Reporter: Ce proiecte de reabilitare a infrastructurii de cale ferată aveţi în derulare?
CFR SA: Proiectele cofinanţate din fonduri externe nerambursabile, aflate în diferite etape procedurale, se află în mai multe faze - în execuţie, în licitaţie şi în stadiul de semnare contract:
Cele în execuţie sunt următoarele:
- reabilitarea infrastructurii feroviare pe Braşov - Simeria tronsoanele Sighişoara - Coşlariu şi Coşlariu - Simeria;
- reabilitarea podurilor de cale ferată peste Dunăre - km 152+149 (Pod Borcea) şi km 165+817 (Pod Cernavodă);
- modernizarea instalaţiei pentru centralizare electronică în staţia CF Videle;
- modernizarea instalaţiilor de centralizare electromecanică pe secţia de circulaţie Siculeni-Adjud;
- reabilitarea a 45 de poduri/podeţe pe raza Sucursalelor Regionale de cale ferată Braşov, Iaşi, Bucureşti, Timişoara şi Cluj;
- modernizarea staţiilor de cale ferată Târgu Mureş şi Sfântu Gheorghe;
-- modernizarea instalaţiilor de centralizare electromecanică pe secţia de circulaţie ILIA - LUGOJ;
-- sistemul de detectare a cutiilor de osii supraîncălzite şi a frânelor strânse - DCOS.
Lucrările aflate în procedura de licitaţie sunt:
- reabilitarea tronsoanelor: km 614 Gurasada şi Gurasada -Simeria (evaluare şi soluţionare contestaţii);
- revizuire Studiu de Fezabilitate pentru ''Îmbunătăţirea siguranţei traficului pe căile ferate române, prin modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată şi actualizarea documentaţiei de licitaţie pentru contractul de proiectare şi execuţie lucrări'' (procedură în derulare);
- studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată pe tronsonul Bucureşti Nord - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră, inclusiv Podul Grădiştea (procedură în evaluare);
Următoarele proiecte le avem în stadiul de semnare a contractului:
- reabilitarea a 36 de poduri/podeţe pe raza Sucursalelor Regionale CF Galaţi şi Craiova (după aprobarea bugetului pe 2017);
- Studiul de fezabilitate pentru reabilitarea liniei de cale ferată Craiova - Drobeta Turnu Severin - Caransebeş, parte a Coridorului Orient/Est-Mediteranean (desemnat câştigătorul procedurii de licitaţie după finalizarea perioadei legale de contestaţii);
- revizuirea studiului de fezabilitate pentru reabilitarea liniei de cale ferată Craiova - Calafat (după finalizarea contestaţiilor);
- reactualizarea Studiului de fezabilitate pentru ''Electrificarea si reabilitarea tronsonului de cale ferata Cluj-Napoca-Oradea- Episcopia Bihor''(după aprobarea bugetului 2017);
Reporter: Care sunt sursele de finanţare pentru aceste proiecte?
CFR SA: Complementar surselor de finanţare disponibile în buget, în baza Acordurilor de Finanţare semnate cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru derularea proiectelor prin Mecanismul de Interconectare a Europei (CEF 2014-2020), CFR a primit prefinanţare în valoare de circa 131 milioane euro.
Aşadar, sursa de finanţare a proiectelor este formată din fonduri externe nerambursabile plus buget de stat.
Toate finanţările pentru CNCF CFR se fac în conformitate cu Master Planul General de Transport (MPGT) al României. Acesta este un instrument strategic acceptat la toate nivelele decizionale şi va fi folosit pentru planificarea intervenţiilor majore, proiecte şi alte acţiuni, ce sunt semnificative pentru obiectivele de transport la scară naţională. MPGT oferă informaţii despre investiţiile programate de CFR SA, prioritizarea, valoarea şi eşalonarea lor până în 2030.
Reporter: Ce proiecte urmează să lanseze compania?
