Compania de proiect pentru gazoductul Nabucco lucrează, în prezent, în paralel cu perfectarea cadrului legal, şi la asigurarea surselor de finanţare. Aproximativ 30% din investiţia totală de opt miliarde de euro reprezintă fondurile cu care contribuie ţările participante, respectiv Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. Restul va fi obţinut din împrumuturi.
O treime din aceste împrumuturi va fi asigurată din credite de la instituţii financiare internaţionale precum Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi IFC. Restul creditelor va proveni de la bănci comerciale şi de la agenţii de credit de export.
Christian Dolezal, purtătorul de cuvânt al proiectului Nabucco, ne-a declarat: "Finanţarea nu va fi o problemă în ciuda crizei financiare internaţionale. Aceasta este concluzia discuţiilor recente dintre conducerea Nabucco şi instituţii financiare din Washington şi Tokyo.
Dimpotrivă. Băncile să bat să finanţeze proiectul, mai ales că s-au reprofilat, din cauza crizei, de la împrumuturi riscante pe termen scurt, la credite pe termen lung în special pentru proiecte sigure de infrastructură. În aceste condiţii, estimăm să începem construcţia gazoductului în 2010".
• Licitaţiile pentru rezervarea capacităţii - în primăvară
Compania de proiect pentru construirea gazoductului Nabucco încă lucrează la perfectarea cadrului legal pentru demararea execuţiei. Christian Dolezal ne-a spus că este în curs de derulare obţinerea exceptării Nabucco de la prevederile directivei europene privind sectorul gazelor naturale. Exceptarea a fost obţinută pentru sectorul austriac al conductei. Procedurile similare din România, Ungaria şi Bulgaria vor fi realizate chiar în luna ianuarie. În plus, trebuie încheiate rapid acordurile interguvernamentale între ţările participante la proiect.
Domnia sa ne-a explicat: "Ne aşteptăm ca, în primul trimestru din 2009, să fie semnate toate acordurile interguvernamentale, care sunt negociate, în prezent, foarte intens. O conferinţă a proiectului Nabucco va avea loc în ianuarie, la Budapesta, unde se vor întâlni, la nivel politic, acţionarii Nabucco şi reprezentanţii ţărilor care sunt potenţiali furnizori pentru gazoduct. De îndată ce cadrul legal este finalizat, începem şi primele licitaţii pentru rezervarea capacităţii de tranzit".
• Numai furnizorii câştigători ai licitaţiilor se ocupă de aprovizionare
Compania de proiect - "Nabucco Gas Pipeline International" - se ocupă numai cu construcţia şi dezvoltarea gazoductului. Comerţul cu gaze prin această conductă va fi făcut de furnizori. Aceştia sunt cei care vor licita rezervarea de capacităţi şi vor găsi, din timp, surse de aprovizionare.
Christian Dolezal ne-a precizat că Nabucco va avea o capacitate maximă anuală de transport de 31 miliarde mc de gaze naturale. Pentru ca proiectul să fie fezabil, trebuie rezervată o capacitate minimă de 15 miliarde mc. Domnia sa susţine: "Construcţia Nabucco merge în paralel cu explorarea unui nou zăcământ offshore de gaze naturale de la Shah DenizII în Azerbaidjan. Acesta va deveni operaţional şi va intra în producţie în 2013 - 2014. Ne aşteptăm ca o cantitate anuală de 8 miliarde mc din această sursă să aprovizioneze Nabucco".
Domnia sa a adăugat că alte circa 8 miliarde mc de gaze din Irak ar putea alimenta Nabucco în a doua etapă de dezvoltare. Altă sursă de aprovizionare este gazul din Turkmenistan.
• ANRE a discutat în toamnă despre tarifele specifice pentru traseul românesc
Compania "Nabucco Gaspipeline International" a prezentat, în octombrie, Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) din România, stadiul în care se află gazoductul. Reprezentanţii companiei au susţinut şi cererea suplimentară în legătură cu unele modificări ale deciziei ANRE de exceptare a gazoductului de la reglementările din domeniu. Decizia de scutire a fost înaintată în iulie 2008 şi prevede exceptarea tronsonului românesc al gazoductului de la aplicarea normelor referitoare la accesul terţilor la reţelele de transport şi de la aplicarea metodologiilor de tarifare specifice transportului gazelor prin conducte.
Proiectul Nabucco a fost demarat de cinci companii de profil, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (România). Recent, consorţiul Nabucco a dobândit un al şaselea partener prin includerea companiei RWE (Germania). Concepută ca o alternativă la gazul natural furnizat de Rusia, conducta Nabucco ar oferi Uniunii Europene o sursă alternativă de aprovizionare cu gaz provenit din Azerbaidjan, Iran, Irak, Turkmenistan şi Kazakhstan. Gazoductul ar urma să aibă o lungime de 3.300 km, iar primul transport de gaze ar putea avea loc în 2012 - 2013.
Compania de proiect care va gestiona construcţia gazoductului Nabucco a anunţat, în august, că studiul de piaţă realizat printre potenţialii utilizatori indică o supralicitare a capacităţii conductei. Oficialii "Nabucco Gas Pipeline" au precizat că studiul a cerut transportatorilor şi traderilor să îşi declare intenţia pentru rezervarea capacităţii Nabucco. Studiul a arătat că, încă din prima zi de livrare, programată pentru 2013, capacitatea ar fi rezervată în proporţie de peste 100%.