Conducta Nabucco ar urma să se aprovizioneze şi cu gaze naturale din ţările pe care le tranzitează, în cazul în care acestea vor oferi astfel de surse, a declarat Reinhard Mitschek, Directorul Executiv al "Nabucco Gas Pipeline International GmbH". "Nabucco nu este doar un coridor de tranzit, ci o piaţă uriaşă care oferă numeroase posibilităţi de afaceri celor implicaţi, iar dacă, în ţările care vor fi tranzitate, vor fi disponibile surse locale de gaze naturale, acestea vor putea aproviziona conducta", a precizat domnia sa.
Comitetul Politic Nabucco, ce include reprezentanţii guvernamentali Nabucco din ţările de tranzit, a confirmat, ieri, sprijinul politic pentru Proiectul Conductei de Gaze Nabucco şi pentru Acordul Interguvernamental existent, asigurând astfel încrederea investitorilor şi producătorilor.
Comitetul a fost găzduit de către Ministerul Energiei din Austria şi a beneficiat de participarea Comisarului European pentru Energie, Günther Oettinger, a Primului Ministru al Bulgariei, Boyko Borisov şi a miniştrilor responsabili de portofoliile energiei din Bulgaria, Ungaria, Turcia şi ţara noastră, precum şi a acţionarilor Nabucco. Acesta a confirmat că actualul cadru legal şi de reglementare pentru proiectul Nabucco este aplicabil conform Acordului InterGuvernamental (InterGovernmental Agreement - IGA), Acordului de Sprijin al Proiectului (Project Support Agreement - PSA) care sunt în vigoare, precum şi pentru proiectul cu punct de plecare la graniţa bulgară. La întâlnire a participat şi Ministrul Industriei şi Energiei din Republica Azerbaidjan, Natig Aliyev, care a făcut o prezentare a evoluţiei proiectului din perspectiva producătorului.
Reinhard Mitschek a declarat: "Comitetul Politic reconfirmă sprijinul politic, legal şi de reglementare de care se bucură Nabucco. Acest angajament este un factor crucial care face ca Nabucco să fie cel mai avansat proiect de conductă din Coridorul Sudic, foarte atractiv pentru participanţii la piaţă din toată Europa şi din Turcia, pentru furnizorii de gaze, pentru investitori şi sponsori. Reducem riscurile şi maximizăm o solidă protecţie juridică. Salutăm acest mesaj de sprijin şi aşteptăm cu nerăbdare să lucrăm împreună cu statele implicate pentru a asigura libertatea de alegere şi securitatea energetică pentru consumatorii europeni".
Consorţiul Nabucco continuă să colaboreze îndeaproape cu consorţiul Shah Deniz II şi Conducta de Gaze Trans-Anatoliană (Trans-Anatolian Gas Pipeline - TANAP) şi îşi menţine convingerea că oferă cea mai bună soluţie de a atrage noi surse de aprovizionare şi de a le trans-porta către marile pieţe europene de consum, se arată într-un comunicat al "Nabucco Gas Pipeline International GmbH".
"Nabucco Gas Pipeline International GmbH" (NIC) a fost înfiinţată în 24 iunie 2004 pentru a dezvolta, a construi şi a opera conducta Nabucco. Compania este deţinută de acţionarii Nabucco ("OMV", "FGSZ", din Ungaria, "Bulgarian Energy Holding", "Botas", din Turcia, "RWE", din Germania, şi "Transgaz") şi este responsabilă de dezvoltarea, cons-trucţia, operarea, negocierea şi alocarea capacităţii conductei Nabucco. "NIC" ar urma să fie singura companie în contact direct cu transportatorii, să ofere o soluţie de tipul one-stop-shop şi să opereze ca o entitate comercială independentă pe piaţă, acţionând independent de companiile-mamă. Sistemul de conducte urmează să fie construit de companiile naţionale Nabucco, care sunt subsidiare ale "NIC" în fiecare ţară de tranzit.