CFR SA: Proiectele care vor fi lansate sunt următoarele:
- reabilitarea tronsonului Apaţa - Caţa (aflat în stadiul de elaborare documentaţie pentru execuţie lucrări);
- reabilitarea tronsoanelor Braşov - Sighişoara (elaborare documentaţie pentru supervizare lucrări);
-Studiul de Fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj - Focşani - Adjud - Bacău - Roman - Paşcani - Iaşi Frontieră;
- revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru "Linia de cale ferată Bucureşti Nord - Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti";
- Studiul de Fezabilitate pentru "Reabilitarea liniei de cale ferată Predeal - Braşov, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h";
- elaborare Studiu de Fezabilitate pentru "'Lucrări de modernizări ale liniilor de cale ferată (Bucureşti-Braşov, Timişoara-Arad, Bucureşti-Buzău, Bucureşti-Craiova, Paşcani-Iaşi, Bucureşti-Constanţa, Bucureşti-Piteşti), pentru asigurarea unei viteze sporite şi creşterea calităţii serviciilor de transport feroviar";
- elaborare Studiu de Fezabilitate pentru "Lucrări de reabilitare poduri, podeţe, tuneluri Sucursalele Regionale CF 1-8, situate pe reţeaua TEN-T CORE şi COMPREHENSIVE - etapa II-a" (elaborare Studiu de Fezabilitate);
- elaborare Studiu de Fezabilitate pentru Modernizare a 47 staţii CF situate pe reţeaua TEN-T CORE şi COMPREHENSIVE (etapă elaborare Studiu de Fezabilitate).
Reporter: Care este ţinta pentru absorbţia fondurilor UE în următorii ani?
CFR SA: CNCF CFR SA doreşte o absorţie cât mai mare a fondurilor europene pentru dezvoltarea infrastructurii prin utilizarea în integralitate a fondurilor alocate anual de la bugetul de stat pentru proiectele de finanţare externă nerambursabilă.
La nivelul Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, pentru investiţiile finanţate din fonduri externe nerambursabile, gradul de execuţie bugetară la finele anului a fost de 95,61%, iar prin depunerea cererilor de rambursare ţinta de absorbţie a fondurilor europene pentru anul 2016 a fost realizată.
Reporter: Când vom avea o infrastructură la nivelul celei europene?
CFR SA: Trebuie avut în vedere că aducerea infrastructurii feroviare la nivel european este condiţionată de dezvoltarea întregii economii româneşti, deorece exploatarea liniilor devine avantajoasă atunci când se transportă cantităţi importante de marfă.
Reporter: Mulţumesc!
• CE finanţează reabilitarea unor tronsoane de cale ferată de la noi
• Acestea fac parte din Coridorul IV Paneuropean
Comisia Europeană finanţează reabilitarea tronsoanelor feroviare Coşlariu-Simeria şi Sighişoara-Coşlariu, incluse în proiectul Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov- Simeria, componentă a Coridorului IV Paneuropean (ramură nordică) pentru circulaţia trenurilor cu viteză de 160 km/h, potrivit Ministerului Tranporturilor.
Reabilitarea tronsoanelor de cale ferată Coşlariu-Simeria (74,43 km) şi Sighişoara- Coşlariu (99,04 km) presupune îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar prin modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare, sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului ERTMS/ETCS Nivel 2.
Conform sursei citate, proiectele sunt în faza a doua de finaţare în cadrul perioadei de programare 2014-2020. Cele două tronsoane de cale ferată sunt localizate în regiunile de dezvoltare din Vestul şi Centrul României, în limitele judeţelor Alba, Hunedoara, Mureş şi Sibiu.
Marius Chiper, director general al CFR SA, a declarat: "La ora actuală, avem în derulare proiecte complexe de reabilitare şi modernizare pe întreaga reţea, iar firmele constructoare trebuie să se alăture eforturilor companiei în dezvoltarea infrastructurii feroviare, inclusiv prin angajamentul că vor respecta termenele prevăzute în grafice stabilite de comun acord şi vor continua implementarea proiectelor în acelaşi ritm de lucru înregistrat anul trecut".
Reabilitarea acestor tronsoane feroviare, cu perioada estimată de finalizare anul 2018, va crea condiţiile necesare pentru sporirea traficului internaţional şi de lung parcurs, iar principalii beneficiari ai proiectului vor fi operatorii de transport feroviar de călători şi de marfă, călătorii, societăţile comerciale şi serviciile publice din întreaga zona de dezvoltare a proiectului.