoia celorlalţi. Şi justificarea socială şi politică a acţiuni care transformă acest deziderat moral într-o politică publică.
1. Nu u exista resorturi morale
(mesaj trimis de Cristian în data de 25.01.2021, 08:21)
Nu u exista resorturi morale în această pandemie ci motivații profund totalitare, de putere, de sclavizare globală.
Se induce in mod fals ideea de solidaritate și intrajutorare tocmai pentru ca viitorii sclavi sa fie solidari între ei în sclavie, așa cum sunt in prezent solidari între ei cu masca totalitară a FIAREI lipită de gură.
Să știți că și evreii erau solidari între ei în suferință în lagărele lu Hitler.
Suferința de context, provocata din exterior de o elită globală, NU ne urcă pe noi căi morale. Numa Stalin credea că dacă trimite oameni în gulag, în Siberia, "la reeducare', ei vor căpăta noi valente revoluționare, comuniste.
Faptul că oamenii au fost constrânși să poarte mască și să se închine la vaccin nu înseamnă că au devenit mai morali și mai empatici peste noapte, din contra, fiecare își vede de viață în pătrățica lui de individualism.
2. Totuși nu se Răspunde la întrebar
(mesaj trimis de Un om nedreptățit în data de 25.01.2021, 11:47)
Care? Întrebarea este pusă și neraspunsa. Eu nu am luat ce se cuvenea. Atunci care? Am muncit douăzeci de ani la interne. Nu am bătut neaparat oameni dar chiar și așa trebuia pensie mare. Ce sa trăiesc cu cincizeci de milioane și ceva? Care poate asta este de întrebat dar nu sa răspuns. Și miliția este o munca de răspundere. Pensia trebuie sa fie mare și este mică. Atunci care, domnule ziarist?
2.1. Diagnostic (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Dr Max în data de 25.01.2021, 13:01)
Delir. Prietene, ai consumat ceva.
2.2. Totuși nu ai înțeles nimica (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Un om nedreptățit în data de 25.01.2021, 13:30)
Scrii acolo și degeaba ca nu înțelegi. Cum vine asta sa stau cu pensie de cinci mii de Ron sau cam așa ceva și sa fie destul după tot ce am făcut atâția ani de munca la interne ca subofițer. Nu ar trebui sa mai vorbești.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.01.2021, 19:36)
Achtung, Achtung ! a aparut plotoneru', oare vine primavara?
2.4. Se râde incorect (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Un om nedreptățit în data de 25.01.2021, 22:20)
Se încearcă devierea discuției prin apelul la limba germana. Mă întreb de ce? Nu este de ras nimica ca am fost plutonier nu oricine putea. Trebuiau calități. Și cu ce m-am ales? Ce sa fac cu atâta pensie doar de circa cinci mii de roni? Am aparat țara și nimeni nu ii pasă. Rușine sa deviezi discuția.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.01.2021, 13:53)
de atata " grija " mor oameni . cei din Norvegia sint varful aisbergului . as face o comparatie , voit exagerata , despre aceasta "grija" , tocmai pentru a fi inteleasa , este din grija fata de oameni si de sanatatea lor ( impotriva obezitatii ) daca la cei mai grasi li se extirpa un picior sau o mana , ca sa ajunga la greutatea ideala ?
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.01.2021, 20:06)
Care pe care!. Ca noi, ca voi, ca care din noi e mai tare!.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.01.2021, 20:08)
Care, pe care; ca care din noi e mai tare!?