• George Maior, SRI: "În regiunea Mării Negre sunt rezerve serioase de hidrocarburi"
Dezvoltările recente din punct de vedere economic la Marea Neagră sunt extrem de interesante şi pentru Serviciul Român de Informaţii (SRI), a declarat, recent, George Maior, directorul serviciului, care a precizat că "prospecţiunile marii companii «Exxon» arată că sunt rezerve serioase extrem de importante de hidrocarburi" în această regiune.
Prospecţiunile ar putea da un nou impuls proiectului gazoductului european Nabucco, care "intrase într-un anumit impas", potrivit lui George Maior. "Aceste dezvoltări la Marea Neagră s-ar putea să genereze şi un impact pozitiv pe Nabucco, din punct de vedere al capacităţii de transport şi al resurselor din Marea Neagra", consideră domnia sa, care a adăugat că, în urma acestor descoperiri, Marea Neagră nu mai reprezintă doar o zonă de tranzit a rutelor din Marea Caspică.
"Dacă noi ştim să jucam inteligent atuurile noastre de ţară riverană, pe termen mediu şi lung vom obţine mai multă securitate energetică", a continuat şeful SRI, avertizând, însă, că ţara noastră trebuie să se elibereze de "anumite ideologii nefaste" şi să înţeleagă că nu dispune de tehnologiile necesare pentru exploatarea acestor resurse, astfel încât are nevoie să coopereze cu alte ţări şi companii care le deţin.
"Aceste prospecţiuni au deja rezultate, programul investiţional este deja demarat în privinţa acestor mari companii, deci lucrurile se vor accelera în viitor şi este benefic pentru noi", a subliniat George Maior.
Întrebat dacă această cooperare cu alte ţări ar putea include şi Rusia, domnia sa a răspuns: "Este şi «Gazprom» prezent în această zonă şi evident că, din punct de vedere economic, trebuie să fim pregatiţi pentru astfel de cooperări".
• Chatam House: Industria petrolieră trebuie să se restructureze în profunzime
Industria petrolieră va trebui să se restructureze în profunzime pentru a se adapta la politicile ecologice şi la dezvoltarea hidrocarburilor non-convenţionale, arată un studiu publicat luni de institutul britanic Chtam House.
Ameninţarea unei penurii a resurselor petroliere nu mai pare a fi iminentă iar noţiunea de vârf petrolier (nivel de la care producţia petrolieră ar urma să scadă constant) nu mai pare a fi pertinentă, se arată în raportul de 124 de pagini realizat de către Chatham House. Dimpotrivă, cererea de petrol este cea care pare să se apropie de un platou în ţările dezvoltate şi să încetinească în ţările în curs de dezvoltare, ca urmare a creşterii preţului barilului petrolului după 2005 şi a politicilor mai stricte privind emisiile de gaze cu efect de seră, se mai arată în acest studiu.
Utilizarea petrolului pentru transport, responsabil pentru jumătate din necesarul mondial de petrol, se reduce ca urmare a progreselor tehnologice care diminuează consumul de carburant al automobilelor precum şi a utilizării crescute a biocarburanţilor. Pe de altă parte, creşterea producţie de gaze de şist în SUA lasă să se întrevadă o "vârstă de aur a gazelor naturale".
"Sectorul petrolier mondial trebuie să conştientizeze că aceste evoluţii economice, ecologice şi geopolitice cer o adaptare profundă mai degrabă de simple modificări graduale dacă vrea să continue să prospere", a declarat John Mitchell, unul dintre autorii studiului.
Chatham House consideră că pericolul pentru ţările occidentale constă mai degrabă în creşterea cotaţiilor decât în diminuarea ofertei de petrol.
1. Care este calitatea dlui George Maior?
(mesaj trimis de B.G. în data de 09.10.2012, 11:00)
De obicei SRI culege si proceseaza informatii. Vad ca dl George Maior isi exprima opinia in domeniul energiei Ceea ce este neobisnuit. De aceea ma intreb si eu ca un platitor de taxe : in ce calitate isi exprima opinia dl George Maior? Ca sef SRI sau altceva ? Stie ceva mai mult?