COMISIA EUROPEANĂ: România riscă infringement din cauza spaţiului aerian comun cu Bulgaria

V.B.
Companii #Aeronautică / 10 iulie 2014

Comisia Europeană (CE) a cerut oficial României şi altor 17 ţări să îmbunătăţească blocurile funcţionale de spaţiu aerian (FAB) din care fac parte, precizând că " FAB reprezintă un spaţiu aerian comun care ţine cont de fluxurile de trafic aerian, nu de graniţele existente între state", conform unui comunicat remis astăzi redacţiei.

După trimiterea, astăzi, a scrisorilor de punere în întârziere, statele membre au la dispoziţie două luni pentru a răspunde şi a-şi comunica observaţiile. Pe această bază, Comisia Europeană poate să emită sau nu un aviz motivat (infringement), în conformitate cu articolul 258 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

Celelalte 17 state membre UE vizate de solicitarea CE sunt: Austria, Bulgaria, Croaţia, Cipru, Cehia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia Slovacia, Slovenia, Spania şi Marea Britanie.

"Blocurile funcţionale de spaţiu aerian constituie un pas esenţial către un sistem aviatic mai eficient, mai puţin costisitor şi mai puţin poluant în Europa", se mai arată în comunicatul CE.

Siim Kallas, vicepreşedinte al Comisiei responsabil cu transporturile, a declarat: "Trebuie să depăşim, în cele din urmă, frontierele naţionale în cadrul spaţiului aerian european. FAB reprezintă o componentă necesară şi vitală a cerului unic european. În acest moment, aceste spaţii aeriene comune există doar pe hârtie; ele sunt stabilite în mod oficial, dar nu sunt încă funcţionale. Îndemn statele membre să dea dovadă de mai multă ambiţie şi să accelereze punerea în aplicare a cerului unic european".

Toate statele membre ale UE ar fi trebuit să îşi implementeze blocurile funcţionale de spaţiu aerian până la 4 decembrie 2012, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 550/2004. Blocul funcţional de spaţiu aerian care regrupează Italia, Grecia, Cipru şi Malta (BLUEMED FAB) este în curs de a fi instituit în mod oficial, în timp ce acordurile între state cu privire la constituirea blocului funcţional de spaţiu aerian format din Austria, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Croaţia (FABCE), a blocului funcţional de spaţiu aerian format din Bulgaria şi România (DANUBE FAB), a blocului funcţional de spaţiu aerian format din Lituania şi Polonia (BALTIC FAB), a blocului funcţional de spaţiu aerian format din Spania şi Portugalia (SOUTHWEST FAB), precum şi a blocului funcţional de spaţiu aerian format din Marea Britanie şi Irlanda (UK/IRELAND FAB) au intrat în vigoare.

CE susţine că progresele efective înregistrate în ceea ce priveşte reorganizarea spaţiului aerian prin intermediul acestor blocuri funcţionale de spaţiu aerian şi eficienţa serviciilor lor de navigaţie aeriană au fost lente.

"Aceasta înseamnă mai multe întârzieri, consum mai mare de combustibil şi, prin urmare, emisii sporite de gaze cu efect de seră şi facturi mai mari plătite de companiile aeriene. Prin intermediul scrisorilor de punere în întârziere trimise astăzi, Comisia solicită statelor membre să ia măsuri în vederea optimizării punerii în aplicare a blocurilor funcţionale de spaţiu aerian şi a serviciilor de navigaţie aeriană", punctează Executivul european.

În plus, lipsa de progres în ceea ce priveşte blocurile funcţionale de spaţiu aerian frânează punerea în aplicare pe deplin a cerului unic european, fapt care generează la rândul său pierderi de eficacitate ale întregului sistem european de management al traficului aerian, estimate la aproximativ 30-40% din totalul costurilor serviciilor de navigaţie aeriană şi al taxelor percepute în Europa. Aceasta reprezintă o pierdere de aproximativ 5 miliarde de euro anual. În plus, sunt afectate în mod negativ măsurile de sporire a siguranţei prevăzute în cadrul cerului unic european, mai informează sursa citată.

În conformitate cu legislaţia privind cerul unic european, organismele naţionale de control al traficului aerian ar trebui să colaboreze în cadrul a nouă blocuri regionale de spaţiu aerian (blocuri funcţionale de spaţiu aerian - FAB), pentru a spori eficienţa şi a reduce costurile şi emisiile. Configuraţia acestor blocuri de spaţiu aerian comun nu are la bază frontierele de stat, ci fluxurile de trafic, această abordare ducând la îmbunătăţirea performanţelor.

Sistemul blocurilor funcţionale reprezintă un element esenţial în direcţia unui spaţiu aerian unic şi reduce fragmentarea cauzată de frontierele naţionale în domeniul managementului traficului aerian.

Înfiinţarea unui sistem adecvat de blocuri funcţionale de spaţiu aerian va aduce mai multe beneficii, opinează reprezentanţii Comisiei Europene, menţionând ca prim astfel de avantaj standarde mai înalte privind siguranţa. În acest context, aeronavele vor urma anumite itinerare fără a se preocupa de trecerea frontierelor, fapt care va elimina riscul interferenţelor înregistrate la trecerea frontierelor şi pe cel al disparităţilor la nivel naţional în materie de proceduri de siguranţă.

Al doilea asemenea beneficiu constă în reducerea costurilor şi a consumului de carburant: aeronavele vor putea urma rute mai directe, la altitudini mai favorabile; astfel, blocurile funcţionale de spaţiu aerian vor conduce la realizarea de economii de carburant şi la diminuarea întârzierilor. Prin urmare, se vor ameliora serviciile furnizate pasagerilor, se vor înregistra beneficii pentru mediu, atât în ceea ce priveşte zgomotul, cât şi emisiile, şi vor fi reduse costurile zborurilor cu sume de ordinul miliardelor de euro pe an.

"Date fiind aceste beneficii, blocurile funcţionale de spaţiu aerian sunt absolut esenţiale pentru succesul cerului unic european şi reprezintă un element important al pieţei unice, care le dă cetăţenilor libertatea de a călători, de a locui şi de a munci oriunde pe teritoriul UE", punctează CE.

Articolul 9a din Regulamentul (CE) nr. 550/2004 prevede punerea integrală în aplicare de către toate statele membre, până la 4 decembrie 2012, a blocurilor funcţionale de spaţiu aerian, astfel cum au fost definite la articolul 2 alineatul (25) din Regulamentul (CE) nr. 549/2004 , cu obligaţia de natură reglementară de a permite utilizarea optimă a spaţiului aerian din punct de vedere al capacităţii şi al eficienţei zborurilor, precum şi cu obligaţia de a furniza servicii de navigaţie aeriană optimizate pe întreg teritoriul UE.

După trimiterea, în luna aprilie, a unor scrisori de punere în întârziere statelor care fac parte din blocul funcţional al Europei centrale (FABEC), Comisia trimite în prezent scrisori de punere în întârziere statelor care fac parte din blocurile BLUEMED, DANUBE şi FABCE, conchide comunicatul CE.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb