Trei companii tehnologice de top şi-au anunţat astăzi colaborarea destinată să transforme evaluările internaţionale din domeniul educaţiei şi să îmbunătăţească rezultatele procesului de învăţare din toată lumea. În cadrul forumului mondial Learning and Technology, de la Londra, Cisco, Intel şi Microsoft şi-au dezvăluit planurile de a susţine financiar un proiect de cercetare multidisciplinară pentru elaborarea unor noi abordări, metode şi tehnologii de evaluare, pentru măsurarea succesului activităţilor de predare şi învăţare în secolul XXI, în şcolile din lume. În timpul acestei sesiuni, cele trei companii au făcut apel la liderii din domeniul educaţiei, la guverne şi la alte corporaţii să se alăture acestui efort.
Cele trei companii au anunţat de asemenea numirea lui Barry McGaw, în prezent director al Institutului de Cercetare în Educaţie din cadrul Universităţii din Melbourne, ca director executiv al acestui proiect. McGaw va supraveghea un comitet executiv, echipa de conducere a proiectului, şi până la 50 de experţi de vârf şi inovatori din mediul academic şi cel guvernamental, pentru a colabora în activitatea de cercetare şi pentru a contribui la dezvoltarea viitoarelor evaluări internaţionale şi naţionale.
Cu o bogată experienţă în domeniul academic şi al cercetării, McGaw a fost director pentru educaţie în cadrul Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (Organization for Economic Co-Operation and Development - OECD), unde a fost implicat în evaluările internaţionale din domeniul educaţiei prin Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor (the Program for International Student Assessment - PISA).
"Resursele tot mai limitate şi presiunile pieţei arată faptul că educaţia nu mai poate continua să fie doar responsabilitatea guvernelor", a afirmat McGaw. "Construirea viitoarei forţe de muncă va necesita un angajament din partea sectorului privat în vederea formării de parteneriate cu instituţiile publice. Reforma evaluării este esenţială pentru a face posibilă orice schimbare sistematică în domeniul educaţiei. Şi sunt necesare schimbări la nivel global pentru a echipa elevii de astăzi cu competenţele de care au nevoie pentru a avea succes pe piaţa forţei de muncă de mâine. Evaluările internaţionale PISA se concentrează pe competenţele cheie de citire, de matematică şi în domeniul ştiinţelor. La evaluările PISA din 2003, am făcut un pas prin adăugarea unei evaluări a capacităţii de rezolvare a problemelor, limitată însă la raţionamentul analogic. Am sperat că vom putea adăuga competenţele în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) la evaluările PISA din 2006, dar nu am reuşit. Acum, trebuie să lucrăm împreună pentru a îmbunătăţi practicile de evaluare."
Proiectul de cercetare şi dezvoltare în domeniul evaluării condus de Cisco, Intel şi Microsoft a primit sprijinul unor importante organizaţii internaţionale din domeniu. Mai precis, OECD şi Asociaţia Internaţională pentru Evaluarea Rezultatelor Educaţionale (International Association of the Evaluation of Educational Achievement - IEA) şi-au exprimat interesul de a folosi rezultatele, bazate pe dovezi şi verificabile, ale evaluării competenţelor pentru sec. XXI pentru elaborarea următoarelor versiuni ale PISA şi ale Tendinţelor în Studiul Matematicii şi Ştiinţelor la Nivel Internaţional (Trends in International Mathematics and Science Study - TIMSS), adică evaluările lor internaţionale.
"În economia globală, cele mai performante sisteme de educaţie din lume, şi nu pur şi simplu creşterile după standardele naţionale, au devenit etalonul pentru aprecierea succesului educaţional" a declarat Andreas Schleicher, şeful unităţii Indicatori şi Analiză în Educaţie, OECD. "De aceea din ce în ce mai multe ţări măsoară punctele forte şi pe cele slabe relative ale sistemelor lor de educaţie cu ajutorul evaluărilor internaţionale ale OECD, PISA. Pentru ca acestea să fie eficiente, este foarte important ca ele să continue să evolueze astfel încât să reflecte competenţele care contează pentru indivizi şi economii. Evaluările pe baza tehnologiei vor fi esenţiale din acest punct de vedere, iar proiectul reuneşte parteneri cheie care pot ajuta PISA în acest sens."
