Funcţionarii publici din Ministerul Transporturilor sunt foarte curajoşi că alocă din bani publici subvenţii pentru transportul feroviar de persoane, pe propria răspundere, fără să existe un sistem electronic prin care să fie verificat ce se întâmplă cu aceşti bani, a declarat, ieri, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, la conferinţa "Modern şi eficient: materialul rulant de care are nevoie România", organizată de Club Feroviar.
Potrivit lui Chiriţoiu, responsabilii din sectorul feroviar nu au fost în stare de ani de zile facă un sistem electronic pentru a monitoriza câte bilete de emit şi pe ce rute, dar totuşi funcţionarii din minister subvenţionează din bani publici transportul de persoane.
"Eu sunt uimit de curajul funcţionarilor publici din Ministerul Transporturilor, sunt uimit de curajul oamenilor care, periodic, aprobă subvenţii pentru transportul de călători fără să aibă o bază verificabilă. Deci faptul că funcţionari publici, supuşi controlului Curţii de Conturi, cu riscul Parchetului, au curajul să semneze să aloce bani publici sub formă de subvenţii pentru transportul de călători fără ca de ani de zile să fim în stare să avem un sistem electronic care să evidenţieze câte bilete s-au vândut şi mergem pe declaraţii pe propria răspundere... Deci dăm bani publici pe propria răspundere, semnează un X, şi tu nu ţi-ai pus la punct un sistem prin care să verifici că lucrurile acelea se întâmplă... Este un curaj pe care eu îl admir. Eu nu l-aş avea, iar eu sunt un om destul de curajos, îmi asum, semnez lucruri, dar curajul pe care îl au cei din Transporturi eu nu îl am, nu l-aş avea", a susţinut preşedintele Consiliului Concurenţei.
Domnia sa a precizat că, pentru ca sistemul să fie finanţat, în primul rând este nevoie să cunoaştem necesităţile lui, ceea ce nu se întâmplă în prezent.
"Subvenţionăm egal toate rutele, n-am făcut nicio analiză unde e nevoie de mai multe trenuri, pe ce rută e nevoie de mai puţine. Noi de ani de zile nu suntem în stare să ne pregătim cu nimic. Tot aruncăm pe fereastră banii pentru consultantul tehnic", a spus Bogdan Chiriţoiu, care a menţionat că nu poate fi acuzat Ministerul Finanţelor, deoarece este strict o problemă de sistem.
Preşedintele Consiliului Concurenţei a arătat că, în această problemă, factorul politic nu are nicio vină.
"Ministrul (...) e de vină că noi n-am făcut sistem de ticketing? Că nu reuşim să gândim rutele astea? Hai întâi să avem ceva cap-coadă şi apoi, dacă politicul ne dă în cap, să venim să spunem că politicul ne strică planurile. De câţi ani se tot discută că luăm echipamente, că le dăm într-un sistem, că le dăm în alt sistem şi apoi nu le mai dăm în niciun sistem. Asta, iarăşi, nu mai e o vină din afară, ci a celor care lucrează de mulţi ani în zona de CFR. Lumea asta are o vină că nu reuşeşte să se organizeze şi să-şi vadă propriul interes", a afirmat Bogdan Chiriţoiu.
Preşedintele Consiliului Concurenţei ar trebui să ţină cont, înainte de a face orice afirmaţie despre subvenţiile acordate operatorilor de transport feroviar, de inactivitatea Autorităţii pentru Reformă Feroviară care nu a fost în stare să ducă la capăt vreo achiziţie de material rulant pentru transportul de persoane, a declarat, pentru ziarul BURSA, Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicale a Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) şi vicepreşedinte al Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian.
"Bogdan Chiriţoiu ar trebui să declare dacă, de când este dânsul preşedinte al Consiliului Concurenţei, a existat vreo clipă în care s-a situat de partea operatorilor de transport feroviar din ţara noastră. De ce nu a solicitat Autorităţii pentru Reformă Feroviară să facă achiziţie pe fondurile europene 2014-2020 a unui sistem electronic prin care să fie verificată alocarea din bani publici a compensaţiei şi nu a subvenţiei, cum afirmă domnul Bogdan Chiriţoiu? De ce nu iese public să solicite concurenţă loială din 2023 pentru operatorii de transport feroviar români şi pentru operatorii de transport feroviari străini de călători? Până acum companiile de profil din ţara noastră trebuia să aibă achiziţionate de ARF o treime din trenurile noi de călători şi ar fi trebuit ca, la începutul lui 2021, să demareze proiecte pe fonduri europene, pentru perioada 2021-2027, pentru celelalte două treimi din necesarul de trenuri de persoane. Lipsa achiziţiilor menţionate va duce la o concurenţă neloială pe care o vor face operatorii de transport feroviar străini companiilor feroviare de transport persoane din ţara noastră, odată cu liberalizarea totală a transportului feroviar de călători ce va avea loc în anul 2023. În consecinţă, sindicatele din FSTFR atrag atenţia domnului Bogdan Chiriţoiu să privească şi la acest tip de concurenţă neloială, care va fi în beneficiul companiilor străine ce vor intra în 2023 pe piaţa transportului feroviar de persoane din ţara noastră", ne-a spus Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR.
Amintim că, în privinţa compensaţiilor pentru transportul feroviar de persoane, Ministerul Transporturilor a încheiat cu cei şase operatori autohtoni din domeniu contracte doar pentru anul în curs şi nu până în anul 2023, când va interveni liberalizarea totală a acestui tip de transport. Termenul contractual a fost stabilit tot la cerinţa Consiliului Concurenţei care a spus că, atât timp cât nu există o monitorizare clară a numărului de bilete vândute, nu este corect ca documentele în baza cărora se acordă compensaţiile respective să fie încheiate pe o perioadă mai lungă.