Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România - PATRES - se arată surprinsă şi îngrijorată, într-un comunicat de presă, de decizia Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei de a stabili o cotă obligatorie de achiziţie certificate verzi pentru operatorii economici, aferentă primelor trei luni ale anului 2017, la o valoare de 0,210 certificate verzi/MW.
Viorel Lefter, Preşedintele PATRES, a declarat: "Constatăm că ANRE a optat pentru o cotă obligatorie de certificate verzi pentru primul trimestru 2017 de 0,21 CV/MWh, un nivel redus faţă de cel prevăzut prin Ordinul 119/2016, de 0,32 CV/MWh, cu impact major asupra operatorilor economici. Este o scădere majoră, cu aproape 30%. Consecinţa: cresc pierderile la producătorii de energie din surse regenerabile. Practic, producătorii nu vor mai putea vinde 1,25 milioane certificate verzi aferente anului 2017, care se adaugă la cele peste 11 milioane care sunt în exces în piaţă în acest moment".
PATRES susţine că, de la an la an, cota obligatorie de energie din surse regenerabile susţinută a fost redusă, astfel încât impactul certificatelor verzi în factura de energie a consumatorului final să nu crească: "Astfel cota pentru anul 2017 a fost stabilită la nivelul de 8,3%, sub nivelul celei din 2016 şi mult sub nivelul cotei de 16% prevăzută iniţial în Legea 220, lege în baza căreia s-au făcut investiţiile în sectorul regenerabilelor".
PATRES a semnalat că "reducerea succesivă a cotei conduce la un grad foarte mic de absorbţie a certificatelor verzi, fapt care va amplifica şi mai tare distorsiunile în piaţă şi va provoca pierderi uriaşe pentru producători". De altfel, pentru anul 2017 si 2018 din totalul certificatelor verzi aflate în piaţă, doar jumătate sunt acoperite de cotă şi au cumpărători, conform PATRES, care mai precizează: "Dezechilibrul creşte puternic în anii ce urmează, se va ajunge la situaţia în care, din 5 certificate valabile în piaţă, doar unul va fi achiziţionat. Practic, schema de spijin a intrat deja complet în colaps, iar producătorii primesc un ajutor virtual pe care nu îl pot materializa.
Date fiind aspectele sesizate şi situaţia critică din sectorul regenerabilelor, în special a producătorilor mici şi mijlocii, PATRES face un ultim apel către Comisia de Industrii şi Servicii din Camera Deputaţilor pentru adoptarea amendamentelor la OUG 24 care să asigure echitatea între producătorii de energie din surse regenerabile şi care să limiteze distorsiunile din piaţa de energie şi certificate verzi, ca să evite dezastrul generalizat în acest sector: "Ne exprimăm speranţa că, prin modificările care vor fi aduse OUG 24, se vor rezolva, alături de alte aspecte nefuncţionale, două probleme fundamentale, şi anume: lichiditatea şi gradul de absorbţie al certificatelor în piaţă şi modul în care ajutorul este distribuit, unii producătorii reuşind să-şi vândă toate certificatele, în timp ce alţii nu vând nimic, o situaţie pe care o catalogăm ca fiind incorectă".
Viorel Lefter, Preşedinte PATRES, a mai precizat: "Apelul nostru la autorităţi este să creeze cadrul de reglementare care să vină în sprijinul tuturor producătorilor de E-SRE. Salutăm, pe această cale, deschiderea şi sprijinul ANRE şi al Comisiei parlamentare de specialitate, condusă de Iulian Iancu, cu privire la propunerile de îmbunătăţire/corectare a OUG24 ce a modificat Legea 220. Este ultima noastră şansă de a salva de la faliment numeroşi producători de E-SRE (n.r. surse regenerabile de energie) . România are nevoie de energie regenerabilă, fapt dovedit şi în perioadele de criză de anul trecut şi în zilele geroase din această iarnă, când aportul regenerabilelor a fost considerabil, cu efecte benefice în preţul energiei".