"IEA s-a angajat să integreze într-o măsură mai mare tehnologia informaţiei în evaluările sale, în special în ceea ce priveşte evaluarea TIMSS şi Progresul în studiul citirii la nivel internaţional," a afirmat Seamus Hegarty, preşedintele IEA. "Acest lucru reflectă schimbările din mediile de învăţare şi potenţialul tehnologiei de a îmbunătăţi procesul de predare şi învăţare. Aşteptăm nerăbdători să realizăm această colaborare pentru atingerea scopurilor comune pentru tinerii care învaţă."
Pe baza unei ample cercetări , Cisco, Intel şi Microsoft au ajuns la concluzia că cele mai multe sisteme de educaţie nu ţin pasul cu schimbările dramatice din economie şi cu categoriile de competenţe care le sunt necesare elevilor pentru a avea succes. Printre aceste competenţe se numără abilitatea de a gândi critic şi creativ, de a coopera şi abilitatea de a se adapta la felul mereu în schimbare în care tehnologia este folosită în economie şi în societate.
Proiectul se va concentra pe câteva domenii cheie care vor oferi cele mai promiţătoare oportunităţi pentru transformarea educaţiei şi a evaluării. Echipe de cadre didactice şi de reprezentanţi ai mediului academic se vor concentra pe crearea unor metodologii şi tehnologii de evaluare pentru educaţie, a unor medii eficiente de învăţare şi a unor metode de predare şi de evaluare bazate pe TIC, reproductibile, care favorizează dezvoltarea şi evaluarea competenţelor de care elevii au nevoie pentru a avea succes. Pentru a accelera desfăşurarea proiectului astfel încât să aibă un efect asupra următoarelor versiuni ale evaluărilor PISA şi TIMSS, vor fi revizuite practicile de succes din şcoli în ceea ce priveşte predarea şi testarea competenţelor pentru secolul XXI şi se vor determina implicaţiile pentru evaluările la scară mare.
"Cisco crede că o transformare holistică a sistemului de educaţie la nivel global necesită un anagjament pe termen lung, din partea unor factori multipli din sectorul public şi din cel privat", a spus Michael Stevenson, vice-preşedinte al iniţiativei Educaţia Globală, Cisco. "Credem că această colaborare dintre Cisco, Intel şi Microsoft poate servi drept stimulent pentru crearea şi implementarea unor standarde internaţionale de evaluare pentru măsurarea competenţelor şi a abilităţilor esenţiale pentru succesul elevilor în sec. XXI."
"Cisco, Intel şi Microsoft au fiecare un angajament de mult timp faţă de educaţia globală şi oferirea de posibilităţi cadrelor didactice", a spus Will Swope, vice-preşedinte şi manager general la Intel, Corporate Sustainability Group. "Această colaborare ne va ajuta să atingem scopul nostru comun, acela de a transforma educaţia în lume. Mai precis, dorim să umplem golul între ceea ce se întâmplă în şcoli şi ceea ce se întâmplă în lumea reală şi să măsurăm mai bine competenţele care sunt cu adevărat necesare în sec. XXI ."
"Pe măsură ce continuăm să ne implicăm alături de lideri guvernamentali, instituţii şi cadre didactice, una dintre cele mai importante probleme care se pune constant este nevoia ca sectorul public şi sectorul privat să se unească în eforturile lor de creştere a accesului la educaţia de calitate, de creştere a ratelor de absolvire şi de creare a unei modalităţi consecvente pentru măsurarea succesului", a declarat Anoop Gupta, vice-preşedinte coorporatist pentru Grupul Potenţialului Nelimitat, Grupul Produselor Educaţionale şi Strategia şi Politica în domeniul Tehnologiei de la Microsoft. "Prin această colaborare, sperăm să-i inspirăm şi pe alţii să se alăture acestei misiuni deoarece credem că, împreună, putem avea un impact mai mare atunci când vrem să ne asigurăm că elevii de astăzi sunt mai bine pregătiţi pentru forţa de muncă de mâine."