Curtea Constituţională a României (CCR) a decis, ieri, neconstituţionalitatea asumării răspunderii de către guvernul Orban pentru proiectul legislativ privind transportul judeţean de persoane. Amintim că, la jumătatea lunii decembrie, Guvernul a modificat dispoziţiile OUG 51/2019 printr-o lege pe care şi-a asumat răspunderea în faţa Camerelor reunite ale Parlamentului.
În motivarea deciziei de ieri, CCR susţine că nu au fost îndeplinite "cele patru condiţii stabilite prin decizii ale forului constituţional pentru utilizarea asumării răspunderii şi s-a avut în vedere că erau legi în Parlament, pe acest subiect, în faza de finalizare".
CCR s-a pronunţat în respectiva cauză, în urma sesizării formulate de parlamentarii PSD, care au arătat că, în timp ce guvernul Orban îşi asuma răspunderea în Legislativ pe modificarea OUG 51/2019, proiectul de aprobare a acesteia se afla dezbaterea comisiilor de specialitate ale Camerei Deputaţilor.
Imediat după decizia CCR, premierul Ludovic Orban a declarat: "Prin această decizie, CCR nu vrea şi nu este de acord cu ceea ce a vrut Guvernul: copiii, mai ales cei din familii sărace, să poată merge la şcoală cu transport subvenţionat. Asta este decizia Curţii".
Şeful Guvernului a menţionat că prin actul normativ pentru care cabinetul şi-a asumat răspunderea se impunea organizarea de licitaţii pentru transportatorii judeţeni, astfel încât transportul să fie făcut în condiţii de siguranţă.
Ludovic Orban a arătat: "OUG 51 era constituţională? Modificarea s-a făcut prin ordonanţă de urgenţă, care este profund neconstituţională, n-avea niciun fel de motivaţie pentru urgenţă. În schimb, legea pentru angajarea răspunderii nu e constituţională? Îmi pare rău, dar nu sunt de acord cu decizia Curţii. Asta nu înseamnă că nu vom căuta soluţii după decizia Curţii care trebuia să ţină cont de diferenţa între o ordonanţă de urgenţă şi asumarea răspunderii".
Premierul a afirmat că practic CCR a validat o ordonanţă de urgenţă profund neconstituţională. El a arătat că proiectul de aprobare a OUG 51 se află de mult timp în dezbaterea Parlamentului, "comisiile parlamentare au plimbat ordonanţa" şi sunt forme foarte diferite ieşite din diferite comisii şi care nu rezolvă problemele.
Consiliul Naţional al Elevilor a reacţionat cu privire la decizia CCR. Reprezentanţii Consiliului au atras atenţia că, în urma deciziei, "problema transportului elevilor va rămâne nerezolvată până când serviciile de transport nu vor redeveni servicii publice; în caz contrar, operatorii de transport nu vor mai avea nicio obligaţie să transporte elevi şi să ofere reduceri pentru aceştia - fenomen asupra căruia Inspecţia de Stat pentru Controlul Rutier (ISCTR) închide ochii cu bună ştiinţă. În 2018, de pildă, ISCTR a oferit amenzi pentru nerespectarea legislaţiei în vigoare pentru doar doi operatori de transport în toată ţara".
Liderul USR, Dan Barna a declarat că, urmare a deciziei CCR, Guvernul "este legat la mâini şi la şireturi şi condamnat să sară în sac", cel puţin în acest an, dacă nu se ajunge la alegeri anticipate.
Dan Barna a spus: "Argumentul că ar fi în procesul legislativ proiecte similare desfiinţează practic instituţia angajării răspunderii. În momentul în care vrei să blochezi un Guvern, introduci o lege, o ţii în sertar şi în momentul în care Guvernul vrea să-şi angajeze răspunderea invoci legea respectivă. Dacă acesta este temeiul, avem o problemă foarte mare de funcţionare instituţională a Guvernului şi a ceea ce înseamnă şansa de a guverna în România".
Potrivit OUG nr. 51/2019 aprobată de fosta guvernare Dăncilă, act normativ ce rămâne în vigoare în urma deciziei de ieri a CCR, transportul rutier judeţean de persoane este eliminat din sfera serviciilor publice, astfel încât preşedinţii consiliilor judeţene şi edilii locali nu mai sunt obligaţi să asigure mijloacele de transport în comun pentru cetăţenii din mediul rural şi nici să deconteze sau subvenţioneze transportul elevilor, al pensionarilor şi persoanelor cu dizabilităţi.
Prin proiectul de act normativ pentru care guvernul Orban şi-a angajat răspunderea s-a propus abrogarea prevederilor din OUG nr. 51/2019, astfel încât transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate la nivel judeţean să intre în sfera serviciilor publice.
Amintim că aprobarea proiectului de către cabinetul Orban nu a avut iniţial avizul obligatoriu al Consiliului Economic şi Social.