PATRES mai aduce un alt aspect important în atenţia autorităţilor: "Potrivit recomandarii adoptate pe 17 ianuarie de către Parlamentul European, ţările membre ale Uniunii Europene trebuie să ajungă, până în anul 2030, la o ţintă de 35%, energie din surse regenerabile. Decizia finală aparţine Comisiei Europene după negocieri cu statele membre. România a atins, în anul 2015, un nivel de 24,7%, însă în contextul în care investiţiile în regenerabile au fost distruse sistematic, pentru ţara noastră va fi foarte dificil să atingă în viitor o cotă de peste 30% fără restabilirea încrederii investitorilor".
1. fără titlu
(mesaj trimis de stef în data de 13.03.2018, 09:10)
In conditiile in care persoanele juridice nu platesc 8,3%,procent din valoarea pretului energiei nu e normal sa ceri consumatorului casnic sa plateasca numai el contravaloarea certificatelor verzi. Legea 220 a fost o lege cu dedicatie fara nici o gandire practica pt. sistemul energetic si avantaja asa zisii investitori in regenerabile. Totul fals, s-a ajuns in situatii grave in sistemul energetic in sensul ca se producea de eoliene 2000 Mwh pt. ca dupa 40-50 minute productia lor sa scada la 300-400 Mhw, cu consecinte grave pt. sistemul energetic (costuri mari pe termo, socuri mari in sistem,etc).Nu exista la regenerabile baterii mari de acumulatori care sa fie instalate in regim tampon ( vezi eolienele din Germania ). Investitiile au fost facute doar pt. profit imediat si cu cresterea accentuata preturilor la energie. Sa ii dam drumul la regenerabile pe fotovoltaic ( pana la 100 Kw ) cu evacuare directa in retea acolo e viitorul regenerabilelor. Scopul regererabilelor in system este productia sigura si stabila de energie verde. Apropo de ce la hidro nu se plateste energia electrica la grupurile peste 10 Mw cu certificate verzi, desi ea in scripte se recunoaste ca este energie verde si contorizata ca atare..Eolienele cel putin in Romania nu reprezinta o solutie de viitor. Mai ganditiva nu suntem in nodul Germanei , pe malul marii Baltice unde vantul bate 24 de ore din 24 , cu intensitati diferite.
1.1. Planul de acasa nu se potriveste cu cel din targ (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Ion Ion în data de 13.03.2018, 13:12)
In general vorbind, la orice tip de centrala cu cit este mai mare, cu atat costul pe MW scade (treaba se invata la facultatea de energetica). Daca faci centrale mici de genul 100-200 kW pe eolian, biomasa, minihidro, costul pe MW instalat este prea mare si nu merita. Atunci in multe tari s-au introdus scheme suport: certificate verzi, pret fix la energia produsa, preluarea energiei cu prioritate in retea etc. Fara sprijin nici Romania si nici alte tari nu aveau energie regenerabila cit au acum. Petrolul, gazele, carbunele se vor termina asa ca vrem nu vrem vom ajunge la 100% energie regenerabila sau stingem lumina. Legea 220 tocmai acest lucru l-a facut: a dezvoltat o piata care nu exista. Rezultatul? Investitii de miliarde de euro in 3000 MW eoliene si peste 1200 MW in solar. Fara CV am fi avut ZERO in eolian si ZERO in solar, adica import de energie. Romania are multe hidrocentrale si poate echilibra mai multe eoliene, nu iti face griji. Exista si potential de dezvoltare de noi hidro. Peste 10 MW nu este nevoie de CV la hidro pentru ca investitia este mai mica per MW si raportul B/C este mai mare ca 1. Un sistem de mix energetic cu resurse diferite se compenseaza reciproc. Adica ai si hidro si eolian si solar si biomasa si baterii in masinile electrice etc. Este an secetos, dar exista soare. Nu mai bate vintul, ai lacuri de acumulare. Daca Portugalia a produs 4 zile nonstop 100% energie verde atunci sa nu spunem ca nu se poate. Alte tari nu mai construiesc termo si nuclear. La noi se vorbeste de grupurile 3 si 4 la Cernavoda si de noi grupuri termo. Ce bine ca doar se vorbeste dar nu exista bani pentru acestea!