Consiliul Fiscal critică proiectul de rectificare bugetară

ELENA VOINEA
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 4 august 2011

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal

Consiliul Fiscal consideră ca fiind regretabilă derogarea de la art.16 al Legii responsabilităţii fiscal-bugetare, care le-a permis autorităţilor să majoreze cu 2,9 miliarde de lei plafonul bugetului aprobat de Parlament pentru acest an, se arată într-un comunicat al Consiliului.

"Deşi proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru rectificarea bugetului de stat pe anul 2011 prevede derogarea de la prevederile art. 16 al Legii responsabilităţii fiscal-bugetare, Consiliul Fiscal consideră regretabilă practica de a eluda printr-un act normativ regulile instituite prin legea 69/2010 pentru promovarea disciplinei în execuţia bugetară", potrivit comunicatului.

Reprezentanţii Consiliului Fiscal susţin că suspendarea temporară a prevederilor legii responsabilităţii fiscal-bugetare creează un precedent care poate să genereze în viitor şi alte derapaje de la principiile unei politici fiscal-bugetare responsabile şi predictibile.

"În plus, recursul la derogare de la regulile instituite de legea responsabilităţii fiscal-bugetare nu este de natură să contribuie la stabilirea unui cadru credibil şi predictibil de derulare a politicii fiscal-bugetare, subminând astfel unul dintre scopurile pentru care legea 69/2010 a fost asumată şi promovată de autorităţi", se mai arată în comunicat.

Nivelul total al cheltuielilor bugetului general consolidat depăşeşte cu 2,9 miliarde lei plafonul de 194,4 miliarde lei aprobat de Parlament, pentru acest an, prin Legea 275/2010 privind aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în strategia fis-cal-bugetară. Din cheltuieli este exclusă asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori.

Proiectul de rectificare bugetară nu îndeplineşte prevederile art.16 din Legea nr.69/2010, conform căruia cheltuielile totale ale bugetului general consolidat pot să fie suplimentate pentru plata serviciului datoriei publice şi pentru plata contribuţiei României la bugetul Uniunii Europene.

Daniel Ionescu: Trebuie sesizată Curtea de Conturi pentru stoparea indisciplinei bugetare

Doctorul în economie Daniel Ionescu este de părere că neîncadrarea în termenii legali (depăşirea plafonului legal cu aproape 3 miliarde lei), prin care se vrea rectificarea bugetară, nu este decât o mostră dintr-un şir lung de încălcări ale legii pe care le comite actualul Executiv.

Domnia sa ne-a declarat: "Trebuie observat că, dincolo de respectul faţă de norma juridică care observă procesul, calculul deficitului se realizează luând în considerare ca benchmark un PIB mai mare cu aproape 2 miliarde lei faţă de cel prognozat de CNP (n.r. Comisia Naţională de Prognoză)! Mai mult, atâta timp cât nu există o lege prin care să se deruleze aşa-zisa compensare a arieratelor ne aflăm în faţa unui < bluf >".

În opinia domniei sale, Consiliul Fiscal trebuie să-şi exprime "legal" opinia, prin intervenţie instituţională, nu prin sesizarea demersului ca neregularitate.

"În fapt, trebuie sesizată Curtea de Conturi şi o instanţă procesuală activă pentru a stopa - până la reconsiderarea legii 69/2010 - indisciplina bugetară", potrivit domniei sale.

Domnul Daniel Ionescu atrage atenţia că, în pofida situaţiei precare în care se află finanţele publice, deficitul bugetar este localizat supra-exclusiv la nivelul bugetului de stat: la şase luni, deficitul bugetului de stat a depăşit deficitul bugetului general consolidat cu 16%.

Ionel Blănculescu: "Trăim în două realităţi"

Derogarea de la prevederile legale pentru crearea spaţiului de rectificare a bugetului arată că există două realităţi, potrivit analistului economic Ionel Blănculescu.

Domnia sa ne-a declarat că în realitatea virtuală autorităţile efectuează derogări ca lucrurile să fie corecte în faţa Uniunii Europene, iar în realitatea adevărată acestea acţionează după bunul plac.

Consiliul Fiscal susţine că proiectul de rectificare bugetară îndeplineşte condiţiile art.15, alin.(2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr.69/2010 cu privire la faptul că nu pot fi aprobate mai mult de două rectificări bugetare pe an şi acestea nu pot fi promovate în primele şase luni ale anului. De asemenea, proiectul de rectificare îndeplineşte şi regula stipulată la art.9, alin.(2) din Legea nr.69/2010, conform căruia totalul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar, cu ocazia rectificărilor bugetare.

Majorarea proiecţiei veniturilor bugetare se datorează, pe de-o parte, performanţei mai bune a veniturilor din accize înregistrată la finele primului semestru al anului, această categorie de venituri fiind revizuită ascendent cu 1,6 miliarde lei, şi pe de altă parte unui plus de venituri la nivelul TVA (+550 milioane lei) şi veniturilor nefiscale (+876 milioane lei), generat de implementarea unei scheme de stingere "în lanţ" a arieratelor bugetare. Conform acestei scheme, 1.426 milioane lei vor fi transferaţi din bugetul de stat către bugetele locale şi către anumite companii de stat, astfel încât în final, aceste transferuri să conducă la stingerea unor obligaţii restante către buget.

Majorarea cheltuielilor totale cu 2,98 miliarde lei reflectă, pe de o parte, impactul schemei de stingere "în lanţ" mai sus menţionate (1.426 milioane lei, cu impact la nivelul capitolelor de cheltuieli "subvenţii" - 735,5 milioane lei, "asistenţă socială" - 236,6 milioane lei, "alte transferuri" - 442,3 milioane lei, "alte cheltuieli" - 12 milioane lei), iar pe de altă parte, suplimentarea cheltuielilor totale cu 1549,7 milioane lei. Această din urmă majorare este localizată în principal la nivelul cheltuielilor cu bunurile şi serviciile (+433,2 milioane lei, din care 300 milioane lei către Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate), la cel al cheltuielilor de capital (+320,8 milioane lei), la cel al fondului de rezervă (+228 milioane lei), la nivelul cheltuielilor cu subvenţiile (+220,8 milioane lei), la cel al cheltuielilor cu asistenţa socială (+116,3 milioane lei, reflectând impactul net al majorării cheltuielilor la nivelul BASS cu 809.5 milioane lei şi la nivelul bugetului de stat cu 10 milioane lei şi al reducerii cu 694.9 milioane lei a cheltuielilor cu indemnizaţiile de şomaj) şi al categoriei "alte transferuri" (+116,7 milioane lei).

Articolul cinci din Ordonanţa pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2011 prevede: "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 se majorează potrivit prevederilor din prezenta ordonanţă prin derogare de la prevederile art.16 şi art.56 din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare, nr.69/2010, precum şi de la prevederile art.3 alin.(4) şi (5) din Legea nr.275/2010 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar".

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb