State din Europa şi Asia, care în cazul unor indicatori poate figurează mult mai bine decât România din punctul de vedere al digitalizării serviciilor publice, se uită cu foarte mare atenţie la proiectul Ghişeul.ro, care a devenit un exemplu de bune practici în regiune, a afirmat Bogdan Pătru, Government Segment Lead, Mastercard România şi Croaţia.
În opinia sa, pandemia a adus o serie de schimbări în ţara noastră în ceea ce priveşte digitalizarea, dar în continuare există un decalaj foarte mare faţă de ţările din Uniunea Europeană pe care trebuie să-l recuperăm.
Reprezentantul Mastercard a afirmat: "Dacă împărţim ultimii ani în perioda dinaintea pandemiei şi cea de după pandemie, vedem nişte schimbări. Cred că o primă schimbare îmbucurătoare pentru noi, în calitate de companie şi pentru societate în general, ar fi modificarea discursului public. Iată că în doi ani avem nişte măsuri concrete adoptate şi implementate. Avem un plan, o viziune. O a doua mare schimbare este legată de interacţiunea privat-public. Acum, autorităţile ne invită la dezbateri publice, la consultări. Cred că această calitate crescută a dialogului dintre mediul public şi cel privat alături de voinţa politică au fost unul dintre ingredientele cheie din transformarea ce se regăseşte în toată această serie de măsuri, de planuri şi legi care deja există".
Din punctul său de vedere, o altă mare schimbare ţine de faptul că, astăzi, ne-am obişnuit să plătim diverse taxe online, iar comerţul electronic are creşteri spectaculoase an de an. "Totuşi, trebuie să ţinem cont că am plecat de o bază mică. Înainte de pandemie, România era pe ultimul loc în Europa în ceea ce priveşte ponderea plăţilor electronice în comerţ sau în privinţa incluziunii şi educaţiei financiare", a afirmat Bogdan Pătru. "Există în continuare un decalaj foarte mare de recuperat (n.r. faţă de ţările UE), dar aici sunt şi oportunităţile. Însă cea mai mare provocare rămâne echilibrarea celor două zone ale României - cei câţiva mari poli de dezvoltare concentraţi în jurul marilor aglomeraţii urbane şi zona rurală şi urbanul mic".
"Mastercard a susţinut proiectul Ghiseul.ro încă de la înfiinţarea sa, în 2011"
Legat de proiectul Ghiseul.ro, Bogdan Pătru a subliniat că Mastercard a susţinut iniţiativa încă de la înfiinţarea sa, în 2011, fiind unul dintre primele proiecte în parteneriat public-privat din România.
"Înainte de pandemie, platforma nu cred că avea 300.000 - 400.000 de utilizatori. Au trecut aproape trei ani şi numărul utilizatorilor a sărit de 1,8 milioane. Asta pentru că a intervenit voinţa politică şi implicarea statului. Ulterior a intervenit dorinţa statului de a îmbunătăţi şi de a adăuga noi funcţionalităţi acestui mijloc prin care poate încasa repede sumele de la contribuabili", a afirmat Bogdan Pătru, adăugând: "Din 2021 avem un parteneriat prin care Mastercard, împreună cu furnizorul şi partenerul nostru Tremend Software, am finanţat şi dezvoltat integral aplicaţia de mobil pentru Ghiseul.ro. Aplicaţie pe care am cedat-o către Autoritatea pentru Digitalizarea României cu titlu gratuit, cu toate drepturile de utilizare şi drepturi intelectuale".
Conform reprezentantului Mastercard, proiectul Ghişeul.ro nu este numai un exemplu de bune practici. "State din Europa şi Asia, care în cazul unor indicatori poate figurează mult mai bine decât noi din punctul de vedere al digitalizării serviciilor publice, se uită cu foarte mare atenţie la acest proiect şi a devenit un exemplu de bune practici în regiune", a afirmat Bogdan Pătru.
• "Educaţia face parte din ADN-ul companiei noastre"
Educaţia financiară şi competenţele digitale merg mână în mână, spune reprezentantul Mastercard, subliniind că societatea derulează numeroase campanii de comunicare şi informare, pentru protejarea clienţilor şi publicului în general.
"Operăm cea mai mare reţea de plăţi la nivel global. La nivelul companiei a fost o preocupare permanentă ca plăţile să fie sigure şi eficiente, iar riscul de fraudă să fie cât mai mic. Apoi, pe măsură ce digitalizarea şi plăţile au evolutat şi preocuparea noastră pentru securitatea cibernetică a evoluat şi s-a dezvoltat în nişte direcţii pe care nu le-am intuit de la început. La Waterloo, în Belgia, există Mastercard Cybersecurity Resilience Center, care este un hub central la nivel european, ce are rolul de a aduce întreaga noastră experienţă şi expertiză către autorităţile de reglementare, autorităţile de control sau autorităţile judiciare din Europa. Pe de altă parte, facilitează şi interacţiunea cu mediul privat", a afirmat Bogdan Pătru.
Domnia sa a adăugat: "În al doilea rând, fie prin dezvoltarea şi cercertarea pe care o realizăm prin surse proprii, fie printr-o serie de achiziţii strategice pe care compania le-a efectuat, ne-am extins în zona de produse şi servcii de cybersecurity destinate mediului public şi mediului privat. Am dezvoltat atât în zona de diagnoză a rezilienţei cibernetice a unei entităţi până în zona de simulare de atacuri, cuantificare, identificare de riscuri şi măsuri de protecţie".
Conform reprezentantului Mastercard, educaţia face parte din ADN-ul companiei. "Educaţia financiară merge mână în mână cu competenţele digitale şi cu educaţia în domeniul securităţii cibernetice, unde am derulat şi vom derula campanii de comunicare, campanii de informare şi programe educaţionale astfel încât să încercăm să prevenim acele situaţii când ne dăm datele cardului, PIN-ul sau alte informaţii sensibile", a afirmat Bogdan Pătru.